Annonce
Annonce
Annonce
Debat 11. apr. 2012 KL. 21.46

Jakob Engel-Schmidt´s kolde hjerte

send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
print
Lars Kristensen
Kommentator Mariager

Det er sjældent jeg ikke kan slippe et debat indlæg, efter at have kommenteret det. Men ved Jakob Engel-Schmidt ”Som man råber i skoven”, kunne jeg ikke. Så efter et par timer vendte jeg tilbage og skrev 2. og 3. del, så kunne jeg slippe det, men nej. Nu kunne jeg have valgt at skrive en fjerde kommentar, men det jeg har at sige kan jeg holde inde for 1000 tegn. For her ca. 4 timer efter er det pludseligt gået op for mig, at jeg faktisk er ryster overJakob Engel-Schmidt, ikke manipulationen, hverken den han skriver om eller hans egen, men hans afsluttende bemærkning.

"Mennesker på overførsler, bør dog ikke få noget ud af reformen. Man kan nemlig ikke give skattelettelser til mennesker, der ikke har nogen indkomst".

For det er det en variation, over et almindeligt liberalt opråb, som jeg vil vende tilbage til. Det er heller ikke her manipulationen, "Mennesker på overførsler", ikke på overførselsindkomst, men pointen at de ikke har nogen indkomst. Nu var det jo, som jeg husker det, VKO der ændrede reglerne, så man i stedet for et fast skattefrit beløb, fik et beløb man skulle betale indkomstskat af. Hvordan hænger det sammen, med at det ikke er en indkomst?

Jeg har hørt og læst det nedsættende udsagn, " folk på overførselsindkomst, lever for andres penge", et utal af gange. Det er selvfølgelig en løgn, da folkepensionisterne, flexjobberne, langt de fleste kontanthjælpsmodtagere, folk på dagpenge, syge dagpenge, førtidspension o.s.v. selv har været med til at sparre op gennem skatten m.m. Samtidigt er langt de fleste danske statsborgere, og er medejere af statskassen. Kun ved en forsvindende lille del, har udsagnet en lille smule berettigelse, de mennesker som alle liberale kender mindst en af, og som resten af befolkningen kun har hørt om. Nemlig den promille, der ikke gider at arbejde og aldrig har gjort det.

Konklutionen må være at et medlem af Venstres hovedbestyrelse Jakob Engel-Schmidt, i alvor mener at folk på overførselsindkomster, bare er dovne og ikke fortjener deres ”indkomst”. Jeg har længe mistænkt Venstre for at have den holdning, den plejer dog at være pakket bedre ind, som ”det skal kunne betale sig at arbejde”, ”man skal yde for at nyde” eller ”noget for noget”, udsagn som jeg troede hang sammen med skattelettelser. Men som nu viser sig, at bare at være et nedladende syn på mennesker i nød.

Annoncer