Annonce
Annonce
Annonce
Debat 5. maj. 2012 KL. 08.10

"Mådehold er vejen til sammenhold"

send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
print
Anne Grete Hansen
Anne Grete Hansen Pens. økonom Glamsbjerg

Dette nye mantra havde jeg faktisk ikke forventet fra en socialdemokratisk statsminister, og da ikke på en 1. maj.

Men hvad mener Thorning egentlig? Er det kontanthjælpsmodtagerne, der skal udvise mådehold og så siden hygge sig i sammenholdet for deres barberede ydelser? Er det de overenskomstansatte lønmodtagere, der ved de sidste forhandlinger scorede et reallønsfald, som skal se frem til 3-partsforhandlinger uden indhold?

For det kan da ikke være fallerede finansfolk, Thorning hentyder til. Alle dem med gyldne håndtryk, som benyttede sig af "konefidusen" og hvor sammenholdet er relateret til bankkontoen. De bedragne aktionærer må så hygge sig med sammenholdet men får næppe en krone ud af dén øvelse.

DA/DI har jo udvist mådehold. De har svigtet fatalt ifbm. oprettelse af det fornødne antal praktikpladser. De kan så holde sammen om profitmaksimeringen. I gode tider er der "ikke tid" til at oplære nye generationer, i mindre gode tider er der "ikke råd".

Noget lader til at være gået galt i regeringskontorerne, måske fordi Thorning tager for meget for givet. Det er på en og samme gang lykkedes statsministeren at træde såvel Enhedslisten som LO over tæerne. Hun og Corydon har ikke just siddet lårene af hverken Johanne eller Harald. What to do? De genopfinder så salig Per Hækkerups stokkemetoder.

Efter nu mere end ½ år må jeg tilstå at være skuffet over regeringen. Hvis man skal tage mantraet alvorligt, burde Helle jo banke Margrethe på plads, så den kommende skattereform kommer til at vende den rigtige ende opad. Desværre tror jeg ikke, det kommer til at ske.

Mit parti (og jeg) er gået i brechen for den nye regering men er blevet noget trætte i ansigterne. Ikke at jeg gerne ser Løkke genopstå fra hængekøjen, men at vi er mange, der mener at Thorning er ude af trit med visse realiteter.

Annoncer