Annonce
Annonce
Annonce
Debat 17. maj. 2012 KL. 17.04

Nej til afskaffelse af helligdage!

send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
print
Laura Kathrine Apol
Laura Kathrine Apol Studerende, cand. soc. aau

Trepartsforhandlingerne står for døren, og Regeringen har i sinde at tage afskaffelse af Store Bededag og muligvis yderligere en helligdag med til forhandlingsbordet. Det vil give godt 2 milliader kroner ekstra til statskassen per helligdag. Men er det noget, vi i Danmark har brug for lige nu? Er det det, der kan og vil skabe fremtidig vækst? Dét tror jeg ikke.

Vi ved alle, at der i Danmark lige nu er enorm stor arbejdsløshed. Jeg tror derfor ikke på, at det at afskaffe to helligdage ville kunne give flere arbejdspladser.

På den anden sige, er der stadig mennesker, som bruger helligdagene til religiøse formål. Dertil kan jeg ikke se problem i, at man i ny og næ får et fridag til at få kvalitetstid med familie, venner eller sig selv.

En mulig løsning kunne være, ligesom man under daværende statsminister Poul Nyrup Rasmussen, i 1990'erne indførte en orlovsordning. Det gjorde det muligt for folk på arbejdsmarkedet at afspadsere i en periode. Samtidig gav det incitament til, at folk på deltid, flex og vikariater, kunne komme i arbejde.

Man kan dog diskutere, hvorvidt regnestykket går op. For det er logisk, at selvom man afskaffer to helligdage, vil der være brug for offentlige institutioner til at passe de arbejdenes børn. Det vil sandsynligvis koste flere penge, end staten vil indtjene ved afskaffelse af de to helligdage.

Annoncer