Debat
1. aug. 2011 KL. 23.42
I want my MTV
I dag er det 30 år siden, at den første musikvideo kørte henover skærmen på MTV, og selvom MTV slet ikke er det samme i dag, skal kanalen alligevel have et tillykke med på vejen.
OM INDLÆGGET
Kommentarer:
Afviste kommentarer:
0
send
Send artikel
Til:
(E-mail, adskil flere med komma) Fra (E-mail): Besked:
|
I dag er det 30 år siden, at den første musikvideo kørte henover skærmen på MTV.
»Video killed the radio star« hed den første video der blev spillet på kanalen.
Ligesom teksten indeholdt en vis profeti for det kommende årti, blev sangen det første af mange store hits, som ellers aldrig var blevet sællerter, hvis ikke det havde været for MTV.
»Video killed the radio star« er bestemt ikke historiens bedste video.
Min yndlingsvideo er nok Duran Durans »Rio« - endnu et band der sikkert heller aldrig var blevet så store, hvis ikke det havde været for MTV - men den bedste musikvideo i historien kom nogle år senere fra Michael Jackson.
I de første år efter MTV blev lanceret, blev der ellers ikke vist mange videoer med afroamerikanske kunstnere.
MTV siger selv, det var fordi, der ikke blev udgivet noget nyt, skelsættende sort musik i de år med tilhørende musikvideoer.
Anden single fra Michael Jacksons »Thriller« album hed »Billie Jean« og magasinet Rolling Stones påstår, at CBS Records? koncernchef Walter Yetnikoff måtte true med at fjerne alle andre CBS videoer fra MTV, før kanalen viste videoen til »Billie Jean«.
Yetnikoff siger selv, at MTV var så imponeret over videoen, at de viste den helt af sig selv.
Under alle omstændigheder banede »Billie Jean« vejen for en række store afroamerikanske stjerner såsom Whitney Houston, Bobby Brown, Boys II Men, Mariah Carey, 2 Pac, Snoop Dogg m.fl.
Modtagelsen af »Billie Jean« gav Michael Jackson blod på tanden til at lave en minifilm til titelnummeret fra hans efterhånden to år gamle album, og i 1984 blev minifilmen »Thriller« vist første gang.
Historien om MTV er også historien om lige rettigheder uanset køn, seksualitet, race eller etnisk tilhørsforhold.
Denne sommer kørte Politiken en serie om kunsten at være et par. Artiklerne gav et indblik i, hvor forskellige vi er og hvor pluralistisk et samfund, vi har opbygget.
De fleste af artiklerne var virkelig spændende, men jeg lagde specielt mærke til Elena Cosovic, der har opbygget virksomheden ArtRebels sammen med sin kæreste.
Interviewet handlede om mange ting, men jeg lagde specielt mærke til historien om, hvordan hun blev stor musikfan.
Hun skildrede noget, jeg kunne genkende fra min egen barndom.
»Så jeg er et rigtigt MTV-barn og lærte engelsk fra fjernsynet,« sagde hun, og fortalte om, hvordan hun som barn sad og drømte sig væk på sit værelse, når hun så MTV.
Jeg er også et rigtigt MTV-barn, og selvom MTV slet ikke er det samme i dag - det burde vel hedde RTV for reality TV - skal kanalen alligevel have et tillykke med på vejen.
I still want my MTV. Tillykke!
»Video killed the radio star« hed den første video der blev spillet på kanalen.
Ligesom teksten indeholdt en vis profeti for det kommende årti, blev sangen det første af mange store hits, som ellers aldrig var blevet sællerter, hvis ikke det havde været for MTV.
»Video killed the radio star« er bestemt ikke historiens bedste video.
Min yndlingsvideo er nok Duran Durans »Rio« - endnu et band der sikkert heller aldrig var blevet så store, hvis ikke det havde været for MTV - men den bedste musikvideo i historien kom nogle år senere fra Michael Jackson.
I de første år efter MTV blev lanceret, blev der ellers ikke vist mange videoer med afroamerikanske kunstnere.
MTV siger selv, det var fordi, der ikke blev udgivet noget nyt, skelsættende sort musik i de år med tilhørende musikvideoer.
Anden single fra Michael Jacksons »Thriller« album hed »Billie Jean« og magasinet Rolling Stones påstår, at CBS Records? koncernchef Walter Yetnikoff måtte true med at fjerne alle andre CBS videoer fra MTV, før kanalen viste videoen til »Billie Jean«.
Yetnikoff siger selv, at MTV var så imponeret over videoen, at de viste den helt af sig selv.
Under alle omstændigheder banede »Billie Jean« vejen for en række store afroamerikanske stjerner såsom Whitney Houston, Bobby Brown, Boys II Men, Mariah Carey, 2 Pac, Snoop Dogg m.fl.
Modtagelsen af »Billie Jean« gav Michael Jackson blod på tanden til at lave en minifilm til titelnummeret fra hans efterhånden to år gamle album, og i 1984 blev minifilmen »Thriller« vist første gang.
Historien om MTV er også historien om lige rettigheder uanset køn, seksualitet, race eller etnisk tilhørsforhold.
