Annonce
Debat 13. feb. 2012 KL. 00.01

Der er gået inflation i anerkendelse

Facebook minder om julebrevet: alt er positivt. Absolut kun positivt.

OM INDLÆGGET
Kommentarer:
Afviste kommentarer:
0
Emner:

Medier
Kultur
Sociale forhold
send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
banner
banner
print
Anita Bay Bundegaard
Anita Bay Bundegaard er redaktionschef for kultur, debat og kritik og medlem af lederkollegiet.

I lørdagens debatsektion kunne man læse et interview med sociologen Rasmus Willig, der vil gøre op med den anerkendelseskultur, som ifølge ham hersker overalt, ikke mindst som ledelsesfilosofi.

Problemet, siger Willig, er, at vores omgang med hinanden bliver falsk, fordi alt skal udtrykkes i positive og anerkendende termer. Willig går så langt som til at kalde tendensen for ’positivitetsfascisme’.

Er der et sted, hvor denne tendens er meget tydelig, er det på Facebook. Analyserer man folks opdateringer, er det bemærkelsesværdigt, hvor mange af dem der handler om at blive set og anerkendt.

En af mulighederne som Facebook jo er født med er ’like’ – altså at kunne lide noget. Derimod er der ingen kritisk ’dislike’-mulighed.

At Facebook er et redskab til selviscenesættelse er imidlertid for længst blevet erkendt og accepteret af brugerne.

Det ligger i tiden, at det er helt i orden. Vi lever i en X-faktor-tid, og vi går alle rundt og venter på, at netop vores X skal blive opdaget og trukket frem af de skjulte talenters skuffe.

Facebook og de andre sociale medier er den nye dagbog.

Man får aldrig julebrev fra dem der i årets løb er blevet skilt, er gået konkurs med egen virksomhed og har måttet sende et par af børnene til afvænning.

Anita Bay Bundegaard

En dagbog var i gamle dage en bog, hvori man kunne skrive om sig selv, diskutere med sig selv, være den man var.

Det var en lukket bog man kunne betro sine inderste hemmeligheder, og ofte havde den til fulde en lås på forsiden, så ingen andre kunne få del i ens hemmeligheder.

I dag bekymrer vi os over internetsikkerhed og identitetstyveri, men vi udstiller samtidig hele vasketøjssnoren i fuld eller udvalgt offentlighed på Facebook.

Vi optræder, sætter os selv og vores familie og venner i scene, skaber vores liv - i stedet for blot at leve det. Og vi oplever ingen modsætning her. Faktisk bliver vores liv måske først til, når vi sætter det lidt i scene. Vi lever når vi optræder. Vi er når vi ses.

Fænomenet er i familie med det ligeledes meget udbredte julebrev.

Vellykkede familier sender hvert år velmenende beretninger rundt til vennekredsen om, hvor godt det er gået netop denne vellykkede familie i år. Ligesom Facebook er genren udelukkende positiv.

Man får aldrig julebrev fra dem der i årets løb er blevet skilt, er gået konkurs med egen virksomhed og har måttet sende et par af børnene til afvænning for stofmisbrug eller behandling for spiseforstyrrelser.

Men fordi tragedierne aldrig iscenesættes lurer komedien lige om hjørnet på al denne lykke og succes.

Når politikerne f.eks. bruger mere tid på deres opdateringer af, hvad de foretager af betydningsfulde handlinger i folkestyrets tjeneste, end på disse handlinger selv, bliver de latterlige.

I positivtivitetsfascismen ligger magten hos de mest støjende positive. Jo mere succes man kan fremvise, jo mere magt vil man få.

Anita Bay Bundegaard

Mediernes satirikere morer sig ikke uden grund over nye ministres ærlige benovelse over pludselig at færdes blandt de berømte: »Er super stolt - har lige fået denne bog tilsendt fra Madeleine Albright :-)«, skrev kirkeminister Manu Sareen forleden.

»Har netop sluttet dagen med en telefonsamtale med FNs generalsekretær Ban Ki-moon - det er ind i mellem lidt surrealistisk at være udviklingsminister :-)«, skrev udviklingsminister Christian Friis Bach i torsdags.

Men det surrealistiske består ikke i at ministeren passer sit arbejde, og for generalsekretæren jo blot er det aktuelle jakkesæt i kontoret, men i at hverdagen på den måde hele tiden vises frem og indgår i det stadigt voksende behov for anerkendelse og positive vibrationer.

Det surrealistiske er, at en selviscenesat virkelighed er et skuespil, en fiktion, et doku-drama, udvalgte vinkler og historier.

Noget kunne tyde på at Rasmus Willig har fat i den lange ende, når han hævder at den galopperende trang til anerkendelse og positive tilstande, gør os til falske masker, der spiller skuespil i stedet for at sige hvad vi mener og koncentere os om at gøre det vi gør.

