Annonce

Politiken mener

Ledende artikel i Dagbladet Politiken

Leder 21. feb. 2012 KL. 00.01

Bahrain må øjeblikkeligt frigive dansk statsborger og systemkritiker

Hvis kong al-Khalifa vil fremstå som moderat bør han løslade Khawadji.

OM INDLÆGGET
Kommentarer:
Afviste kommentarer:
0
Emner:

Menneskerettigheder
Mellemøsten
send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
banner
banner
print
Politiken mener
Lederen er skrevet af et medlem af Politikens lederkollegium.

Herskeren i det lille kongedømme Bahrain, kong Hamad al-Khalifa, vil gerne fremstå som en moderat leder, der i oplyst enevælde styrer sit land gennem det arabiske forår.

Samtidig forsøger han at spille en konstruktiv rolle i forhold til andre lande, hvor den er helt gal, aktuelt Syrien.

Problemet er, at det, der skal ligne en moderat og kompromissøgende politik, dækker over en undertrykkelse og over politimetoder, der desværre kun alt for meget ligner, hvad vi ser i andre lande i regionen, hvor diktatorer forsøger at klamre sig til magten ved at terrorisere civilbefolkningen til lydighed.

Men i Bahrain som andre steder nærer den rå vold kun oprøret og kravene om et regimeskifte.

Regeringen i Bahrain nedsatte sidste år en officiel undersøgelseskommission, der skulle klarlæge forholdene omkring den oprindelige opstand sidste forår.

LÆS OGSÅKan vi være vores indsats bekendt?

Kommissionen afgav i november en rapport, der afviste regimets påstand om, at det var Iran, der stod bag oprøret, og som opfordrede til at løslade politiske fanger og stille torturbødler til ansvar.

Det er ikke let at lukke munden på systemkritiker af Khawadjas støbning. Det er heller ikke meningen.

Det er ikke sket, og en af de mest prominente systemkritikere, dansk-bahraineren Abdulhadi Khawadja, er nu efter lang tids sultestrejke og mishandling i kritisk tilstand.

Khawadja har sendt et nødråb til den danske regering. Han takker for den støtte, han allerede har fået, og opfordrer samtidig de danske myndigheder til at gøre mere for ham og andre politiske fanger. Det er oplagt for regeringen at følge denne opfordring både som EU-formand og bilateralt.

Danmark har i den nuværende situation et helt særligt ansvar for at sikre, at det står fuldstændig klart for regimet i Bahrain, at det har det fulde ansvar for Khawadjas liv og helbred, så længe han holdes fanget.

Det internationale samfund og Europa vil ikke stiltiende affinde sig med, hvis han eller nære familiemedlemmer udsættes for yderligere overlast.

Det er ikke let at lukke munden på systemkritiker af Khawadjas støbning. Det er heller ikke meningen.

Tværtimod er det med ham og hans ligesindede, regimet må forhandle om en reformproces, der kan føre det lille land i retning af demokrati og sikre grundlæggende menneskerettigheder.

Der er kun én vej frem, hvis kong al-Khalifa vil fremstå som moderat: Løslad Khawadji og andre politiske fanger med ham. Inden det er for sent.

KOMMENTARER

21. FEB

Hykleriske USA støtter Bahrein.

USA skal øjeblikkeligt holde op med at sælge våben (i pakker på 1 mio dollars, så det ikke registreres) og tåregas til Bahrein. Bedste information: www.antiwar.com Har Dronningen så krævet Elefantordenen tilbage ? Tortur og fængsel til læger og sygeplejersker der hjælper sårede demonstranter.

0 SVAR
KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (1)
21. FEB

Sympati for det fjerne.

Der er lidt tragikomisk over denne leder, som kun kan få 3 til, lidt vidtløftigt, at reflektere over verdens uretfærdighed.
Lille Marlene Duus kunne i går lynhurtigt få 123 til at have en mening (hun har godt nok fået nogen flere bank).
Abdulhadi Khawadja. Khawadji. (Abdulhadi al-Khawaja er vist navnet). Det er sgu' svært med disse danske navne.
Er det fordi Lidegaard ikke kan stave og Politikens korrekturlæsere har måttet opgive ham?
Er det fordi danskerne fornuftigvis ikke kærer sig synderligt om at 500.000 millionærer (med 700.000 opvartende gæstearbejdere) i Bahrain slås om oliemilliarderne?
Er det fordi danskerne ikke forstår, hvordan en fyr fra Bahrain samtidig kan være "dansk" statsborger, når en dansk statsborger ikke kan omvendt.

25. FEB

Svar: Sympati for det fjerne. kommentar

Jeg ved ikke rigtig om det skyldes manglende interesse, jeg synes folk i DK mest hopper med på mediebølgen den uge uanset, hvad emnet så er, så har man en mening. Ofte yderst overfladisk og uden at kende sandheden kun en overskrift.
Omtalte person, som Søvndal nu kæmper for kommer hjem til DK, er da al ære værd. at kæmpe for. Manden har kæmpet for menneskerettigheder i sit fødeland. Jeg har opgivet af forstå den danske befolkning på mange områder. Det Danmark jeg er vokset op i , tog sig af jøderne under krigen, af ungarerne i 1956 under opstanden i Ungarn og siden, når verden har stået i brand. NU.......Jeg bliver glad når jeg på TV ser en tidligere elev Loa, være " mor" for en 16 årig Afghansk dreng, som er alene i DK. Når jeg oplever andre unge, som tager et ansvar på sig og gør en forskel hjemme et eller andet sted ude i verden. så bliver jeg stolt af at være dansk, men beskæmmes når jeg møder det modsatte småtskårne DK alt for ofte.

KLAG OVER INDLÆG | Anbefal
27. FEB

Dobbelt statsborgerskab

Dette er en af de bedste begrundelser mod accept af dobbelt statsborgerskab.

Da manden i Bahrain er statsborger i Danmark og Bahrain, er overtrædelser af den lokale straffelov Bahrain lige så lidt et dansk ansvar som en overtrædelse af den danske straffelov er en sag for Bahrains regering hvis manden havde opholdt sig i Danmark.

http://um.dk/da/rejse-og-ophold/hvis-uheldet-er-ude/faengsling/

"Har du dobbelt statsborgerskab, kan du efter folkerettens regler normalt ikke påkalde dig den ene stats konsulære beskyttelse over for den anden, hvis den anden stat modsætter sig"

0 SVAR

Log ind for at kommentere

Det kræver login til Politiken for at deltage i debatten. Har du ikke allerede login, kan du oprette det gratis.

OPRET NY BRUGER

Udfyld debatprofil for at kommentere

Du skal have en debatprofil for at skrive kommentarer på politiken.dk.

UDFYLD DEBATPROFIL

Du har desværre karantæne fra at skrive på politiken.dk

Du kan ikke skrive på politiken.dk før din karantæne er påhævet.

Log ud
BESVAR KOMMENTAR
OVERSKRIFT
KOMMENTAR

Se også

Annonce
Annoncer
Annoncer

Dagens tegning

24. maj. KL. 00.01 Synes ikke godt om længere

Det sker
Tidsspring. Agent J, spillet af Will Smith, springer fra toppen af en sky-skraberen og lander i 1969. - Foto: Disney / PR
23. maj. KL. 20.00

Habit-mændene er tilbage med højt begavet pjat

ibyen anbefaler

restaurant & cafe

Seneste Dagens tegning