SektionerMedier |
Aktuelle temaer
Satire |
GenvejeServices |
Andre websitesKontakt |
send
Send artikel
Til:
(E-mail, adskil flere med komma) Fra (E-mail): Besked:
|
Sverige afskaffede deres statskirke i 2000, Norge afskaffede deres i år. Nu må det være vores tur.
For min skyld kan folk være medlemmer af en kirke hvis de ønsker det, men at vi i 2012, snart 500 år efter reformationen og dermed "omvendelsen" af danskerne fra katolikker til protestanter, stadig har en statskirke finder jeg helt og aldeles ude af trit med tiden.
Bortset fra Danmark er det kun England og Grækenland, samt nogle mikrostater, som Monaco og naturligvis Vatikanet, der stadig har statskirker i Europa. Resten af Europa har allerede sagt pænt farvel og tak til deres statskirker.
I størstedelen af verden er der ingen statskirker, hverken i USA, Canada, Rusland, Australien, New Zealand eller ét eneste land i Sydamerika.
Hovedparten af alle lande med statsreligion findes i Nordafrika og Mellemøsten, i et bælte fra Marokko til Afghanistan og Pakistan.
Fra et humanistisk synspunkt er det i høj grad på tide at adskille stat og kirke. Ingen bør - stort set per automatik - døbes i en blåstemplet religion. Det må i stedet være op til forældre at træffe et valg om hvor deres børn døbes. Ja, jeg ved godt at der er religionsfrihed i Danmark, og at folk i princippet kan døbe deres børn hvor end de ønsker det, men i praksis sker det oftest i Folkekirken. Ikke af tro, men af vane.
Danmark et af de lande i verden der har færrest troende, så at vi, primært sammen med de islamiske lande i Nordafrika og Mellemøsten, stadig har statsdikteret religion giver absolut ingen mening.
Så farvel og tak til Folkekirken. Tak.
Læs hver dag
- 25. maj
- 25. maj
Bordfolk, æggebæger
Med kollektionen 'Bordfolk' har Lucie Kaas givet nyt liv til de dansk designede æggebægere, der prydede morgenbordene 60'erne og 70'erne.
|
|
|
|
||||
|
Pluspris 679 kr.
Alm. pris 799 kr
|
|
Pluspris 1145 kr.
Alm. pris 1350 kr