Der er gået inflation i anerkendelse, ligesom der i de unges karakterer, hvor alle forventer og får 12-taller, for hvem vil fratage den unge smagen af succes.

Og kravet om succes og toppræstation i stedet for banal almindelighed gør det umuligt at se, at al iscenesættelse foregår på et bagtæppe af almindelig ingenting.

Hvor der ikke rigtig sker noget. Og uden hvilken, al skuespillet ville blive umuligt, simpelthen fordi skuespillerne - os allesammen -ville overdøve hinanden.

I positivtivitetsfascismen ligger magten hos de mest støjende positive. Jo mere succes man kan fremvise, jo mere magt vil man få.

Uanset om succesen stammer fra egen Facebookside og egne julebreve. For der er tale om en handel: anerkender du mine succeser anerkender jeg dine. Men hvis alt er kendt og tilgængeligt, hvad står så X’et i X-faktor for?

ANBEFALEDE KOMMENTARER

13. FEB
Jan Mølgaard | it-konsulent

Man kan jo vælge selv

Rigtigt: Man kan kun bruge "like" og ikke "dislike" på Facebook. Men ingen tvinger dig til at bruge "like" for at kommentere. Og jeg har i øvrigt aldrig set noget, der ligner et bevis for, at anerkendelse (i sig selv) er noget negativt.

Faktisk lyder det næsten på dig, som om du ville foretrække modsætningen: en forkastelseskultur.

Hvad forkert er der (stadigvæk i sig selv) i, at en minister føler sig en smule benovet over at snakke i telefon med FN's generalsekretær?

For mig er benovelsen er udtryk for, at den pågældende heldigvis ikke helt har mistet forbindelsen med den virkelighed, vi andre lever i. Jeg ville nok også bemærke det på Facebook, hvis jeg fik tilsendt en bog fra Madeleine Albright - eller hvis jeg lige havde snakket i telefon med Ban Ki-moon. Hvad med dig selv??

KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (8)
20. FEB

svar: anerkendelse

Jan - jeg synes det er en meget modig og konstruktiv kommentar, som du har skrevet.

KLAG OVER INDLÆG | Anbefal
13. FEB

Anerkendelsekultur er lig med gammeldags høflighed!

Hvis du ikke kan sige noget positivt, kan du holde mund.....

Jeg mener det er en positiv udvikling at vi er høflige. Jeg er administrator i en stor gruppe på Facebook. Her sanktionerer vi personangreb. Fordi det ødelægger debatten og fordi det fjerner opmærksomheden fra emnet til personer. Det samme gør Politiken med deres nye debatregler, her er betydeligt rarere at debattere end på Ekstra Bladet Nationen, hvor et indlæg uden skældsord og nedrakning af andre er usædvanlig.
I Folketinget er de ikke nær så høflige, her er der en debatstil vi er mange der kalder for "børnehave".
Medierne er også i den grad præget af de negative nyheder.
I hundeopdragelse er de moderne metoder (funderet i studier af ulve), også en anerkendelse af det vi ønsker af hunden, og Anita, det virker dælme!
Hvorfor skal vi have en dislike mulighed på Facebook?
Skulle vi have en lignende mulighed her på Politiken?

NEJ vi skal ikke, at vægte det vi kan lide frem for det vi ikke kan lide, det er sund fornuft!

KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (6)
13. FEB
Jørgen Lange | Seniorstuderende, Bsc Eng

Hvis du ikke kan sige noget positivt, kan du holde mund.....

Ligesom det er normer i de fleste diktaturer. Jeg siger ikke noget!

KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (1)
14. FEB

Svar: Anerkendelsekultur er lig med gammeldags høflighed!

Netop! Det er hykleri eller en form for mytevedligeholdelse i anden. Og myten er opfundet til lejlifheden.

14. FEB

Svar: Anerkendelsekultur er lig med gammeldags høflighed!

Vi lever ikke i et diktatur gør vi?

Nej, gu gør vi ej, vi lever i et jantelovsland!

Et land hvor man ikke må flyve højere end vingerne bærer, vi må ikke tro vi er noget.

Inde på Ekstra bladets debat kan man dislike, man kan angribe andre for deres holdninger.
Dejligt dansk?

13. FEB
Benny Berthelsen | Selvstændig konsulent

Anerkendende tilgang brugt rigtigt skaber højere kvalitet end traditionel tilgang

Jeg oplever, at det er en udbredt misforståelse, at det at arbejde positivt, anerkendende og fremadrettet er "sødsuppe uden realitetssans".

