Annonce
Annonce
Annonce
Debat 14. aug. 2012 KL. 23.28

Løsning på arbejdsløsheden!

send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
print
Asger Folmann
Personlig rådgiver København S

Nu skal du høre en rigtig røverhistorie.

Det undrer mig gang på gang at høre om regeringens snedige plan for at skabe flere arbejdspladser i landet. Det handler såmænd blot om at øge arbejdsudbuddet, forklarer de os.

Og hvad vil det så egentlig sige?

Jo, nu skal du bare høre: En forøgelse af arbejdsudbuddet = en forøgelse af den ledige (til rådighed stående) arbejdsstyrke.

Ifølge hjemmesiden http://www.ledigesvilkaar.dk ligger der desuden i begrebet, at de allerede beskæftigede skal arbejde mere (og mere effektivt) end de allerede gør.

Med andre ord:

Regeringen vil bekæmpe arbejdsløsheden ved at skabe højere arbejdsløshed.

Det vil oppositionen i øvrigt også. Det vil de i bund og grund fordi det er økonomisk basislære, at et land med mange ledige (hænder, som Thorning ynder at sige) før eller siden vil tiltrække udenlandske investorer, virksomheder osv. Lønningerne vil blive presset (ned) og således vil vi bedre kunne konkurrere med det øvrige Europe om billig produktion o.l.

Yeah right. Shipping er billigere end nogensinde før i historien. Skulle det derfor - mod al realistisk forventning - alligevel lykkes at skabe så lave lønninger at vi kan konkurrere med eksempelvis østeuropa (hvor en stor del af vores produktion som bekendt er forsvundet hen) så skal vi stadig kunne matche lønningen i Kina, Indien, Thailand, Taiwan osv... Det kan vi selvfølgelig ikke.

Udover at være den mest idiotiske - for ikke at sige decideret vanvittige - plan for det danske arbejdsmarked, finder jeg det direkte usmageligt at høre politikerne tale om forøgelse af arbejdsudbuddet.

De ved udmærket godt at de fleste borgere i dette land ikke har tjek på definitionen, og når man taler om en "forøgelse" af noget, klinger det i sig selv positivt. Forøgelse af arbejdsudbuddet kan nærmest kun betyde: Øget mængde arbejdspladser. Men det gør det bare ikke.

Så når kritiske journalister og kommentatorer undrer sig over hvorfor regeringen ikke forsøger at indfri valgløftet om at gøre noget ved arbejdsløsheden, ja, så er det såmænd et helt omsonst spørgsmål, for planen går storartet og lige efter hensigten!

Al den snak om at efter- og videreuddanne sig, får pludselig en helt anden betydning i dette lys. Det er ikke for at at øge den enkeltes chancer på arbejdsmarkedet (hvad der i sig selv er et tvivlsomt råd at give folk som politiker, der jo burde fokusere på befolkningen, frem for individet). Nej, det er fordi vi skal være klar når alle de udenlandske investorer rykker ind og bygger fabrikker i jylland... Jeg ville le, hvis det ikke var så tragisk.

Og tro nu ikke at det er S-SF selv der har fundet på det her. Nej, termen blev allerede taget i brug af den forrige regering. Jeg forestiller mig at S-SF har overtaget logikken i mangel af bedre.

Det siger i øvrigt noget om hvor fattig dansk politik er når det kommer til nytænkning. Ingen har reelt nogen sikre løsninger, - det hele er gisninger og forhåbninger. Debatten om at vi kommer til at mangle arbejdskraft kunne ses som et udtryk for dette, da det jo senere hen viste sig at det antageligvis ikke var tilfældet alligevel. Dejligt at tro på, nuvel. Lad os bygge nogen broer mens vi håber på et genvalg og at alting bliver bedre næste år eller året efter igen.

I sandhed ynkeligt...

Jeg vil fremover ikke sige noget ondt om sofavælgere, for hvad i alverden er det vi andre lægger stemmer til...?

Annoncer