Annonce

Politiken mener

Ledende artikel i Dagbladet Politiken

Leder 31. jan. 2012 KL. 00.01

Vi behøver ikke kende alle detaljer

De danske medier skal være mere påpasselige med, i hvor høj grad de udpensler ubehagelige detaljer.

OM INDLÆGGET
Kommentarer:
Afviste kommentarer:
0
Emner:

Sproget
Medier
Sociale forhold
send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
banner
banner
print
Politiken mener
Lederen er skrevet af et medlem af Politikens lederkollegium.

I sidste uge skrev lederen af Danners Krisecenter og hendes kommunikationschef et åbent brev til chefredaktørerne på danske dagblade.

Her rettede de kritik af vores dækning af detaljerne i de sager om alvorlige overgreb mod børn, der har rullet gennem pressen. Kritikken gik ikke på selve det forhold, at misbrugssagerne har fået massiv omtale, men på, at de konkrete overgreb bliver udpenslet udførligt i avisernes dækning.

Opfordringen er, »at der bliver brugt et ekstra minut på at overveje, om det er oplysninger, læseren reelt har behov for«. Og afsenderne af det åbne brev spørger, om det ikke er nok at formidle, at børnene har været udsat for mishandling?

Det er spørgsmål, der giver anledning til selvransagelse, også på Politiken. Ikke at vi i vores journalistiske dækning af de pågældende sager har svælget i slibrige detaljer. Men det er korrekt, at vi både på tryk og på politiken.dk har gengivet nogle af de frygtelige detaljer, der er kommet frem i de verserende retssager.

Og selv om vi naturligvis har respekteret navneforbud og andre etiske regler, er det svært at afvise, at det kan være en yderligere belastning for de børn, der har været udsat for de pågældende overgreb.

Det er ikke alt, vi behøver vide

Ved afgørelsen af, hvor detaljeret vi bør gengive sådanne forhold, står to hensyn over for hinanden. På den ene side er det meget vigtigt, at offentligheden er opmærksom på disse sager, og at det bliver klart for enhver, hvor alvorlige de er.

Det kan være med til at hindre, at lignende tilfælde får lov til at passere i årevis, uden nogen griber ind. Når anklagemyndigheden kræver hårde straffe, bør vores læsere også have indtryk af, hvor grove forbrydelser de sigtede i givet fald bliver dømt for.

På den anden side er det svært at afvise, at vi i visse tilfælde har været for hurtige til at udpensle detaljer, som offentligheden ikke har krav på at få kendskab til. Og der kan være en pointe i, at formidlingen af disse detaljer i sig selv kan udgøre endnu et overgreb – også selv om det naturligvis aldrig er hensigten.

Derfor er svaret på brevskrivernes spørgsmål en skærpelse af Politikens praksis på dette felt. Fremover vil vi i vores dækning bruge netop det efterlyste ekstra minut på at overveje en ekstra gang, hvor detaljeret vi gengiver enkeltheder i sådanne overgreb.

Sagerne og de principielle problemstillinger, de rejser, vil vi naturligvis fortsat dække løbende. Men der er tilfælde, hvor hensynet til ofrene må veje tungest. Det er ikke alt, vi behøver vide.

bl

SENESTE KOMMENTARER

31. JAN

Journalistik handler også om hensynet til den tiltalte

I lederen forholder BL sig overhovedet ikke til det forhold, at mediernes dækning af retssager i allerhøjeste grad også handler om den tiltalte (og muligvis uskyldige) persons retssikkerhed.

Går vi nogen år tilbage (Kern Country sagen, 1980) så vi i udlandet eksempler på sager, hvor anklagerne om meget alvorligt seksuelt misbrug viste sig at være pure opspind. Sagerne faldt bl.a. fra hinanden pga. en ret udførlig mediedækning som i flere tilfælde fik vidner til og træde frem og sige: det kan umuligt være rigtigt....for sådan og sådan.

Hele princippet om offentlighed i retsplejen bygger på, at vi som samfund har bestemt, at ingen skal kunne dømmes i hemmelighed og for lukkede døre. For at dette princip i praksis skal virke er det afgørende at medierne dækker sagerne tæt - også når det bliver ubehageligt. Og ja, det er synd for børnene, men hensynet til den ikke dømte (og potentielt uskyldige) må have meget høj prioritet.

0 SVAR
KLAG OVER INDLÆG | Anbefal
31. JAN

Jeg er lidt bekymret

Midt i 80erne gik jeg på Folkeuniversitet til en forlæsningsrække i Offentlig Ret.

Ved een af de sidste forlæsninger var jeg den eneste elev der mødte, så forlæseren - en Licentiatstuderende, det hed det dengang, hun hed Gerd, kan ikke huske efternavnet - inviterede mig over på juridisk fakultets interne bibliotek, hvor der var mere hyggeligt.

På et tidspunkt spurgte hun mig, om jeg var klar over hvad den største art straffelovssager domstolene behandlede var. Jeg tænkte selvfølgelig på indbrud og tyverier, så jeg missede hendes svar og bad hende gentage.

Incest. Hun nærmest hvæsede det. Det var derfor jeg ikke forstod det hun sagde første gang.

Der er det problem ved lovovertrædelser, at når der er tilstrækkelig mange der overtræder en bestemt lov, så virker straffen ikke og samfundet må se sig om efter andre måder at afhjælpe skaden.

Men hvad gør man når det er incest?