Denne sommer kørte Politiken en serie om kunsten at være et par. Artiklerne gav et indblik i, hvor forskellige vi er og hvor pluralistisk et samfund, vi har opbygget.
De fleste af artiklerne var virkelig spændende, men jeg lagde specielt mærke til Elena Cosovic, der har opbygget virksomheden ArtRebels sammen med sin kæreste.
Interviewet handlede om mange ting, men jeg lagde specielt mærke til historien om, hvordan hun blev stor musikfan.
Hun skildrede noget, jeg kunne genkende fra min egen barndom.
»Så jeg er et rigtigt MTV-barn og lærte engelsk fra fjernsynet,« sagde hun, og fortalte om, hvordan hun som barn sad og drømte sig væk på sit værelse, når hun så MTV.
Jeg er også et rigtigt MTV-barn, og selvom MTV slet ikke er det samme i dag - det burde vel hedde RTV for reality TV - skal kanalen alligevel have et tillykke med på vejen.
I still want my MTV. Tillykke!
Log ind for at kommentere
Det kræver login til Politiken for at deltage i debatten. Har du ikke allerede login, kan du oprette det gratis.
OPRET NY BRUGER LOGINUdfyld debatprofil for at kommentere
Du skal have en debatprofil for at skrive kommentarer på politiken.dk.
UDFYLD DEBATPROFILDu har desværre karantæne fra at skrive på politiken.dk
Du kan ikke skrive på politiken.dk før din karantæne er påhævet.
SKRIV KOMMENTAR
OVERSKRIFT
KOMMENTAR
Log ind for at kommentere
Det kræver login til Politiken for at deltage i debatten. Har du ikke allerede login, kan du oprette det gratis.
OPRET NY BRUGER LOGINUdfyld debatprofil for at kommentere
Du skal have en debatprofil for at skrive kommentarer på politiken.dk.
UDFYLD DEBATPROFILDu har desværre karantæne fra at skrive på politiken.dk
Du kan ikke skrive på politiken.dk før din karantæne er påhævet.
BESVAR KOMMENTAR
OVERSKRIFT
KOMMENTAR
Annonce
Flere indlæg af Kasper Elbjørn
- Blå vælgere er mere kritiske end røde 20. maj 20.10
- Hvilket Europa skal vi fejre næste år? 10. maj 10.16
- Hvem lytter Angela Merkel til? 27. apr 14.45
- Påskens bedste leder 10. apr 10.14
Annoncer
Annoncer
Klublisten: Her er 7 gode fester i weekenden
ibyen anbefaler
-
23. maj. 2012 KL. 09.33 Biografen Diktatoren
- 23. maj. 2012 KL. 07.53 Kunst Emily Wardill
- 22. maj. 2012 KL. 10.56 Scenen Cirkusrevyen 2012
restaurant & cafe
Seneste Leder
-
24. maj 00.01
-
23. maj 00.01
-
22. maj 00.01
-
21. maj 00.01
-
20. maj 00.01
-
19. maj 00.01
-
18. maj 00.01
-
17. maj 00.01
-
16. maj 00.01
-
15. maj 00.01
- › Se flere
Seneste læserbreve
-
24. maj 09.29
-
24. maj 09.25
-
23. maj 17.59
-
23. maj 16.40
-
23. maj 13.21
-
23. maj 12.07
-
22. maj 13.56
-
22. maj 08.24
-
21. maj 15.37
-
19. maj 23.22
- › Se flere
Seneste Skriv
-
24. maj 07.00
-
19. maj 12.11
-
18. maj 12.47
-
18. maj 11.09
-
18. maj 10.39
-
15. maj 07.43
-
14. maj 12.41
-
11. maj 17.34
-
11. maj 11.17
-
10. maj 09.14
- › Se flere
Seneste Dagens tegning
-
24. maj 00.01
-
23. maj 00.01
-
22. maj 00.01
-
21. maj 00.01
-
20. maj 00.01
-
19. maj 00.01
-
18. maj 00.01
-
17. maj 00.01
-
16. maj 00.01
-
15. maj 00.01
- › Se flere
Mest læst i dag
-
23. maj 10.38
-
24. maj 10.25
-
24. maj 07.00
-
24. maj 00.41
-
24. maj 00.01
-
24. maj 00.01
-
23. maj 13.36
-
23. maj 12.04
-
23. maj 14.48
-
23. maj 00.01
Mest læst i går
-
23. maj 10.38
-
23. maj 10.13
-
23. maj 00.01
-
22. maj 13.02
-
22. maj 08.45
-
23. maj 00.01
-
23. maj 13.36
-
23. maj 12.04
-
21. maj 10.34
-
23. maj 14.48
Coldframe i cedertræ
Dyrk i dit drivhus - også på altanen eller terassen ! Cedertræ er en fuldstændig vedligeholdelsesfri træsort, der får en smuk grå patina henover årene, og udover det så dufter cedertræ fantastisk og giver varme til omgivelserne.
Pluspris 4495 kr.
Alm. pris 4995 kr
|
|
|
|
||||
|
Pluspris 150 kr.
Alm. pris 180 kr
|
|