At arbejde positivt, anerkendende og fremadrettet på en professionel måde, ser tværtimod virkeligheden i øjnene, og er egentlig en metode, der blot imødegår de mange uhensigtsmæssigheder, der er ved en negativ, tilbageskuende kommunikationsform.

Jeg er enig i, at det at trykke "like" er et valg, ligesom det også er et valg ikke at trykke "like".

Jeg er også enig i, at det formentlig er meget få julekort, der indeholder negative oplysninger ... men det gør jo ikke det, at julekort varmer, til en ligegyldig eller falsk handling.

0 SVAR
KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (5)

Log ind for at kommentere

Det kræver login til Politiken for at deltage i debatten. Har du ikke allerede login, kan du oprette det gratis.

OPRET NY BRUGER

Udfyld debatprofil for at kommentere

Du skal have en debatprofil for at skrive kommentarer på politiken.dk.

UDFYLD DEBATPROFIL

Du har desværre karantæne fra at skrive på politiken.dk

Du kan ikke skrive på politiken.dk før din karantæne er påhævet.

Log ud
BESVAR KOMMENTAR
OVERSKRIFT
KOMMENTAR
Annonce
24. maj. KL. 00.01
Krise. OECD forudser at Danmark vil få den fjerdesvageste vækst blandt de vestlige lande i de kommende år på blot 1,4 procent. - Foto: THOMAS BORBERG (arkiv)

Det store midterparti lever i en boble

Danske politikere kæmper den sidste krig - modsat resten af verden.

23. maj. KL. 10.38
Kritik. »Jeg har fem venner eller sådan noget. Jeg behøver ikke Facebook for at være i kontakt med dem«, siger Knud Romer. - Foto: ASTRID DALUM (arkiv)

Knud Romer: Facebook er en kræftsvulst på internettet

Drop Facebook omgående, lyder opfordringen fra forfatter.

23. maj. KL. 00.01
Pension. ATP og arbejdsmarkedspensionerne investeres i dag overordnet set efter ét styrende princip: rå kapitalisme. - Foto: Thomas Borberg

Pensionsmilliarder viser vej ud af krisen

Hvorfor investerer vi ikke danske lønmodtageres pension i ... danske lønmodtagere?

22. maj. KL. 13.02

Ekstra Bladets sexkøbsannoncer bør forbydes ved lov

Ekstra Bladet bliver statspolitisk blåstemplet ved at modtage 10 mio. kr. årligt i mediestøtte.

22. maj. KL. 08.45
Anklage. Børnerådets formand Lisbeth Zornig Andersen er blevet angrebet for at blande sine personlige interesser ind i sit arbejde, da hun medvirkede i en tv-dokumentar om sin egen ulykkelige barndom. - Foto: EHRBAHN JACOB

Pinligt angreb mod Zornig

Overgreb mod børn bør ikke anskues som 'en meget privat sag', men som et højaktuelt...

21. maj. KL. 10.34
Togtiggeri. På en almindelig dag er det nu mere reglen end undtagelsen, at folk på S-togene mellem Nørreport og Sydhavnen bliver afbrudt af tiggere, skriver debattør. - Foto: Jens Dresling (arkiv)

Tiggerne i S-togene provokerer mig

Tiggeriet er forulempende og provokerende for de rejsende.

19. maj. KL. 18.55
Ignorance. Kollektivet har svært ved at gennemskue markedsmekanismerne, og derfor handler vi på baggrund af dårlige eller forkerte informationer, forklarer Vincent Hendricks. - Foto: ADRIAN JOACHIM

Kollektivt fjolleri hjalp finanskrisen på vej

Krisen er vores fælles ansvar, ikke bare grådige finansfolks og uansvarlige bankers.

18. maj. KL. 15.04
Tegning: Roald Als

Venstrefløjen har overladt debatten til højrefløjens intellektuelle

Nævn tre centrum-venstre-intellektuelle, der præger den politiske debat i dag.

18. maj. KL. 13.12
Ammedebat. »Her tre år efter fødslen er mine bryster udlånt til en velartikuleret ung dame, der er helt bevidst om, hvad hun vil, og hvornår hun vil det«, skriver jordemoderstuderende. - Foto: Thomas Borberg (modelfoto)

Amning er da ikke perverst

Tre år efter fødslen er mine bryster udlånt til en velartikuleret ung dame.

Annoncer
Annoncer

Dagens tegning

24. maj. KL. 00.01 Synes ikke godt om længere

Det sker
Sommerstemning. Der er karneval i Fælledparken i weekenden. Og scenen med 'Elektronisk Karneval' plejer at trække tusinder.
24. maj. KL. 11.57

Klublisten: Her er 7 gode fester i weekenden

ibyen anbefaler

restaurant & cafe

Seneste Dagens tegning