31. JAN

Svar: Jeg er lidt bekymret

Det var over 25 år siden og jeg tror jeg husker forkert mht en detalje. Det var ikke de sager der behandles ved domstolene. Spørgsmålet lød: hvilken forbrydelse i straffeloven havde flest overtrædelser? Og det var incest.

Det giver osse mere mening.

Svaret på spørgsmålet: hvad gør man når det er incest er, at man ignorerer det.

31. JAN
Arne Rud | Skribent.

Det var ingen indbrud i julen 2009 på Bornholm og Fanø, men to i Esbjerg, sømandskoner lægger aldrig fingrene imellem, børn er tryg i et sømandshjem.

31. JAN

"Dykkerinstruktør dømt for sex med 12-årig" 29. november 2011 i dagbladet Sjællandske:

tinyurl(dot)com/7df996h

[Erstat (dot) med punktum]

Overgrebet skete angivelidt 15 år før retssagen. Hun er 27 idag. Der var tilsyneladende ingen andre beviser end offerets udsagn.

"Den dømte - som i modsætning til kvinden stadig bor i Korsør - ikke bare ankede og erklærede sig uretfærdigt dømt.

Han sagde direkte, at han ikke anede, hvem hun er, at han slet ikke kunne huske hende, og at han aldrig havde undervist pigen i dykning".

Der er noget med at en anklage kan rejses op til 10 år efter offeret er fyld 18.

Men Karen Hækkerup vil ha' ophævet forældelsesfristen for seksuelle krænkelser:

tinyurl(dot)com/7fcnqqv

Man ser det for sig. Du sidder som 81-årig mand på et plejehjem. Så kommer politiet. Du bliver anholder, vartægtsfængslet og dømt på et vidneudsagn fra 58-årig kvinde der påstår, at hun blev krænket af dig for 41 år siden.

Hvilken chance har du hvis det ikke er sandt?

31. JAN

"Dykkerinstruktør dømt for sex med 12-årig" 29. november 2011 i dagbladet Sjællandske:

tinyurl(dot)com/7df996h

[Erstat (dot) med punktum]

Overgrebet skete angivelidt 15 år før retssagen. Hun er 27 idag. Der var tilsyneladende ingen andre beviser end offerets udsagn.

"Den dømte - som i modsætning til kvinden stadig bor i Korsør - ikke bare ankede og erklærede sig uretfærdigt dømt.

Han sagde direkte, at han ikke anede, hvem hun er, at han slet ikke kunne huske hende, og at han aldrig havde undervist pigen i dykning".

Der er noget med at en anklage kan rejses op til 10 år efter offeret er fyld 18.

Men Karen Hækkerup vil ha' ophævet forældelsesfristen for seksuelle krænkelser:

tinyurl(dot)com/7fcnqqv

Man ser det for sig. Du sidder som 81-årig mand på et plejehjem. Så kommer politiet. Du bliver anholder, vartægtsfængslet og dømt på et vidneudsagn fra 58-årig kvinde der påstår, at hun blev krænket af dig for 41 år siden.

Hvilken chance har du hvis det ikke er sandt?

02. FEB

Sjællandske genopfrisker sagen i dagens avis

tinyurl(dot)com/86b3f3u

[Erstat (dot) med et punktum]

Et uddrag fra artiklen i Sjællandske "Mand risikerer fængsel for 15 år gamle sexovergreb" af Jens Christian Bachmann:

"Sagen er på mange måder usædvanlig. Det er ikke hverdagskost, at nogen dømmes for overgreb, der ligger 15 år tilbage i tiden, og der ikke er andre vidner - eller ofre - der bakker den 27-årige kvindes udsagn op.

Men sagens offer var ualmindelig troværdigt, da hun afgav forklaring i retten, forklarede Charlotte Grænge Larsen kort efter retssagen i byretten".

Det er problemet med dansk rets "fri bevisførelse" i en nøddeskal.

31. JAN
Arne Rud | Skribent.

Om familielægen.

Danmark havde Europas bedste Folkeskole i 50´erne med Gladsakse og Esbjerg som pionerer, Den bedste Lærerhøjskole i 60´erne, flest skolepsykologer i 70´erne, mest specialundervisning i 80´erne og i 90´erne destruerede man de skolepsykologiske rapporter, når elever forlod folkeskolen, men de skolepsykologiske journaler i en forældreskole hører hjemme hos familielægen.

0 SVAR

Log ind for at kommentere

Det kræver login til Politiken for at deltage i debatten. Har du ikke allerede login, kan du oprette det gratis.

OPRET NY BRUGER

Udfyld debatprofil for at kommentere

Du skal have en debatprofil for at skrive kommentarer på politiken.dk.

UDFYLD DEBATPROFIL

Du har desværre karantæne fra at skrive på politiken.dk

Du kan ikke skrive på politiken.dk før din karantæne er påhævet.

Log ud
BESVAR KOMMENTAR
OVERSKRIFT
KOMMENTAR
Annonce
Annoncer
Annoncer

Dagens tegning

24. maj. KL. 00.01 Synes ikke godt om længere

Det sker
Tidsspring. Agent J, spillet af Will Smith, springer fra toppen af en sky-skraberen og lander i 1969. - Foto: Disney / PR
23. maj. KL. 20.00

Habit-mændene er tilbage med højt begavet pjat

ibyen anbefaler

restaurant & cafe

Seneste Dagens tegning