Annonce
Annonce
Annonce
Debat 4. aug. 2012 KL. 09.37

Mine amerikanske børn

send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
print
Thomas Klimek
medlem, SF, Landsledelsen Hjørring

Jeg har ikke sagt dét til dem. Endnu. De er for små og forstår ikke, hvad jeg mener. Heldigvis.

Dét, jeg endnu ikke kan sige og vise til mine to døtre, er de konturer af en fremtid som de vil skulle skabe sig et godt, sundt og nærmest lykkeligt liv i.

De er født lige midt i et paradigmeskift, de er vokset op i et liberalt-nationalkonservativt samfund, hvor kapitalismens usynlige hånd ville sikre rigdom, lykke og fladskærme til alle der ville og kunne, og Fanden tage resten. Nu er Fanden så også begyndt at tage dem, der gerne vil og kan!

Hvorfor? Fordi Friedman og monetaristernes drejebog viste sig kun at være…en teori. En teori, der ikke virkede i praksis, selvom den liberale-nationalkonservative fraktion, VKO, stoppede skatteindtægterne, og læssede milliarder ud i samfundet, hvor et overforbrug af dimensioner gjorde danskerne mere selviske, grådige og egenrådige end nogensinde før. Ud fra den ultraliberale tese om, at stabilisering gennem makropolitik er farligt - det skal overlades til den fri markedsøkonomi at finde den mest optimale løsning.

Derfor gjorde Fogh - og siden Lars Løkke - ingenting, selvom landets førende økonomer allerede i 2005 kraftigt advarede Fogh om den katastrofale økonomiske kurs.

Fogh svarede, at så måtte lærebøgerne skrives om, og kvitterede med mere benzin på det ukontrollable bål, og vedtog endnu flere skattelettelser.

Under Fogh blev værdierne ændret. Danskerne kunne købe hele verden, og så behøves man ikke tale med verden, og skulle pengene ikke række, så kan man altid trække våben og gå i krig. Den enorme velstand syntes ikke at have styrket offentligheden, sammenhængskraften og solidariteten i samfundet, tværtom har de private sygehuse, skoler og Krifa & Co. aldrig haft bedre dage end under Fogh, Løkke og VKO. Deri i den liberale frihed, nemlig friheden til at købe sig fri af alle de andre; de syge, de dumme, indvandrerne og alle de andre.

Jeg voksede op som dansker. Gik i den offentlige folkeskole, fik tilbudt gratis gymnasium og da det ikke var lykken, skiftede jeg problemfrit til handelsskolen og fik sågar en læreplads derefter. Jeg fik engang akut blindtarmsbetændelse og blev fluks opereret uden, at mine forældre skulle have en forsikringspolice op af lommen eller et kreditkort. Da jeg skulle have taget stingene, gjorde lægen det uden beregning. Min mor fik livstruende sygdom, men blev straks opereret og har det glimrende 25 år efter, og heller ikke her kontant betaling for hjælpen.

Men mine børn vokser op som amerikanere.

Jeg vil givet skulle betale for deres gymnasiale uddannelse, medmindre jeg vælger et af de nedslidte offentlige gymnasier til den tid. De kan måske blive, hvad de vil være, hvis de offentlige universiteter udbyder den uddannelse, de brænder for, eller den som Mærsk, Dansk Industri, Saxo Bank eller andre har dikteret forskningsministeren. Jeg kan tegne en sundhedsforsikring til dem - hvis jeg har råd? - så kan de komme udenom køen og blive behandlet med det samme, så de ikke skal komme bagefter på deres uddannelse og dermed ikke kunne blive nyttige samfundshjul med det samme. Ingen fjumren, det lærte Fatter Fogh os, mens I var små, piger!

Jeg vil råde dem til at uddanne sig til pc og printer, da skovl og støvsuger bliver tunge, når man når op omkring de halvfjerds.

Jeg vil bede dem vende det blinde øje til manden i rendestenen, han er en taber, der ikke tog chancen, da den var der, og enhver er sin egen lykkes smed.

Jeg vil lære dem, at der er forskel på mennesker. Jeg vil fortælle dem, at det er simpelt; det handler alene om, hvor og af hvem du er født. Jeg vil diktere dem at læse ”Arternes oprindelse”, og jeg vil med det samme tage luften ud af deres umiddelbare ængstelse; ”Rolig, piger, I er gode amerikanere, I er velkomne, hvis I sværger eden.”

Og jeg vil befale dem at være stolte og stoppe flæberiet, når deres kærester skal i krig et eller andet sted i verden, for det lærte Fogh og VKO os; at være stolte amerikanere.

Annoncer