SektionerMedier |
Aktuelle temaer
Satire |
GenvejeServices |
Andre websitesKontakt |
send
Send artikel
Til:
(E-mail, adskil flere med komma) Fra (E-mail): Besked:
|
Et hyppigt anvendt udtryk, men hvor stammer det fra? Såmænd fra længst hedengangne Professor Labri, en meget speciel dansk gøgler. Som værende en stor fan af Zirkus Nemo og dertil hørende gakkede gangarter, kan jeg sgu' lige se det for mig, hvad Søren Østergaard kan få ud af en frikadelle og et plankeværk, for ikke at tale om flugten over en ligusterhæk eller, eller, eller. Nok om det.
Denne nationalspise har lagt ægteskaber øde, har splittet familier, har forstyrret familiefreden (når far og sønner sloges om den sidste på fadet). Alle har vi gjort krav på, kvinder som mænd, at monopolisere disse klumper af hakket svinekød, som har haft hæderspladsen på bordet: jul, påske, pinse, konfirmationer, fødselsdage og alt det andet.
Er det ikke på tide, at vi finder os et andet nationalt symbol? For det er jo ikke uden grund, at DF svælger i Dannebrog og serverer sprødstegte flæskesvær, når de vil have Dansken i tale.
Der galpes (fra Venstre) løs om grænsehandel, om tabte arbejdspladser i detailhandelen om afgifter og om, om, om. Hvem er iført jydekroge? For det er jo det besynderlige: at - når man nu hverken kan regne på det ene eller det andet - så tordner man hovedløst afsted. På med traileren, læs den med bajerne og sodavanderne, helugesslikket, refill til barskabet plus det andet, der ryger med, når man er i gang. Så har man "gjort en god handel" uanset benzinomkostninger, broafgifter, pitstops undervsejs med 2-3 unger osv.osv.
Som forbruger (1 person+en dement mand) købte jeg en dag en lille bil (Citroen C1), der ikke kunne forsynes med en jydekrog, for min afdøde mand og jeg fandt det totalt usexet.Vi gjorde noget andet. Vi købte mad over nettet fra danske leverandører og det fik vi mange dejlige oplevelser ud af, hver uge når herlighederne ankom.
Verden er stor, men der er så mange virksomheder i Danmark, der kan leve af at levere enten service eller kvalitet, eller en kombination af begge. Det kan gøres over nettet. Og jeg ville ønske, at flere fik øje på den mulighed, havdenten det drejer sig om bøger, musik, gulvtæpper, fladskærme, legetøj, kluns, havetraktorer (største leverance fra en dansk leverandør), hunde- eller kattemad osv.osv.
Det kan undre mig, at yngre generationer (som burde vide bedre) hellere vil opfede deres børn med billige sodavander, chokoladepålæg og sukkerholdige "pops" end at købe en f.eks. madkasse over nettet med opskrifter og udnyttelsesgrad, så ikke 30-40 % af et normaldansk hulsholdningsindtag ender i skraldespanden.
Lur mig om ikke regeringen og V bliver enige om at "rulle noget tilbage", men desværre flytter det ikke på, at det er DERES vælgere, der ikke kan eller vil regne eller tænke. De pleaser, men får ikke en øre ud af det!
Too bad!
Læs hver dag
- 23. maj
- 23. maj
Bordfolk, æggebæger
Med kollektionen 'Bordfolk' har Lucie Kaas givet nyt liv til de dansk designede æggebægere, der prydede morgenbordene 60'erne og 70'erne.
|
|
|
|
||||
|
Pluspris 679 kr.
Alm. pris 799 kr
|
|
Pluspris 1145 kr.
Alm. pris 1350 kr