SektionerMedier |
Aktuelle temaerSatire |
GenvejeServices |
Andre websitesKontakt |
send
Send artikel
Til:
(E-mail, adskil flere med komma) Fra (E-mail): Besked:
|
Danmark har et problem
Der er tegn på at der i Europa er ved at opstå noget af det samme deflationsproblem som kendetegner Japansk økonomi, en økonomi som er karakteriseret ved en meget stor andel af ældre, meget få unge samt en bolig og aktiebobbel som det har taget årtier at komme sig over.
Det er et dårligt tegn, at så mange landes statsobligationer sælger til negativ rente eller sælger meget tæt på nul da det er et tegn på at investorerne har vanskeligt ved at finde fornuftige ting at bruge pengene på.
Godt nok ses det ikke i den officielle inflation, men centralbankerne dummede sig ved aldrig at betragte den eksplosive stigning i aktier og boliger som en form for inflation
Det forekommer derfor kritisk at hurtigt at vedtage nye reformer som får gang i økonomisk vækst, da det er ret uheldigt hvis der opstår deflationspsykologi.
Hvorfor købe hus idag hvis det kan købes billigere i morgen.
En reform af lejeloven forekommer at kunne gøre en forskel
Godt nok, er jeg tilhænger af en fuldstændig liberalisering af lejeloven, men reformer er nød til at foregå i step for at samfundet kan tilpasse sig med færrest mulige omkostninger.
Jeg vil derfor foreslå følgende reform
1) På samme måde som ejendomme opført efter 1991 frit kan udlejes uden myndighedsbestemt max husleje, så foreslår jeg, at alle ejendomme uanset opførselsår ved indgåelse af nye lejemål frit kan fastsætte huslejen.
2) Ved indgåelse af nye lejemål skal det være muligt at aftale en for udlejer opsigelsesvarsel på 1 år i stedet for at det i praksis er umuligt for udlejer at opsige en lejer
Godt nok betyder 1+2 at eksisterende lejere fortsat skattefrit kan nyde glæde af en husleje der er lavere end markedslejen og det er urimeligt, men mit forslag har i det mindste de store fordele
Det gør det muligt at udleje mange af de tomme ejendomme hvor ejer ikke kan sælge men hvor lejeloven spænder ben for udlejning.
a) Det vil øge mængden af ejendomme til leje dvs den naturlige markedsleje som pt fastsættes af boliger opført efter 1991 vil komme under et nedadgående pres da der vil være flere lejligheder til rådighed for udlejning
b) Det vil forbedre boligejernes økonomi. Nogle vil få en lejeindtægt og samtidig vil der være boliger til salg som vil blive taget af markedet. Derudover kan det gøre en forskel på boligejernes villighed til at bruge penge at de kan se at udlejning er en metode de kan overveje at bruge hvis de kommer i så alvorlige problemer på grund af jobtab, familiekriser eller lignende som gør at de ikke kan beholde huset, dvs de vil have mindre tendens til at spare penge op af frygt for en sådan situation, da de vil have flere muligheder for at komme ud af situationen hvis lejeloven er blevet ændret til det som jeg foreslår
c) Det vil gøre det nemmere for arbejdskraften at flytte efter jobbet. Mange er jo typisk ikke i stand til at flytte efter et job da de enten er brændt inde med en ejendom eller ikke er i stand til at få en lejelejlighed
Læs hver dag
- 18. jun
- 18. jun
H.C. Andersen
Andersens eventyr på en ny måde. Oplev et nyskabende show, der blander nationaldigterens værker med moderne effekter.
|
|
|
|
||||
|
Pluspris 350 kr.
Alm. pris 400 kr
|
|
Pluspris 95 kr.
Alm. pris 125 kr