15 gymnasier har valgt ikke at give eleverne i 1. g standpunktskarakterer eller karakterer for opgaver, men i stedet øge fokus på feedback det næste år.
Foto: Hjerrild Melissa Kühn

15 gymnasier har valgt ikke at give eleverne i 1. g standpunktskarakterer eller karakterer for opgaver, men i stedet øge fokus på feedback det næste år.

Leder

Færre karakterer

Karakterløse gymnasieår giver i den grad mening.

Leder
FOR ABONNENTER

Gymnasiet 2017: Læreren stiller et spørgsmål. Eleven googler svaret, rækker hånden op og svarer uden at fatte pointen. Det hele virker meningsløst. Men ikke nødvendigvis for eleven, som føler, at han nu er ved at konsolidere sit 10-tal i standpunktskarakter. Han er ikke alene.

Det høje snit er blevet selve målet med gymnasiet for mange elever, viser forskningen. Og dét er helt igennem meningsløst!

Derfor er det helt rigtigt og fornuftigt, at 15 gymnasier i sidste uge sagde til deres nye elever: Kære 1. g’ere. Vi giver jer ikke standpunktskarakterer og karakterer for jeres opgaver det næste år. Til gengæld får I grundig faglig feedback på jeres opgaver.

Undervisningsministerietsforsøg er godt af mindst tre årsager.

Prøv Politiken i en måned for 1 kr.

Med et digitalt abonnement får du fuld adgang til politiken.dk og e-avisen leveret hver aften.

Kom i gang med det samme

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce