SektionerMedier |
Aktuelle temaer
Satire |
GenvejeServices |
Andre websitesKontakt |
send
Send artikel
Til:
(E-mail, adskil flere med komma) Fra (E-mail): Besked:
|
Som man kan læse på information.dk 11/5 - under temaet "Det rummelige arbejdsmarked, så har jeg fået denne nedenfor stående artikel i, hvor jeg stiller tre forslag til regeringens udspil på førtidspensionsområdet. Det handler primært om de psykisk syge. Efter min mening, så risikerer den nye førtidspensionsreform at slide psykisk syge op end snarere at hjælpe dem ud på arbejdsmarkedet.
1: Gør kontaktpersonen til omdrejningspunkt
Skab kontinuitet i indsatsen ved at lade den psykiske syges kontaktperson følge vedkommende gennem de nye ressourceforløb,hvis regeringen bestemmer sig for, at vedkommendeskal gennem ressourceforløb. Sagsbehandleren bliver opkvalificeret og der bliver tilknyttet et rehabiliteringsteam. Problemet er dog, at det ikke fremgår af regeringens udspil, at man vil sikre, der er nogen i rehabiliteringsteamet som på forhånd har kendskab til den psykiske syge og psykiatrien.. Her mener jeg, man bør sikre kontinuitet ved at lade den psykiske syges kontaktperson være med hele vejen igennem forløbet. Det vil desuden aflaste sagsbehandleren.
2: Kortere periode i ressourceforløb
De nye ressourceforløb bør have en varighed på maksimalt tre år. I reformudspillet står det skrevet, at ressourceforløbene varer 5 år med mulighed for forlængelse, hvis der er fortsat uklarhed om personens arbejdsevne. Igen er det med til at skabe usikkerhed om vores situation. I dag er det således, at mennesker med fysiske og psykiske handicap kan sidde fast i arbejdsprøvninger gennem mange år. Min veninde lider af leddegigt og fibromyalgi, og har været igennem otte til ti arbejdsprøvninger i de fire år hendes sag varede før det blev afklaret om hun kunne komme i fleksjob eller i stedet have tildelt førtidspension. Usikkerheden i det forløb tærede på hende psykisk. Samme situation risikerer vi, hvis ikke der er klare grænser for hvor længe man kan være i ressourceforløb, før ens sag bliver afgjort og de fem år regeringen foreslår er i mine øjne for lang tid.
3: Højere minimumsydelse
I regeringens udspil foreslår de at førtidspensionister vil få tildelt en minimumsydelse på 60 procent af højeste dagpengesats. Det svarer til ca. 10.300 kroner om måneden. Det er langt fra tilstrækkeligt, når man tager i betragtning at fx psykisk syge ofte skal dække udgifter til psykolog og medicing. Jeg foreslår derfor, at minimumsydelsen sættes op til 15.000 kr. per måned, eller at man er sikret dækning for de omkostninger, man måtte have som følge af sin sygdom. Omkostninger til diverse præparater løber snildt op i over 1.000 kr. om måneden, og det er tit personer som har flere lidelser. En bekendt modtager således medicin mod både psykose, højt kolesterol, sukkersyge og højt blodtryk og har tidligere haft udgifter til medicin mod angst og depression. Det er i dag muligt at få kronikerbevilling til varig medicin, når der ikke længere er håb for at personen vil opleve bedring i fremtiden. I perioden inden sagen er afgjort afholder man selv udgifterne. Skal man leve af 10.300 måneden, der skal dække faste udgifter som telefon, fjernsyn og bolig/lejlighed og samtidig afholde udgifter for medicin og psykologhjælp for 500-1.000 om måneden, så er der ikke meget at” rutte” med i forhold til mad, tøj og fornøjelser.
Med venlig hilsen
Jesper van der Schaft, førtidspensionist pga. delvis lammelse i venstre side og psykisk syg.
Læs hver dag
- 24. maj
- 24. maj
Bordfolk, æggebæger
Med kollektionen 'Bordfolk' har Lucie Kaas givet nyt liv til de dansk designede æggebægere, der prydede morgenbordene 60'erne og 70'erne.
|
|
|
|
||||
|
Pluspris 679 kr.
Alm. pris 799 kr
|
|
Pluspris 1145 kr.
Alm. pris 1350 kr