Annonce
Annonce
Annonce

Dan Jørgensen

Røde refleksioner om Danmark, EU og verden

Mest kommenterede seneste uge:
En skør, skør verden 127 kommentarer
Debat 22. maj. 2012 KL. 08.59

Lighed og velstand hænger sammen

- hvorfor Liberal Alliance er et farligt parti - del II

send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
print
Dan Jørgensen
Dan Jørgensen er medlem af Europa-Parlamentet for Socialdemokraterne.

Forleden var jeg i debat med Joachim B. Olsen (JBA) fra Liberal Alliance. Temaet for debatten var min påstand om, at LA er et farligt parti. Læs min tidligere blog om det tema her.

Det blev en god debat, hvor der blev gået til stålet. De ideologiske forskelle var vist til at få øje på.

Et af temaerne vi nåede omkring var forholdet mellem lighed og velstand, hvor JBA påstod, at der ikke var nogen sammenhæng.

Her tager han fejl. AE-rådet har studeret området, og det viser sig, at der er en klar korrelation mellem rigdom og lighed.

Denne sammenhæng kan forklares af mindst fire årsager:

For det første er det sværere at bryde den sociale arv, jo større afstanden, der skal nedbrydes, er. Det betyder, at hele talentmassen i et land ikke vil blive udnyttet, da børn der vokser op i underklassen har stor risiko for at blive i en uuddannet underklasse som voksen uanset kvalifikationer.

For det andet vil et land præget af en bred middelklasse have større tendens til at investere i f.eks. uddannelse, infrastruktur og sundhed til gavn for det generelle velstandsniveau i landet.

For det tredje giver det ofte større ustabilitet og spændinger mellem befolkningsgrupper, når der er store forskelle mellem top og bund i et samfund.

For det fjerde viser studier, at korruption er mere udbredt i lande med en høj grad af ulighed.

Alle disse argumenter behøver danskerne imidlertid slet ikke. Jeg tror de fleste godt intuitivt ved, at vi grundlæggende lever i et godt samfund, hvor den store lighed også giver frihed.

For LA er frihed et begreb, der defineres negativt. Altså som frihed fra noget; frihed fra staten, frihed fra at skulle betale skat osv.

For vi Socialdemokrater – og vil jeg påstå flertallet af den danske befolkning – defineres begrebet positivt som frihed via fællesskabet, frihed via lighed osv.

Det er fællesskabet (staten om man vil) der sikre, at man kan få en uddannelse, behandling hvis man er syg, tryghed i alderdommen, et godt miljø osv.

Derfor holder jeg fast i, at LA er et farligt parti, når de søger at undergrave opbakningen til velfærdsstaten, som vi kender den.

Annoncer