Dennis Nørmark

Dennis Nørmark: Den yderste højrefløj er nyttige idioter i terroristernes spil

Rote Armée Fraktion og Blekingegadebanden var ikke andet end biltyve, mordere og bankrøvere, og sådan forholder det sig også med nutidens terrorister. Derfor er det på tide, at borgere og medier møder terroren med fornuft og sindsro.

Dennis Nørmark
FOR ABONNENTER

I Politikens e-avis kan man se den trykte avis helt tilbage til 1884, og for sjov gik jeg for nylig ind for at se, hvordan forsiden så ud på min fødselsdag, 2. april 1978.

Jeg bemærkede en historie i højre spalte: ’15-årig dreng ville kapre fly’. Historien var, at en 15-årig dreng havde forsøgt at kapre et fly bevæbnet med en riffel. Det hele var blevet stoppet, før flyet overhovedet lettede.

Tænk et øjeblik over, hvordan begivenheden var blevet behandlet, hvis den havde fundet sted i dag. Breaking news, rapporter på stedet, live tweets fra passagerne og måske politikere, der udtalte sig i utide om skærpet kontrol. I 1978 kunne mediemaskineriet slet ikke nå op i de omdrejninger, førend truslens egentlige omfang allerede var vurderet, og nyheden fik en sølle tredjedel af en spalte i hjørnet af Politiken. Dagen efter.

Når jeg indleder med dette eksempel, er det for at understrege, at vi med vores moderne medier og ekstreme interesse for terror har placeret os selv i en sårbar situation. Sårbar, fordi terror i sin natur handler om opmærksomhed. Hvis ingen bemærker ugerningen, har den ingen betydning. Dertil er dens reelle farlighed forsvindende lille, i hvert fald sammenlignet med alle de andre ting, der kan true os på livet.

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent og få fuld adgang til Politiken i en måned for bare 1 kr.

Bliv abonnent for 1 kr

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce