SektionerMedier |
Aktuelle temaerSatire |
GenvejeServices |
Andre websitesKontakt |
send
Send artikel
Til:
(E-mail, adskil flere med komma) Fra (E-mail): Besked:
|
Kære lille Mor.
Min mor boede 14 dage hver sommer og vinter her hos mig, efter min far døde var det hendes store fornøjelse at være her. De sidste år fik hun cancer og var ikke meget værd når man ringede, hun holdt på det ikke var så slemt, men vi kunne alle se hvor det bar hen. Da hun kom den' sommer kunne jeg virkelig se den var gal; hun havde tabt sig meget og var nærmest skind og ben. Vi sad og drak kaffe og jeg bød hende en kage, men hun havde ingen lyst til mad. Hun fortalte at hun fik Kemo og det gjorde at hun fik stærk kvalme og kastede alting op igen. Desuden sov hun meget dårligt og vågnede meget ofte og skulle brække sig, selv om hun havde taget kvalmepiller, og piller der skal tage bivirkningerne fra disse piller.
Jeg fortalte hende at jeg havde læst på Internettet at Cannabis fjernede ubehaget ved Kemo, det' stillede hun sig meget tvivlende overfor. Hun accepterede dog at tage et par sug på en hjemmeruller med pot blandet med ristet tobak. Der gik kun et par minutter, så langede hun ud efter den første kage og spiste med stort behag de næste 3. Efter en tid ville hun have mere Cannabis og pulsede løs på smøgen som gjaldt det livet, min mor var blevet glad igen. De næste 14 dage røg hun 8-10 smøger om dagen med pot i, sine egne cigaretter havde hun lagt helt væk, de smagte pludselig ikke godt længere. Hun sov hele natten igennem og fortalte at det var meget længe siden hun havde det så godt, det blev endda til en lille tur med hundene, det var længe siden hun havde kræfter til det.
Da hun igen blev kørt hjem til Nørrebro, ringede hun 2 dage efter og sagde at jeg måtte altså sende nogen Cannabis smøger, hun havde fået det dårligt og brækkede sig igen, appetit havde hun heller ikke mere.
Jeg prøvede at forklare hende at det var ulovligt, man bliver straffet for at sende eller transportere Cannabis, det er loven og loven skal man holde for ikke at komme i klemme, min mor måtte klare sig gennem kemoen uden den Cannabis der kunne give hende lindring.
Nu er min kære 79 årige mor død, jeg ved ikke om det var kræften eller kemoen der til sidst sendte hende tilbage til Skaberen, men jeg lovede hende at skrive en artikel der kunne forklare hvorfor Cannabis ikke må bruges som medicin, hun kunne nemlig ikke forstå det,
Hvorfor forbud?
Hampeplanten eller Cannabis må ikke i Danmark og de fleste andre lande i verden, dyrkes eller handles og det er forbundet med store bøder eller fængselsstraf at bryde denne lov. Jeg har brugt den i 30 år og ryger pot hver dag, uden det tror jeg jeg ville gå i skoven med et reb. Jeg har svær Tinnitus og pot holder det nede på et tåleligt niveau, ryger jeg ikke er det ganske enkelt uudholdeligt. Men hvorfor er det egentlig forbudt at ryge hash eller pot, er det fordi det er frygteligt farligt og har mange liv på samvittigheden?
Hamp har været vigtig for mennesket siden Oldtiden, dyrkning af hamp i Kina går helt tilbage til 3. årtusind før Kristus. Efter 1945 aftager dyrkningen af hamp, tekstil-industrien,papir-industrien og den kemiske industri gik stille og roligt over til syntetiske stoffer og træ anvendtes til papir i stedet for hamp.
Hampeplantens lange stærke fibre har man brugt i århundreder til reb, sejl, dug til pressening og papir, blandt meget andet. Der kan fremstilles mindst 30.000 produkter ud af hamp, her skal nævnes sæbe, kropsplejemidler, plastik der ikke belaster naturen,olie med de fedtsyrer vi mennesker behøver, olie til brændstof; koldpressede hampefrø giver 3 gange mere olie end andre kendte frø der anvendes til olie.
Alkohol kender du, det er lovligt og mange dør hvert år af misbrug. Mange kører bil og dræber eller dør under påvirkning af alkohol, statistikken taler for sig selv. Men hvad med Hash, hvad siger statistikken om det? Well, ingen er nogensinde døde af at ryge hash, der optræder simpelthen ingen dødsfald i nogen statistikker. Men hvorfor er det så ulovligt og gør mere end en halv million mennesker i Danmark kriminelle? Forbuddet har mange utilsigtede bivirkninger, blandt de største er at en hashryger eller dyrker af pot ikke gerne frivilligt vil i forbindelse med politiet. Et hjemmerøveri eller andre typer kriminalitet vil ikke blive rapporteret til myndighederne, man ved jo at man bliver gjort til kriminel hvis politiet opdager hampeplanterne i haven! En nabo skal bare ringe og sige at der er hamp i haven, så er politiet fremme efter kort tid og rydder haven og giver store bøder til synderen, meget hurtigere end hvis der var tale om anden kriminalitet. Man oplever altså at man er lovløs i sit eget land, uden at man egentlig har gjort noget galt, dette gælder omkring 10% af befolkningen. De fleste lande i verden, på nær Amsterdam, Mexico, Portugal og Argentina, disse lande har nemlig lovliggjort besiddelse af Cannabis. I de lande har man oplevet en stor nedgang i kriminaliteten og udgiften til politiet.
Hvorfor er der en generel modvilje mod hamp i næsten alle verdens regeringer, ligger der noget andet bag som man ikke lige tænker over? Kan der være andre faktorer der gør, at hamp ikke må ryges eller sælges?
En sammensværgelse tager form.
Hamp har været brugt i verdenshistorien siden år 3000 før Kristi fødsel, det har været ulovligt at dyrke i USA fra 1937, i Danmark fulgte vi USAs opfordring til at ulovliggøre hamp i 1955. Egentlig handler det slet ikke om selve røgen der nydes fra hamp, det handler om at udelukke hampeplanten fra industrien, ganske enkelt.
Vi skriver 1937, 4 år efter spiritusforbuddet blev ophævet efter 13 år med Al Capone og frygtelige tilstande af politibrutalitet og gangstervælde, man fandt til sidst ud at det ikke kunne lade sig gøre at opretholde et sådant forbud. Alligevel kom man med et forbud mod hamp blot 4 år efter, anført af daværende chef for narkotikabekæmpelsen Harry Anslinger. Han fik på snedig vis USAs regering til at vedtage et forbud ikke alene mod Cannabis som nydelsesmiddel, men også mod hamp i al almindelighed; det måtte simpelthen ikke dyrkes på markerne mere og dette er stadig i 2010 gældende i USA. I 1937 blev der udtaget patent til fremstilling af papir af træmasse, meget mindre effektivt end hampefiber, men ikke desto mindre blev det vedtaget at erstatte hamp med træmasse, dette skete på grund af lobbyister der arbejdede for industrien. Samme år havde man opfundet en maskine der kunne behandle hampefibre meget mere effektivt, dette ville ødelægge rentabiliteten i træmasse til papir og derfor fik man forbudt hamp ved lov. Plastik blev dengang også lavet af hampeplantens frø, ved koldpresning kan man udvinde store mængder fin olie, men i 1937 blev der udtaget patent til fremstilling af plastik af petroleums-olie, og grundet forbuddet er det hvad vi bruger i dag. Vi har plastik flydende rundt i verdenshavene, det er oliebaseret og forgår kun meget langsomt, hampeplastik går i forbindelse med naturen og bliver meget hurtigt nedbrudt, resultatet i dag taler for sig selv; naturen er ved at blive kvalt i plastik. Henry Ford, der også brugte hampeplastik til sine biler, mente at alle biler ville med tiden køre på hampeolie, desværre blev det aldrig virkelighed, i dag er kloden ved at kvæles i osen fra biler der forurener atmosfæren, dette vil blive ved så længe der er olie at hente op fra undergrunden.
Cannabis er også medicin, det er virksomt overfor mange sygdomme som Sclerose, Grå stær; reducerer trykket i øjet, Muskelsvind,Migræne,Epilepsi, Astma, menstruationssmerter, stress, søvnbesvær og meget andet. Ved Kemobehandling virker cannabis appetitstimulerende og modvirker samtidig kvalme, dette gælder også for AIDS patienter. Man kan altså bruge cannabis ved mange sygdomme, hvorfor gør vi det så ikke? Årsagen er ligetil: medicinindustrien ville tabe milliarder hvis folk selv kan dyrke deres medicin i baghaven, derfor er det bedst at opretholde forbuddet, selv om det dermed betyder at blandt andet min mor må opleve sine sidste år som et helvede! I tresserne og halvfjerserne brugte man kvalmestillende medicin til kvinder der resulterede i vanskabte børn, havde man brugt cannabis ville det ikke være sket. Før 1937 blev cannabis brugt som medicin mod mange sygdomme, et af navnene var "Malthos Cannabis", det blev brugt mod mange forskellige sygdomme og ingen havde bivirkninger af det.
