Annonce

Bjørn Bredal

Skribent på Politiken

Debat 20. feb. 2012 KL. 00.01

Kære Tante Berlingske ...

Går det godt i Pilestræde?

OM INDLÆGGET
Kommentarer:
Afviste kommentarer:
0
Emner:

Medier
Kultur
Økonomi
Arbejdsmarked
send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
banner
banner
print
Bjørn Bredal
Bjørn Bredal er skribent og medlem af lederkollegiet på Politiken.

Forleden fyrede Berlingske Media en række medarbejdere.

Der skulle spares, det sker i alle virksomheder, det skal jeg ikke blande mig i. Men fyringerne blev ledsaget af en ny og principiel erklæring fra bladets chefredaktion: Fremover skal der ikke være fastansatte anmeldere på Berlingske.

Det er løst tilknyttede freelancere, som nu skal være »vores anmelderprofiler«, udtaler chefredaktør Tom Jensen til Media Watch.

Det vil jeg til gengæld godt blande mig i. Både fordi jeg som læser af Berlingske (Tidende) gennem hele mit læsende liv synes, at det er en frygtelig trist udvikling; og fordi jeg som mediemand synes, det er en frygtelig farlig udvikling.

Først det farlige: Hvor ligger en freelancers loyalitet?

LÆS ARTIKELFirmaet bag Berlingske skal spare en halv milliard

Spørgsmålet gælder alle former for journalistik, og det er lige relevant for reportere og kritikere. Helt uanset den enkeltes personlige kvaliteter og retskaffenhed gælder den gamle bibelske kendsgerning, at det er svært at tjene mere end én herre.

En fastansat journalist, en fastansat kritiker, har ryggen helt fri til at bedrive journalistikken og anmelderiet uden hensyn til andet end faget og det medie, der lønner trygt og godt.

En freelancer derimod har ingen tryghed i ansættelsen og må hele tiden tænke på at klare sig; at komme videre; at få en ny aftale. I journalistikken risikerer freelanceriet at skabe ukritiske og servile historier, som servicerer mere, end de kontrollerer.

Læserne har ikke mulighed for at kende forskel på fast og freelance, det står jo ikke på artiklerne. Og de stadig mere almindelige skift frem og tilbage mellem at være journalist i pressen og »pressemedarbejder« i en offentlig eller privat virksomhed, som pressen skal kontrollere, gør kun problemet værre.

Der er noget i hele denne nye struktur, som fremmer risikoen for noget meget uheldigt, som i karikeret form kan kaldes »stillingsansøgninger kamufleret som artikler«.

Det er den enkelte freelance-journalist og den enkelte redaktør, som med sin personlige og professionelle hæderlighed må modvirke noget usundt, som ligger i selve freelance-strukturen.

I anmelderiet er problemet akkurat det samme, kun endnu mere åbenlyst:

Både den blege lille frokostavis, som nu bare hedder Berlingske, og alle de udmærkede produkter i Berlingske Media er ... ja, produkter.

Bjørn Bredal

Hvis ikke en eneste anmelder har mulighed for at tjene andet end en brøkdel af sin løn ved selve anmelderiet, så fremmer freelanceriet »anmeldelser«, som vedlagt et cv og stilet til en museums-, forlags- eller teaterdirektør godt kunne afsluttes med et:

»Jeg håber at have vakt Deres interesse og ser frem til en uddybende samtale«.

Når det ikke går så galt, så beror det på den enkelte anmelders og redaktørs ordentlighed og professionalisme, men selve systemet er usundt.

Nu har det altid været sådan, at både aviser og elektroniske medier (for så vidt som de overhovedet dyrker egentligt anmelderi) har haft et miks af fastansatte og løst tilknyttede freelance-anmeldere.

For eksempel har mange boganmeldere deres faste udkomme som universitetslærere. Men store aviser med respekt for sig selv har også egne kritikere, som tegner avisen og har hele deres loyalitet her.

Det er en del af »den borgerlige offentlighed«, at sådan nogle »profiler« findes. Og for nu at give et eksempel, som har den fordel, at det ligger et par år tilbage, men også den fordel, at det i dén grad er knyttet til Berlingske Tidende: Jens Kistrup (1925-2003).

