SektionerMedier |
Aktuelle temaer
Satire |
GenvejeServices |
Andre websitesKontakt |
send
Send artikel
Til:
(E-mail, adskil flere med komma) Fra (E-mail): Besked:
|
Det danske EU-formandskab har i dag aflagt rapport i EU-parlamentet. Og det har været en succes. Ingen tvivl om det. Mere end 250 konkrete resultater har man leveret. Derfor var der da også ros fra en bred skare af EU-parlamentarikere på tværs af det politiske spektrum. Se min tale her.
En mand skilte sig dog ud. En rabiat tale gik imod den generelle tendens af rosende ord. Hvem var ophavsmanden? Ja, læseren har nok gættet det: Morten Messerschmidt.
"Shame on you" sagde han til Helle Thorning-Schmidt fordi hun efter Messerschmidts mening har varetaget "EU-elitens" interesser. Herefter kastede han sig ud i en lang analyse af, at Helle Thorning gik efter at vælte EU-kommissionens formand Barroso og Præsident Van Rompuy af pinden for at få deres jobs. Se talen her.
Det var pinligt. Og der blev krummet tæer i hele parlamentet. Og Messerschmidt fik da også en del tilråb med på vejen. Et prominent medlem af den grønne gruppe i parlamentet viste med en roterende pegefinger foran sin tinding klart, hvad han mente om Messerschmidt.
Personligt kan jeg normalt sagtens klare Mortens polemiske stil. Faktisk nyder jeg at duellere med ham en hel time hver søndag i vores fælle radioprogram "Europa i flammer" på Radio 24Syv. Men i dag gik han for vidt.
At trække indenrigspolitiske drillerier ind i EU-parlamentssalen er under lavmålet og skadeligt for Danmarks interesser. Det ved alle. Det fjerner fokus fra, at vi som land kan levere gode politiske resultater. Derfor var der da også rosende ord fra både Jens Rohde og Morten Løkkegaard. Selv om de da sikkert også kunne have fået overskrifter og personligt gavn af at drille statsministeren.
Jeg troede faktisk, at Messerschmidt var både nationalist og patriot. Men han har åbenbart intet imod at skade Danmarks omdømme for at promovere sig selv.
Så når Messerschmidt siger "Shame on you" til Thorning, var det måske mere på sin plads, om han kiggede lidt kritisk på sig selv: Shame on you Messerschmidt.
Flere indlæg af Dan Jørgensen
- Cameron er på kamikaze-kurs 14. maj 10.07
- Liberal Alliances grønne sortsyn 10. maj 16.42
- Vor tids arbejderkamp: Bekæmp social dumping 01. maj 06.35
- Kulboblen 24. apr 15.20
- Venstres kritik er skinbarligt vrøvl 17. apr 08.20
Læs hver dag
- 19. maj
- 19. maj
Dagens tegning
TEGNING Fra de varme lande
-
TEGNING Klædt på
-
TEGNING Færdigt arbejde
-
TEGNING Dominoeffekt
-
TEGNING Loft
Bordfolk, æggebæger
Med kollektionen 'Bordfolk' har Lucie Kaas givet nyt liv til de dansk designede æggebægere, der prydede morgenbordene 60'erne og 70'erne.
|
|
|
|
||||
|
Pluspris 5600 kr.
Alm. pris 6200 kr
|
|
Pluspris 1145 kr.
Alm. pris 1350 kr