Bør kommunerne få sig en Facebook-profil?

Læserbreve

Kommunerne bør kommunikere der hvor borgerne er, får vi at vide af Nicolaj Egerod og Marie Honore fra Radius Kommunikation i et debatindlæg i Politiken tirsdag - endnu ikke lagt ud på politiken(dot)dk.

Og det er på Facebook borgerne er, derfor bør alle kommuner få en Facebook-profil.

Argumentet er følgende.

Der er ca 3 millioner danskere på Facebook, og af disse 3 millioner følger 7 pct opdateringer fra deres kommune, iflg en undersøgelse fra Epinion betalt af Radius Kommunikation.

De 7 pct betyder at 210.000 følger - eller er bare tilmeldt - opdateringerne. Det er ikke undersøgt hvor meget opdateringerne faktisk læses.

Endvidere får vi at vide, at "tre ud af fire danskere ikke aner, hvorvidt deres kommune er på Facebook".

Og deraf kan der vel sluttes, at en ud af fire - 25 pct - ved, at deres kommune er på? Men læg mærke til, at tallet her omfatter (alle) danskere.

Nu bruger Egerod og Honore så disse 25 pct til at skønne over hvor mange danskere på Facebook der ved, at deres kommune er til stede på Facebook, altså 3.000.000 divideret med 4, som er lig 750.000. Det bliver 28 pct.

Resultatet er nu iflg Egerod og Honore "succesfortællingen" at "Hele 28 pct af de danskere, der er på Facebook - og ved, at deres kommune er til stede på Facebook - følger siden".

De konkluderer: "Når så relativt stor en andel af danskerne aktivt vælger at følge deres kommune på Facebook, afspejler det et konkret ønske om at blive inddraget og hørt".

Der er flere problemer med argumenterne.

For det første, så må det forventes at blandt de 3 millioner på Facebook vil der være langt flere der ved om deres kommune er til stede på Facebook end i befolkningen som helhed. Det forøger nævneren - de 750.000 - når procenten af danskere, der er på Facebook - og ved at deres kommune er til stede på Facebook - der følger siden, skal beregnes. Med det resultat, at "succesfortællingen" med de 28 pct skal reduceres kraftigt.

For det andet selve konklusionen: "når så relativt stor en andel af danskerne ...". Det var jo ikke en relativ del af danskerne som sådan, men alene en del af de danskere der var på Facebook. Beregnes procenten af 210.000 som "andel af danskerne" skal der divideres med 5.000.000 og så lander det på 4,2 pct

Det antal er vel til at overse for kommunerne.

Og for det tredie, så har Egerod og Honore åbenbart ikke forstået hvordan et repræsentativt demokrati fungerer. Det skulle jo nødig ende med, at det bliver antal "likes" på Facebook der bliver afgørende.

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

    Tysk valg: Målinger og sæder

Annonce