Men forskere bliver bestilt til at udarbejde rapporter der viser at cannabis er farligt, derved opstår en masse myter som folk tror på, det er jo forskere der har lavet det og så må det passe. Man har sågar lavet et forsøg med aber, man satte ganske enkelt en maske for mund og næse og pustede store mængder cannabisrøg ned i lungerne. Aberne døde naturligvis af iltmangel og dermed kunne man altså bevise at man mistede hjerneceller når man røg cannabis, altsammen for at skræmme folk væk fra cannabis. Det er også en kendt antagelse at cannabisrøg skader på samme måde som tobak, uagtet at der slet ingen nikotin eller tjære findes i denne røg, man er altså ganske enkelt fuld af løgn, men bare folket tror på skadevirkningen er sagen vundet.
Hvis der skal være rimelighed med lovgivningen omkring cannabis, burde man så ikke også forbyde alkohol og tobak?
Fra Sundhedsstyrelsens statistik 2003; ALKOHOL
Alkohol slår næsten hver 20. dansker ihjel.
Hver dansker på 15 år og derover drikker gennemsnitlig 11,5 liter ren alkohol om året. Følgerne kan aflæses i dødsårsagsstatistikken, idet næsten hver 20. dansker over 14 år (4,6 %) døde af en alkoholrelateret lidelse i 2000 (6,9% af alle mænd og 2,9 % kvinder). Til sammenligning drak hver dansker først i 1960erne ca. 5 liter ren alkohol om året. Dengang døde hver 50. dansker over 14 år (2,1 %) af en alkoholrelateret lidelse.
Fra Sundhedsstyrelsen;Kræft er den sygdom, hvor tobakkens skadevirkninger er bedst belyst. Lungekræft var en af de første sygdomme, hvor man fandt sammenhængen mellem rygning og sygdom. Selvom der også er andre årsager til lungekræft end tobaksrygning, afspejler den verdensomspændende epidemi i lungekræft i det 20. århundrede først og fremmest cigaretrygning.
- Tobaksrøg indeholder en lang række kræftfremkaldende stoffer og forårsager kræft i øvre luftveje, herunder næse- og mundhule, strube og lunger, i spiserør, mavesæk, bugspytkirtel, lever, nyre, nyrebækken og blære, livmoderhals samt myeloid leukæmi.
- Der er meget ringe overlevelse ved lungekræft, så antallet af lungekræftdødsfald svarer næsten til antallet af lungekræfttilfælde.
- I Danmark ses cirka 3000 årlige dødsfald af rygerelateret lungekræft.
- I Danmark ses cirka 1500 årlige rygerelaterede dødsfald på grund af andre kræftformer end lungekræft.
- Rygning forårsager cirka 85 procent af lungekræfttilfældene i Danmark.
- Den generelle kræftrisiko er forhøjet o til tre gange for rygere i forhold til ikke-rygere, men for lungekræft er risikoen dog væsentlig større (mindst ti gange større).
- Alle typer af lungekræft er associeret med rygning.
- Kræftrisikoen stiger i forhold til omfanget af tobaksrygning både i forhold til mængde og varighed.
- Kræftrisikoen falder gradvist hos mennesker, der holder op med at ryge, men aldrig ikke helt til niveauet for aldrig-rygere.
- Riskoen for lungekræft er ikke faldet, selvom cigaretterne tilsættes mindre tjære og nikotin end tidligere. Der er kun set ændringer i hvilke lungecancerformer, der er mest udbredt. Dette kan muligvis forklares med den ændrede sammensætning i cigaretterne.
Til sammenligning; hvert år dør 4.900 mennesker , fordi de får forkert medicin.
Der er ikke registreret et eneste dødsfald i forbindelse med cannabis, der er ingen giftige stoffer i cannabis og det er ikke muligt at overdosere, som det er tilfældet med medicin og hårde stoffer som heroin og kokain.
Træindustrien er helt afhængig af papir af træmasse, det vil være en ulykke for dem hvis man går tilbage til hamp, milliarder står på spil og derfor gør man alt for ikke at hampen kommer ind på markedet igen. Vi fælder med andre ord skove for at få materiale til papir, resultatet taler for sig selv igen; jordens lunger bliver stadigt mindre og mindre.Papir lavet af hamp blev brugt til bøger, bibler, kort og penge f.eks. i Danmark. Man kan producere 4 gange så meget papir fra en del hamp, som du kan fra en del træ og til en 1/4-del af prisen, 1/5-del af forureningen, det er 10 gange stærkere og holder op til 1000 år i stedet for 50 hos de mere traditionelle vækster. Det kan genbruges 4 gange så mange gange som papir fra træmasser. Trods alt dette bliver vi ved med at bruge træ til papir, der begynder at danne sig et mønster der tyder på korruption, sammensværgelse og misbrug af planetens ressourser!
De første Levis cowboybukser blev fremstillet af hamp, de var næsten ikke til at slide op. I dag bruger vi bomuld som kræver voldsomt mange pesticider i gro-perioden og mange kemikalier under fremstillingen, hamp kræver ingen af disse ting, det kan gro overalt og kræver næsten ingen gødning. Reb fremstilles i dag af plastik fremstillet af olie, jeg kan som gammel sømand fortælle at hampereb er at foretrække fremfor plastreb, når det har været omkring en pullert vil friktionen få plasten til at smelte, hampereb kan derimod holde til næsten hvad som helst, det ved man fra sejlskibenes tid, der' brugte man hamp til både reb og sejl, presenninger, tøj og meget andet.
Cristian den fjerde udstedte en forordning; ti piskeslag til den bonde der ikke dyrkede mindst 10% af sin jord med hamp, han skulle bruge det til flåden, uden hamp ingen flåde. Under anden verdenskrig måtte USA igen frigive hamp; flåden kunne ganske enkelt ikke sejle uden produkterne fra hampeplanten, det blev kaldt "Hemp for Victory", efter krigen blev hampedyrkning igen totalt forbudt i USA.
Grundet forbuddet har politi og retsvæsen fået enorme beføjelser, beføjelser der slet ikke hører hjemme i en retsstat, men nærmere i en politistat. Aflytning hører til dagens orden og angiveri og betjente forklædt som forhandlere, lægger fælder for de som vil trodse forbuddet og ryge noget pot som afslapning eller medicin. I USA er det blevet en storindustri med private fængsler og behandling af misbrugere, samtidig med at politiet bruger enorme summer;Harvard-økonomen Jeffrey Miron har beregnet, at narkobekæmpelse koster den amerikanske regering 44 milliarder dollar om året, og at en legalisering samtidig vil kunne indbringe 33 milliarder dollar i afgifter, hvis narkotika afgiftsbelægges på samme måde som cigaretter og alkohol. 44 milliarder, så meget bruger altså USA på at bekæmpe narkotika og forbruget et steget voldsomt alligevel, dette foregår overalt,(næsten) i hele verden. Samtidig er mange blevet hårdt straffet: USA fængsler hvert år mere end 700.000 kun for cannabis, mange af dem er kun 14-15 år og ryger direkte ud i kriminalitet efter fængselsopholdet, bare fordi de ville ryge noget cannabis. Ældre damer der ryger eller dyrker hamp til medicin får samme omgang: ind i fængslet med dem. I mange andre lande er det forbundet med livsfare at ryge eller smugle cannabis, mange unge mennesker er blevet henrettet eller sat i livsvarigt fængsel i tidens løb, man gør virkelig alt hvad man kan for at opretholde forbuddet mod hamp, på bekostning af menneskeliv og naturens balance, kun fordi der skal tjenes penge på olie og træ så længe det forekommer på kloden. Der må altså foreligge en form for aftale mellem de fleste landes regeringer; hamp må ikke komme ud på verdensmarkedet, af hensyn til træ, medicin og olieindustrien, dette kaldes en sammensværgelse i dagligt tale......
Læs hver dag
- 20. jun
- 20. jun
H.C. Andersen
Andersens eventyr på en ny måde. Oplev et nyskabende show, der blander nationaldigterens værker med moderne effekter.
|
|
|
|
||||
|
Pluspris 350 kr.
Alm. pris 400 kr
|
|
Pluspris 95 kr.
Alm. pris 125 kr