afhængighed. Flere vælger at trække stikket på sig selv, fordi de ikke kan styre deres forbrug af smartphone.
Foto: JENS DRESLING (arkiv)

afhængighed. Flere vælger at trække stikket på sig selv, fordi de ikke kan styre deres forbrug af smartphone.

Anne Mette Svane

Trænger du også til en digital diæt i 2014?

Jeg har ingen planer om at løbe mere, ryge mindre og leve mere sundt i 2014. Til gengæld vil jeg gerne gøre noget ved min smartphone-afhængighed.

Anne Mette Svane

Jeg har mange laster, som jeg burde have et nytårsforsæt om at komme af med.

Efter juleferien hos familien i Jylland er jeg dog kommet frem til, at min værste last er: dyb afhængighed af min smartphone.

I toget på vej mod Jylland sidder jeg som alle andre og kigger ind i skærmen, og der kan sagtens gå flere timer med at læse nyheder, tjekke Twitter, rydde op i apper, skrive mail og spille med veninder, som jeg efterhånden har mere digital kontakt med, end jeg ser dem i virkeligheden.

Selv under gensynskaffen med familien tjekker jeg løbende mobilen og ligner på den måde de mest aktive brugere, som interagerer med deres smartphone hvert 7. minut eller 150 gange om dagen ifølge en undersøgelse, som Ericsson har lavet ved at måle svenskernes brug af apper på deres smartphone.

Da vi sidder til julegudstjenesten, ser jeg ikke på mobilen en hel time. Den er lydløst parkeret i jakken, men heller ikke her slipper jeg for at blive mindet om mit smartphonemisbrug.

For præsten bruger sin prædiken til at tale om vores postmoderne angst for tavshed og nærhed. At vi fravælger det fællesskab, vi er født ind i, fordi vi har valgt vores eget selskab med smartphone og tablets, der forbinder os i et overfladisk digitalt fællesskab.

Det får tankerne til at vandre om mit eget forhold til smartphonen.

For den er med mig overalt. Jeg tjekker nyheder på min smartphone, før jeg kysser kæresten godmorgen, og ja, den er også med på toilettet.

Jeg tør ikke tænke på, om jeg ligesom hver tiende dansker vil svare lige så ærligt ja til, at de bruger mere tid på smartphonen end kæresten.

Eller som ni procent af de adspurgte forældre i en YouGov-måling i MetroXpress svarer, at de bruger mere tid på mobilen end deres hjemmeboende børn.

Jeg fik min første mobiltelefon og mail-adresse i 1998, da jeg gik på Journalisthøjskolen i Aarhus. Det har gjort det indlysende lettere og sjovere at være journalist, fordi det kun tager sekunder at finde frem til relevante kilder og informationer.

Men det er smartphonen og ikke mobilen, der har ændret min adfærd i en bekymrende retning. For det er blevet for nemt at undgå at vaske op efter julemiddagen, når man sidder travlt optaget med at tjekke sin smartphone.

Familien tror, at det er vigtige arbejdsmail, hvad det selvfølgelig ikke er. Og hvad værre er: Det er blevet legalt at være fraværende i selskab med de mennesker, man elsker, fordi de fleste er blevet afhængige i større eller mindre grad af smartphonen.

Traditionelt har mænd haft et teknologisk forspring, men udviklingen er vendt i 2013.

Nu er der ligestilling på smartphone-balancen, hvor lige så mange kvinder har smartphone som mænd.

Kvinder har ligefrem overhalet mænd i år, når det gælder download af spil til smartphone, og vi bruger også mere tid på sociale medier end mænd, viser tal fra rapporten 'Medieudviklingen 2013', som DR Medieforskning publicerer om få uger.

Mens vi venter på, at der kommer mere forskning i diagnosen internetafhængighed, vælger flere at trække stikket på sig selv, fordi de ikke kan styre deres forbrug af smartphone.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

De vender tilbage til deres gamle mobiltelefon uden internet. Så vidtgående metoder er jeg nok ikke helt klar til. Men jeg er fast besluttet på, at jeg vil skære ned på forbruget af smartphone og være mindre uhøflig og mere opmærksom over for kæresten, familien, vennerne og kollegerne i 2014.

Eller som psykologen Morten Fenger anbefaler smartphone-afhængige i en artikel fra 1. juledag på DR’s hjemmeside: »Gør det til en sport at være god til at være nærværende uden din smartphone. Dine venner og familie vil føle sig oplivet af din udelte opmærksomhed, og du vil opleve belønning af den positive feedback«. Pinligt banalt, men sikkert sandt.

Til næste jul, når jeg har fået et mere afbalanceret forhold til min smartphone, vil jeg lade mig inspirere af Arianna Huffington.

Den græskamerikanske forfatter, stifter og chefredaktør på Huffington Post, er som sædvanlig lysår foran alle andre i mediebranchen. Hendes ikke til stede-svar i juleferien lyder:

»Jeg er ked af, at jeg ikke kan svare på din mail med det samme. Her i ferien har jeg sat mig selv på en uges digital diæt og har trukket stikket til alle mine elektroniske platforme, så jeg kan lade op og genetablere forbindelsen til mig selv og min familie. Jeg lover at vende tilbage til dig, så snart jeg bryder fasten. I mellemtiden, glædelig jul«.

ANNE METTE SVANE

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce