Auken. Svend voksede op i en socialt bevidst og politisk aktiv familie, og det prægede ham, skriver Dan Jørgensen om sin ven og partikammerat, der ville være fyldt 70 i dag.
Foto: Peter Hove Olesen(Arkiv)

Auken. Svend voksede op i en socialt bevidst og politisk aktiv familie, og det prægede ham, skriver Dan Jørgensen om sin ven og partikammerat, der ville være fyldt 70 i dag.

Dan Jørgensen

Hyldest til en kæmpe

Svend Auken ville være fyldt 70 år i dag

Dan Jørgensen

Svend havde en vittig bemærkning til enhver lejlighed.

Oftest var de improviserede, men en håndfuld af dem er vi nogle, der har hørt - og smilet ad - utallige gange. En af de bedste lød: »Selvros er den eneste anerkendelse, vi mennesker kan være sikre på«.

I Svends eget tilfælde var det nu ikke rigtigt. Tusindvis af mennesker værdsatte Svends store politiske resultater, og endnu flere elskede hans personlighed; humoren og engagementet.

LÆS MERE

Jeg har kendt Svend i hele mit liv. De første år blot som danskerne kendte ham flest, nemlig via medierne. Som så mange andre elskede jeg at se ham på tv. Hans indignation, hans viden og ikke mindst charme og humoristiske sans gjorde stort indtryk.

Senere blev han min partikammerat i Aarhus og senere igen min nære ven.

Svend ville altid vide, hvordan folk omkring ham havde det. Selv da jeg besøgte ham på hospitalet kort før hans død, var han langt mere interesseret i at tale om mig og mit arbejde i Bruxelles end om sig selv.

Hans politiske liv havde både sejre og nederlag. Og ligegyldigt om han vandt eller tabte, var omgivelserne ikke i tvivl om hans sindstilstand. Han bar følelserne uden på tøjet. Og det er blevet sagt, at det både var hans styrke og hans svaghed. Nogle steder har det været antydet, at det måske mere var en ulempe end en fordel. Det, tror jeg, er forkert.

Jeg tror, at det netop var Svends ærlighed og ægte fremtoning, der gjorde ham så populær. Og jeg tror, at det netop var, fordi han havde hjertet med, at han magtede de mange politiske kampe.

For Svend var det at være socialdemokrat ikke noget, han kunne sætte på formel. Det handlede først og fremmest om at skabe resultater

Svend voksede op i en socialt bevidst og politisk aktiv familie, og det prægede ham. Men det var to centrale begivenheder senere, der for alvor gjorde Svend til socialdemokrat.

Den første var, da han som ung tog til USA. I starten af 1960'erne rejste han Amerika tyndt i bus og studerede på universitetet i Seattle (hvor jeg ved et skæbnetræf opholdt mig, da jeg modtog meddelelsen om hans død).

Indignationen over den sociale uretfærdighed og raceopdeling i det amerikanske samfund sammenholdt med det håb, brødrene Kennedy tilførte, påvirkede Svend dybt.

Den anden udslagsgivende faktor var studietiden i Aarhus. Her læste Svend statskundskab og blev formand for den socialdemokratiske studenterorganisation Frit Forum. Ved siden af underviste han tillidsmænd på Arbejderskolen i Aarhus.

Det var gæve mandfolk, der var socialdemokrater om en hals, og som inviterede Svend på aftensmad eller håndbajere efter timerne.

De to perioder påvirkede Svend resten af livet. De formede ham som politiker - og socialdemokrat.

For Svend var det at være socialdemokrat ikke noget, han kunne sætte på formel. Det handlede først og fremmest om at skabe resultater. Om hele tiden at være på vej mod et bedre samfund.

Svends kongstanke var, at alle borgere skulle have ret til samfundets goder og friheder. For ham var alle mennesker lige. Som da Svend gav danskerne efterlønnen.

Eller da tusinder af helt almindelige mennesker fik fredet deres kolonihaver.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

På et område gjorde Svend en forskel, der kunne mærkes langt ud over kongerigets grænser: miljø- og klimapolitikken.

Hans viden, engagement og eminente forhandlingsevner gav ham langt mere indflydelse, end en miljøminister fra et lille land som Danmark nogensinde kan regne med

Han elskede selv at fortælle historien om, da han besøgte Fidel Castro på Cuba for et par år siden og El Comandante indledte deres samtale med at sige: »Jeg har hørt, at De er vindenergiens fader. Må jeg være deres fætter?«.

Respekten for Svend skyldtes ikke kun, at han gjorde Danmark til et foregangsland. Hans viden, engagement og eminente forhandlingsevner gav ham langt mere indflydelse, end en miljøminister fra et lille land som Danmark nogensinde kan regne med.

I de sidste år var Svend formand for Folketingets Europaudvalg. Det var igennem det arbejde, at han udviklede sin sidste store politiske vision. Den socialdemokratiske model skulle gøres international. Som han udtrykker det i Hans Mortensens bog 'Det, Svend mener, er':

»Den der globale økonomi kan ikke fungere uden regler. Det har vi vist i Danmark, at det går ikke med markedet, uden at det bliver lagt ind under faste regler, og det er det, vi skal gøre internationalt«.

Svend var en kæmpe i dansk politik. Han døde desværre alt for tidligt i 2009. Æret være hans minde.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce