Annonce

Politiken mener

Ledende artikel i Dagbladet Politiken

Leder 11. feb. 2012 KL. 00.01 opdateret 13. feb. 2012 KL. 08.51

Det giver ingen mening at frede wellness-pensionisterne

Generationskløft er blevet den største ulighedsfaktor.

OM INDLÆGGET
Kommentarer:
Afviste kommentarer:
0
send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
banner
banner
print
Politiken mener
Lederen er skrevet af et medlem af Politikens lederkollegium.

Krisen har drejet debatten om social ulighed i en ny retning.

Gennem de seneste uger har de offentligt forsørgede været under beskydning.

Senest har SF’s formand, Villy Søvndal, udvidet angrebet til også at omfatte de vellønnede småbørnsforældre: »Er det virkelig rimeligt, at de rigeste danskere får tilsendt en børnecheck, mens så mange andre har det svært. Det er de bredeste skuldre, der må bære mest«, lød SF’s opfordring til en ny og mere nøjsom omfordeling.

Som dagens artikler om det grå guld, alle de nyrige pensionister, viser, er det dog langtfra børnefamilierne, som lever det søde liv i dag.

Tværtimod har Danmark fået en stor og voksende overklasse af ældre fra 68-generationen, som har fordoblet forbruget af luksusvarer i løbet af de seneste år.

I en tid, hvor arbejdsløse og børnefamilier sættes under pres, giver det ingen mening at frede de rigeste ældre

Pensionistægtepar i alderen 65 til 74 år har haft et hurtigt stigende rådighedsbeløb, der langt overstiger udviklingen blandt yngre folk på arbejdsmarkedet, ikke mindst børnefamilierne.

Hvis der er en gruppe af danskere på overførselsindkomster, som på alle måder har fået bedre vilkår end de højt besungne ’hårdtarbejdende lønmodtagere’, er det ældre med en stor pensionsformue og ofte endnu større friværdi i deres boliger.

Langtfra alle ældre lever i sus og dus. Langtfra. Blandt pensionister findes også landets fattigste, og derfor giver det ingen mening at slå alle ældre sammen i én gruppe.

Men i en tid, hvor arbejdsløse og børnefamilier sættes under pres, giver det ingen mening at frede de rigeste ældre, som heldigvis i dag kan leve mange årtier efter deres pension.

Generationskløften mellem de privilegerede årgange, der levede under opturen fra Anden Verdenskrig og frem, og de yngre årgange, som nu må lære at leve mindre ekstravagant, er ved at blive en af de største sociale skillelinjer i Danmark. Politikerne tøver dog, når det gælder den store gruppe af i enhver henseende ressourcestærke ældre.

Wellness-pensionisterne er ikke desto mindre dem, der i dag har de bredeste skuldre. Derfor er det ikke urimeligt, hvis boligskatter og pensionsskatter også tages med i den samlede skattereform, som S-R-SF-regeringen sidder og regner på.

Tiden, hvor alder i sig selv var et socialt fænomen, er for længst forbi.

ANBEFALEDE KOMMENTARER

11. FEB

Nyt jagtområde

Nå, er det nu Pensionister der skal jages af LTM. Skal kort fortælle hvorfor jeg kan købe god rødvin. Kom i lære som Typograf som 17-årig. Boede og betalte hjemme i en to-værelsers på Amager sammen med en søster og to forældre til jeg var 23. Afbrudt af 16 mdr's militærtjeneste. Sparede op til en lille andelslejlighed på Nørrebro. Sparede der op til udbetaling på et lille hus i Ølstykke. Dette hus er udbygget i takt med, at der var råd til det. Boede her 5 år før der var råd til telefon. Har arbejdet i reklamebranchen indtil 2005 og har aldrig modtaget andet end børnetilskud fra det offentlige. Der er betalt formuer i skat, men opsparingen gør, at jeg nu kan både rejse og drikke rødvin indenfor rimelighedens grænser. Lån til den berømte friværdi skal jo betales tilbage og det er der ikke plads til i budgettet. Parole: Spar og spar op. Næste spareemne kunne nemt blive Politiken.
Mvh. Evon Petersen

0 SVAR
KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (9)
11. FEB

Angreb og forsvar

En yderst velkendt reaktion på et angreb er et forsvar. Det bliver debatten om det "grå guld" og deres forbrug endnu et eksempel på, desværre. Det gamle ord om, at "når krybben er tom, bides hestene" passer nok stadigvæk - og avisernes overskrifter puster af og til godt til bålene rundt omkring.
Selv tilhører jeg generationen, der både har prøvet nøjsomhedens opvækstvilkår og voksenlivets vækst og muligheder - uddannelse, arbejdsmuligheder, boligkøb, der bare langsomt gjorde een rigere - ikke kun på papiret, men også en friværdi, vi kunne dykke ned i til forbrug - for lønningerne steg jo også.
Selvom mange af os har arbejdet mere eller mindre hårdt for nu at kunne nyde en pensionisttilværelse, er det vel ikke nødvendigvis sådan, at vi også har en RET -
måske skulle vi mere være taknemmelige for de mange muligheder mange af os fik i vores voksenliv og så være villige til at fordele nogle af goderne til de næste generationer - vores forbrug har da overladt en del problemer til dem.

