Annonce
Annonce
Annonce
Debat 22. aug. 2012 KL. 23.27

Tanker er toldfri

send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
print
Axel Hammerschmidt
Stueren, det bli'r jeg sgu' aldrig! Slagelse

I Politiken mandag den 20 august var der en annonce fra et firma som håber at sælge el-biler.

Annoncen starter: ”JEG VIL HELST VÆRE FRI ... for sved på panden, når jeg ser en tankstation. Idag er det heldigvis billigere at tænke end at tanke”.

Der er så et billede af en smilende dame foran en el-bil, en Renault Fluence Z.E. til kr 206.900 eks levering.

Der er nok ikke nær så mange afgifter på sådan en el-bil sammenlignet med en benzindrevet. Så man får meget bil for de penge.

Nå! Helt nede i bunden af annoncen, med MEGET små skrift kan man læse, at man tegner et abonnement hos firmaet på et antal kilometer, i dette (typiske?) tilfælde 10.000 km for 12 mdr til kr 27.935.

OK. Nu kan man så regne på det. Det svarer til ca 2,79 kr/km. Og det er sikker også efter en hel masse subsidier, som andre bilister skal betale til.

Vi har en 18 år gammel Corsa der kører ca 14 km på literen. En liter benzin koster pt ca kr 13.

Det bliver så ca 0,93 kr/km!

Eller ca en tredjedel af kilometerprisen for el-bilen. Og der er sikkert masser af subsidier indregnet i prisen for de 10.000 km.

Jeg ville sgu’ får sved på panden, hvis jeg skulle betale km-prisen for el-bilen.

Annoncer