Annonce
Annonce
Annonce
Debat 19. jul. 2012 KL. 20.32

Top Model 2012

send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
print
Kirsten Namskau
underviser Videbæk

Nå starter vel en ny runde med ”Top model 2012” på TV. Jeg så den første runde med top model USA med tidligere top model Tyra Banks, men sluttet hurtig. Da serien startet på Dansk TV, tænkte at jeg her bliver det nok bedre. . . Jeg tog fejl, så jeg stoppet at kikke på det her og. Men jeg sidder med en underlig følelse, og jeg har diskuteret det med læger og min fagforening.

Det jeg reagerer på er: For det første er de alt for tynde. Det forventes at pigerne som er mellem 18 – 20 på skal have en vægt på ca. 47 kg. Det er vægten et barn på 12 år skal have. Ikke en på 18 – 20 år. Tyra Banks var ikke tynd som model, og der trænges modeller med lidt fylde.

Siden oplevede jeg at høre at de piger som stadigt ringet hjem eller til kæresten, blev irettesat med at det forventes at de klarer at løsrive sig fra familie og venner. Tyra Banks havde sin mor rundt sig hele tiden, mens hun var model. Moren var til og med hendes manager, for at forsikre sig om at datteren ikke blev misbrugt på en eller anden måde.

Ligeledes måtte pigerne bruge platåsko som er så høje at de ikke klarer at gå ordentlig med dem, og bliver diskvalificeret af den grund. Nogle af pigerne "træder over" og vrikker, forstuver eller får komplicerede ankelbrud af den grund. Dermed er disses drøm gået i grus og de er ude af "dansen."

Ligeledes ser jeg i et af programmerne at pigerne skal have photo-shoots af undertøj midt på vinteren . . . . udenfor ! Så mens programlederen og gæster står i pæls, hue, vanter og sjal, forventes det at pigerne skal gøre photoshoots i sneen i bare undertøj og se ud som om de synes det er varm og godt. Da en af pigerne efterfølgende bliver forkølet, forventes det at hun alligevel kommer på ”job” neste dag og gør fuld indsats.

Det forventes at de accepterer alt hvad der bliver sagt og forlangt af dem, uden diskussion. I et program skulde de stå på en gesims på taget af et højhus i stærk vind. Programlederen sagde selv at hun var bekymret for at èn eller anden af pigerne skulde miste balancen og falde ned ! !

Efterfølgende bliver de kritiseret på en nedværdigende måde, de får kæft og spydighederne hagler.

Dette er unge mennesker som er i LÆRE. De er ikke uddannet … de skal lære faget.

Og jeg spørger: hvor er forældrene? Hvorfor accepterer I at jeres barn bliver behandlet på den måde? Havde min datter vært en af disse piger, så havde jeg fysisk kommet for at hente henne hjem. Kun èn gang var det en som sagde i showet til Tyra Banks, at hun ønsket at afslutte da dette hun var med på og yrket som model var helt anderledes end hvad hun havde troet. Hun ønsket ikke et yrke som var helsefarligt eller som krævede at hun måtte gå på kompromis med helsen. Hun fik jo skæld ud efter noter . . . .

Og jeg spørger: Er det ikke en eneste læge eller sygeplejerske der ser programmet? Hvorfor er det ingen der reagerer?

Er der ikke èn eneste person som arbejder i en eller anden fagforening der ser programmet? Hvorfor er der ingen der reagerer?

Hvordan kan Tv-folkene /TV-stationen acceptere at pigerne bliver behandlet på denne måde?

Hvorfor forlanger de ikke at pigerne skal behandles ordentlig efter Danske lover og regler? At det i Tyra Banks program foregår ulovligheder, betyder ikke at vi behøver at behandle mennesker på den måde, selv om vi har købt hendes program-idè

I et hvilket som helst andet yrke, som elev eller lærling. Hvis man havde blevet behandlet på denne måde, havde det været retssager og erstatningssager uden ende. Modeller haver ingen fagforening. De haver ingen læge-undersøgelse.

Modell-etaten siger at det er ikke nødvendigt da de har styr på det hele. Den påstand er ikke accepteret in noget andet yrke. Modellerne have ingen at henvende sig til, hvis de føler sig misbrugt eller udnyttet.

Men . . . . det er jo underholdning. . . . og da er alt tilladt.

Jeg sluttet hurtigt at se programmet af den grund. Jeg har ikke behov for at se mennesker blive udnyttet og ydmyget offentlig . . . slet ikke som underholdning i mit eget hjem.

Jeg vil gerne have reaktioner fra forældre, læger og fagforeninger. Hvorfor der det ingen af jer der reagerer?

Er det i det hele taget lov her i landet at have en yrkesgruppe der ikke er beskyttet av en fagforening?

Annoncer