Denne legendariske teater- og litteraturkritiker var totalt uafhængig af alle andre end Berlingske Tidende, hvis oplag og anseelse han til gengæld viede sit liv til at hæve – og mildt sagt med succes. Jens Kistrup var en del af Berlingske Tidendes brand, og det brand var så stærkt, at kælenavnet ’Tante Berlingske’ kun var en stor styrke, for det viste, i hvor høj grad tanten havde personlighed.

Hermed er vi så kommet fra det farlige til det triste: Sagt med et suk fra en virkelig trofast læser af Berlingske (Tidende) gennem virkelig mange år: Jeg savner personlighed i dag.

Både den blege lille frokostavis, som nu bare hedder Berlingske, og alle de udmærkede produkter i Berlingske Media er ... ja, produkter.

Det er meget godt med alle de medieplatforme og alle de breaking news, men bogtrykker Berlings fornemme blad fra 1749 (Politiken er den rene døgnflue i sammenligning) må have noget mere.

En tone, en tyngde, nogle profiler, noget kultur. Noget selvrespekt. Når en chefredaktør på Berlingske, ham med ansvar for kulturen, siger, at bladets »anmelderprofiler« kun skal være freelancere, så udtrykker han ikke blot en umulighed.

Han udtrykker en manglende selvrespekt i en af Danmarks fineste kulturinstitutioner, det privatejede Berlingske hus.

Nej, det går vist ikke så godt i Pilestræde.

ANBEFALEDE KOMMENTARER

20. FEB
Jan Grønlund | Forfatter

Bør Berlingske få 66 millioner kroner i mediestøtte?

Berlingske er ejet af Mecom Group, som er på børsen i London. Når Berlingske blev opkøbt, så blev der sagt, at ingen forandringer vil ske. Nu skal Berlingske give så stort overskud som muligt.

Hele ideen med sponsering fra staten side ved at give Berlingske 66 millioner kroner i mediestøtte er begrundet i fortsat høj kvalitet med dygtige journalister.

Når Mecom Group åbenbart vil bruge mediestøtten til at konsolidere sin position på børsen end at give pengene til god journalistik, så kan man spørge sig om, om de 66 millioner kroner kan bruges bedre.

0 SVAR
KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (11)
20. FEB
Anne Grete Hansen | Pens. økonom

Hvori ligger det farlige?

Måske i, at velanskrevne anmeldere - hvadenten det drejer sig om musik, litteratur, vin/øl, mad etc. - påvirker deres læsere til at forbruge bestemte produkter, hvad der kan skaffe meromsætning til deres hjertebørn.
Måske i, at anmeldere får frataget deres "comfort zone", i.e at deres indentitet - fremfor at være kædet sammen med en bestemt avis - bliver afhængig i højere grad af kvaliteten i deres arbejde. Vi har da vist bivånet adskillige eksempler på "anmeldelse" af ikke-hørt musik og ikke-sete malerier mv.
Måske i, at anmeldere skal tænke lidt mere på ikke at fornærme læserne, - det har de fastansatte frit spil med.
Jeg tror, du gør dig unødige bekymringer på Tanten's vegne. Måske vil hun bare ryste træet. Så kan du da være glad for, Bredal, at du holder til på Rådhuspladsen. For sådan opfører Polemikken sig da ikke, vel?

0 SVAR
KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (4)
20. FEB

Tabt sag

Berlingske har været død i årevis. Den bliver blot holdt kunstigt i live mod 'services rendered'.

0 SVAR
KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (4)

Log ind for at kommentere

Det kræver login til Politiken for at deltage i debatten. Har du ikke allerede login, kan du oprette det gratis.

OPRET NY BRUGER

Udfyld debatprofil for at kommentere

Du skal have en debatprofil for at skrive kommentarer på politiken.dk.

UDFYLD DEBATPROFIL

Du har desværre karantæne fra at skrive på politiken.dk

Du kan ikke skrive på politiken.dk før din karantæne er påhævet.

Log ud
BESVAR KOMMENTAR
OVERSKRIFT
KOMMENTAR
Annonce
Annoncer
Annoncer

Dagens tegning

24. maj. KL. 00.01 Synes ikke godt om længere

Det sker
Sommerstemning. Der er karneval i Fælledparken i weekenden. Og scenen med 'Elektronisk Karneval' plejer at trække tusinder.
24. maj. KL. 11.57

Klublisten: Her er 7 gode fester i weekenden

ibyen anbefaler

restaurant & cafe

Seneste Dagens tegning