Foto: THOMAS BORBERG
Debattører

Åbent brev til barnebarn: Lov mig, at du bruger din kvindelighed som en positiv faktor i alle situationer i hele dit liv

Jeg ønsker dig mere renlivet glæde, munterhed, humor og stolthed ved din kvindelighed, end jeg ser unge kvinder have i dag.

Debattører

Dette er min første klumme i matriarkatet – et fænomen, som ifølge alle mulige kilder aldrig har eksisteret. Man får jo skrivekramper af det og præstationsangst. Men enhver klog kvinde kan jo lave sit eget matriarkat.

Klogskab handler ikke om at bestemme, men at ønske noget særligt og vide, hvem der har brug for hvad.

Og da jeg for kort tid siden har fået mit første barnebarn, en yndig lille pige, så har jeg lavet en ønskeliste til hendes liv. Den er erfaringsbaseret, politisk formentlig helt ukorrekt, og så må det være sådan. Hun vil leve i en helt anden verden end jeg. Hvor kønsroller er fornægtet eller bliver talt om som ren fiktion.

I en verden, hvor man i fuldt alvor – og på trods af alle videnskabelige og empiriske åbenlysheder – benægter, at der er forskel på kønnene. Jeg ser unge feminister omkring mig i en form for kronisk arrigskab, fornærmede på virkeligheden, vrede over det naturlige, som vil være sådan til tidernes ende.

Jeg ønsker mit barnebarn mere renlivet glæde, munterhed, humor og stolthed ved sin kvindelighed, end jeg ser unge engagerede kvinder have nu. Udfoldet kvindelighed har aldrig stået i vejen for at blive anerkendt som fuldgyldige væsener.

Første skridt må være at indrømme over for sig selv, at man er kvinde, anderledes end mænd på snart sagt alle punkter: at man tænker anderledes, handler anderledes, erkender anderledes, kan gå ned ad en trappe, mens man tygger tyggegummi, og har andre fysiske muligheder og behov.

At det nogen sinde er holdt op med at være en sandhed, der nu ligger som en fed bule under gulvtæpperne, at det overhovedet må påpeges – det er et mysterium i sig selv. Enhver, som har fået børn af begge køn, ved, at der er flere forskelle end ligheder fra den første dag. Ingen piger leger med biler, ingen drenge leger far mor og børn, og hvis de gør, er det kun for at få lov til at lege med pigerne.

Lov mig, at du ved inderst inde, at dit værd er dit eget og ikke hænger sammen med dit køn

Videre i forløbet – livet – kan jeg nu som 60-årig se, at de mange års forbitret vrede og kønskamp på nogle underlige fronter betyder, at der er mangel på gode genbrugsmænd.

Der er masser af mænd, også enlige, totalt kørt over af kønstoget, åndeligt kastreret i løbet af deres første forhold; helt uanvendelige mænd, fordi rigtige kvinder gerne vil have rigtige mænd, ikke mænd, som har fået så mange kønsbank af andre kvinder, at de ikke tør være mænd længere.

Jeg vil ønske for den næste generation, at de vil anerkende og fejre forskellene, så vi kan få lidt mere sjov i gaden end den åbenlyse forskrækkelse og hellige fornærmelse, som mange unge kvinder føler ved ægte dejlig mandighed. Til mit lille barnebarn vil jeg sige:

- Lov mig, at du aldrig tror på, at der ikke er forskel på mænd og kvinder.

- Lov mig at sætte pris på, at der er forskel på mænd og kvinder.

- Lov mig, at du ikke bruger tid på at bevise, at du er lige så god som mænd til ting, som de er bedre til.

- Lov mig aldrig at sætte grænser for, hvad du kan.

- Lov mig, at du har mange veninder og er totalt loyal over for kvinder.

- Lov mig, at du måler dig mod dig selv, ikke mod andre.

- Lov mig ikke at forlange, at dine mænd skal opføre sig som kvinder, for det er en særlig ondskabsfuld form for mishandling.

- Lov mig at beundre dine mænd for netop at være mænd. De kan være vidunderlige.

Lov mig, at du ved inderst inde, at dit værd er dit eget og ikke hænger sammen med dit køn.

- Lov mig, at du bruger din kvindelighed som en positiv faktor i alle situationer i hele dit liv.

- Lov mig at grine, når du får kønsbestemt modstand, for derefter at bide din små tænder sammen og give dem nogle åndelige bank.

- Lov mig at huske, at godt humør er umoderne, men livsvigtigt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

- Lov mig ikke at blive fornærmet over at blive feteret. For det vil du blive, hvis du tør.

- Lov mig at flirte tit og ofte, det er livets salt og peber.

- Lov mig at blive rigtig god til en vild asiatisk kampsport, ikke for at kunne banke nogen, men for at få en urørlig udstråling, medmindre du selv sænker dine parader.

- Lov mig ikke at se dig selv som et offer, så bliver man det.

- Lov mig ikke at lade andre se dig som et offer, for så tror de, du er offervillig, og så bliver du det.

- Lov mig at tage ansvar for dit eget gode liv,

– og lov mig at nyde at være kvinde med hver fiber i din krop, for det er fan’me sjovt at være kvinde.

De kærligste ønsker fra din farmor.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter