Annonce
Annonce
Annonce
Debat 27. maj. 2012 KL. 03.07

Facebook kender dig bedre end du tror!

send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
print
Shakil Raja
Odense NV

Det sociale netværk som vi alle kender. Bliver større og større, som dagene passere. Tak til os, med alle de handlinger, statusopdateringer og tanker som vi forbinder med Facebook. Hvis du ikke er som de 2.5 millioner danskere som har Facebook, så vil jeg aldrig opfordre dig til at oprette en bruger på dette elendige netværk.

Jeg tilmeldte mig i år 2009 og Facebook har langsomt udviklet sig til at blive mere, end hvad det giver sig udtryk for at være. Har man nogensinde tænkt over, at alt hvad der sker på Facebook, bliver på Facebook? Den nye funktion ''tidslinje'' som Facebook har udgivet for sine brugere, bekræfter dette, da man kan gå tilbage i sin fortid, og opdage alt hvad man har skrevet, handlet og har haft på sit 'hjerte'. Først ville det komme bag en, at alt rent faktisk var gemt, og man kunne 'rulle ned' igennem ens liv. Ting som man ikke lige helt vidste om sig selv, men som Facebook kan bevise at - sådan har du været! Når man så har accepteret dette og opdager noget man mente dengang og ikke gør mere, noget man finder flovt eller pinligt, så kan du ikke slette det! Det kan kun 'skjules' for offentligheden, men Facebook har stadig den information. Du kan ikke slette det for dig selv eller for Facebook. Alle dine venner kan se din tidslinje!

Jamen er det ikke ligemeget? Jo det ville det være, men Facebook er blevet kritiseret for at dele deres informationer til en trejdepart som brugerne ikke kender eller ved noget om.

Men hvordan man anvender Facebook, er meget varierende. For personer som jeg, har skruet fuldstændig ned på at offentliggøre mit netværk hvad jeg gør, hvad jeg laver, og mine 'check-in'. Check-in er en god grund for at trejdeparten er interesseret i Facebook, det fortæller hvor, hvornår og hvem det enkelte individ har været sammen med. Jeg ved og kender adskillige mennesker som konstant opdaterer alt hvad der sker i deres liv, eller med andre ord; de deler deres tanker med deres venner. Nogle er meget ekstreme og de bliver nærmest en del af din hverdag, mennesker jeg nærmest vil definerer som narcissistiske imbecile, men Facebook er det perfekte værktøj, for dem som søger en kolossal opmærksomhed. Dem har jeg lidt ondt af, for det virker klart, at hvis de vidste hvordan Facebook behandlede deres information, ville jeg ikke tro på at de ville være så aktive.

Venner? Facebook har jo fuldstændig udryddet definitionen af en ven! Hvad er en ven nu om dage? En person som 'liker' dine opdateringer og billeder? Så man måske kan forvente at få lidt igen for at bekræfte hinandens eksistens? Det skulle ikke komme bag mig, at du maks havde en eller fem finger i gang da du sad og talte det du ville definere som en ægte ven. Ikke 200, 500, eller 2000 .

Nu ville du måske ønske at slette din Facebook-konto så? Nemmere sagt end gjort, men der er noget essentielt om Facebook; Facebook kommer nemt, men går svært. En stor majoritet vil tro at de kan slette deres Facebook-konto bare ved ét klik, men det er svære end du tror. Facebook tilbyder ikke denne funktion, den er ikke direkte tilgængelig. Der er næsten ingen der ved hvordan man permanent sletter sin konto og alt sin information på Facebook, for det skal gøres manuelt med mail!
Den oprindelige funktion er en deaktivering, som gør at din Facebook profil ikke er tilgængelig. Men hvis du logger ind på din Facebook-konto igen selvom din konto er deaktiveret, bliver dette anset for at være en aktivering af din Facebook-konto, og alt er som det var som før. Dine ''venner'', billeder, opdateringer, oplysninger og check-ins har ventet på dig, siden du forlod dem.

Velkommen tilbage til Facebook.

Annoncer