0 SVAR
KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (8)
11. FEB

Hus forbi!

Som repræsentant for den gruppe som TLM vil rundbarbere en ekstra gang, vil jeg gerne gøre et par personlige kommentarer.
De fleste af os har arbejdet som bude,arbejdsdrenge osv. mens vi gik i skole. Tjent vores egne lommepenge til dækning af tøj,transpor ogt fornøjelser. Dem der gik i lære måtte deltage med betaling af kost og logi. Øvrige udgifter for egen regning. De der læste videre måtte have arbejde ved siden af, fordi SU fandtes ikke.Herefter stiftede man familie med alt hvad dette indbar. Lang arbejdstid, forholdvis korte ferier i fohold til idag.Tæring efter næring. Opsparing efter efter evne. Det gik livet med. Det betyder for eget vedkommende at det er først nu der er blevet tid og råd til alt det som unge mennesker idag tager som en selvfølge, og derfor bruger rub og stub på. Det gjorde vi ikke. Vi betalte og betaler masser af skat. De unge skal ikke misunde os. De skal tage sig sammen og få bestilt noget.

KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (5)
11. FEB

Svar: Hus forbi!

Vi unge tager os altså sammen, og står nærmest i kø for at kan få studiejobs. Problemet er bare.. hvor er de job som i efterlyser vi ikke gider tage? 80.000 unge står uden lærepladser og flere unge efterlyser studiejobs. Tror du finder det sjovt at skulle vende hver en øre, og gå forgæves hver eneste gang vi søger et studie/eller læreplads job? Nej.. aldeles ikke. Det grænser sig til total ydmygelse. Som universitets studerende, der er et fuldtidsstudie, er jeg da stadig tvunget til have et studiejob for at kan have til lidt nyt tøj, eller PAPVIN. Problemet er bare at jeg ligegyldigt hvor meget jeg spare og spare stadig må vende hver en krone. Så det er altså ikke som nem en opskrift som du beskriver.

KLAG OVER INDLÆG | Anbefal
12. FEB

"Problemet er bare at jeg ligegyldigt hvor meget jeg spare og spare stadig må vende hver en krone".

Casper! Du skal ikke spare op når du er ung, du skal stifte gæld - her studielån - og betale det tilbage når du får et velbetalt job som akademiker. Så bliver du osse færdig hurtigere.

Jeg tog statskautionerede studielån mens jeg læste - full time - og tilbagebetalte lånene over 8 år. Renten lå på et tidspunkt på 17 pct. Sytten!

Da jeg var færdig med at tilbagebetale lånet lavede jeg en investeringskalkyle og beregnede den interene renete efter skat og inflation. Resultatet blev en intern rente på ca 2,5 pct, i min favør!

Jeg havde lånt mere end jeg betalte tilbage, når der blev taget hensyn til skat og inflation.

Det eneste jeg fortryder er, at jeg ikke brugte 10 år (max frist for statskautionerede banklån) til at tilbagebetale. Så havde det været endnu mer' fordelagtigt.

12. FEB
Maja Spang-Hanssen | Statsautoriseret bistandsbums

Der er ikke mange unge, der går rundt og misunder de ældre. Vi er da glade for vores ungdom. Men den der med, at vi skal "tage os sammen og få bestilt noget", den synes jeg er lige grov nok. Utroligt mange unge knokler med studier og mange timers job ved siden af, eller for at få 2 fuldtidsjobs til at hænge sammen med det at være småbørnsforældre. Hvis de da er så heldige at have jobs, i stedet for at være en del af den hastigt voksende mængde af unge, der ikke kan få arbejde, og derfor må finde sig i at blive hængt ud som samfundsnassere med krævementalitet. Eller den også voksende mængde af unge, der kunne have klaret sig fint som arbejdere før i tiden, men som nu bliver hægtet af de konstant stigende krav fra videnssamfundet...

Log ind for at kommentere

Det kræver login til Politiken for at deltage i debatten. Har du ikke allerede login, kan du oprette det gratis.

OPRET NY BRUGER

Udfyld debatprofil for at kommentere

Du skal have en debatprofil for at skrive kommentarer på politiken.dk.

UDFYLD DEBATPROFIL

Du har desværre karantæne fra at skrive på politiken.dk

Du kan ikke skrive på politiken.dk før din karantæne er påhævet.

Log ud
BESVAR KOMMENTAR
OVERSKRIFT
KOMMENTAR
Annonce
Annoncer
Annoncer

Dagens tegning

24. maj. KL. 00.01 Synes ikke godt om længere

Det sker
Tidsspring. Agent J, spillet af Will Smith, springer fra toppen af en sky-skraberen og lander i 1969. - Foto: Disney / PR
23. maj. KL. 20.00

Habit-mændene er tilbage med højt begavet pjat

ibyen anbefaler

restaurant & cafe

Seneste Dagens tegning