SektionerMedier |
Aktuelle temaer
Satire |
GenvejeServices |
Andre websitesKontakt |
Ved ikke om jeg skal grine eller græde over regeringens finanslovforslag for 2013
send
Send artikel
Til:
(E-mail, adskil flere med komma) Fra (E-mail): Besked:
|
Jeg ved ikke om jeg skal grine eller græde efter, at regeringen har præsenteret deres udspil for finansloven 2013. For som man kan læse på tv2.dk satspuljen og kvalitet i dagtilbud, så er det ikke alverden, der er blevet givet.
Se det nedenfor stående:
- Satspuljen forventes at udgøre 265 mio. kr. i 2013. Regeringen foreslår at sætte fokus på bl.a. udsatte børn og unge, sundhed for udsatte grupper, integrationsindsatsen og en styrket indsats for førtidspensionister og fleksjobbere. - Med aftalen om regionernes økonomi løftes regionernes driftsudgifter i 2013 med godt 1 mia. kr. Psykiatrien prioriteres med 200 mio. kr. Der indføres en ret til hurtig udredning af sygdom, og indsatsen for hurtigere akuthjælp styrkes. Regionernes anlægsniveau er i 2013 historisk højt på 5,2 mia. kr. Hertil kommer en låneramme til offentlige-private partnerskaber på 300 mio. kr.
- Med aftale om kommunernes økonomi styrkes bl.a. kvaliteten i dagtilbud. Regeringen udmønter de 500 mio. kr. i 2013 til bedre normeringer i dagtilbud, der blev afsat med finanslovaftalen for 2012. Midlerne fordeles til alle kommuner. Der følges op på udviklingen i normeringerne i kommunerne fra 2012 til 2013. Samtidig målrettes 300 mio. kr. til forebyggelse og hverdagsrehabilitering for ældre og til indsatsen over for mennesker med kronisk sygdom.
I forhold til psykiatrien er der ikke givet noget som helst, efter min mening! For selv om man kan læse, at der kommer flere penge; er det penge, som er blevet brugt af den daværende VK(O)-regering til skattelettelser. Det vil sige, at de penge, som kommer på finansloven er penge, som bruges på at dække hullerne fra VK(O)'s regeringstid. Vi må huske på, at i de ti år, hvor den borgerlige regering sad på magten, gav de kommunerne nulvækst, som gjorde at byrådspolitikerne måtte spare, hvilket gik ud over psykiatri- og handicapområdet.
Midt i det hele lavede de også en kommunalreform, som gjorde, at kommunerne trak deres egne borgere hjem - f.eks. borgere med handicap – fra andre kommuners institutioner til billigere og dårligere tilbud i deres egne kommuner. Og i forhold til forebyggelse til ældre og ti mennesker med kronisk sygdom, så er de 300 mio. kr. ”ikke en skid værd. De penge er til at udfylde et hul. For hvis man ser på oplysning fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, som viser, at der i Danmark i 2001 blev brugt 481 millioner kroner til handicap-investeringer, mens det i år 2007 var faldet til 167 millioner.
Så igen jeg ved ikke, om jeg skal grine eller græde over regeringens finanslovforslag 2013.
Med venlig hilsen
Jesper van der Schaft, sindslidende samt fysisk handicappet
Læs hver dag
- 26. maj
- 26. maj
Bordfolk, æggebæger
Med kollektionen 'Bordfolk' har Lucie Kaas givet nyt liv til de dansk designede æggebægere, der prydede morgenbordene 60'erne og 70'erne.
|
|
|
|
||||
|
Pluspris 679 kr.
Alm. pris 799 kr
|
|
Pluspris 1145 kr.
Alm. pris 1350 kr