Tegning: Anne-Marie Steen Petersen

Tegning: Anne-Marie Steen Petersen

Emil Sloth Andersen

Netværksmanien gør unge til prostituerede

Et godt netværk er den eneste vej frem, hvis man vil have bolig, job og et godt liv. Men hvorfor skal man prostituere sig for at komme frem i verden?

Emil Sloth Andersen

'Netværk, netværk, netværk!’, lyder en hypnotisk remse for alle unge i 2016. Det gælder erhvervsskoleeleven, der søger en praktikplads, djøf’eren, der søger studiejob, og den unge kunstner, der søger lejlighed.

Jeg har gennem hele min ungdom fået at vide, at networking er min vej til muligheder. Nu tør jeg ikke andet end sælge mig selv. Djøf er min alfons. LinkedIn er mit Istedgade. Jeg er for fanden blevet fortalt, at det betaler sig.

For nylig troppede jeg op til et Djøf-kursus, hvor unge djøf’ere kunne lære at networke. Det foregik i København, hvor jeg studerer. ’Kopiér din samtalepartners kropbevægelser’, ’stil kun åbne spørgsmål’ og ’smil med tænderne’, lød tre af rådene.

I pausen networker vi omkring et klinisk stålbord. Hele atmosfæren gør mig stakåndet. Mine håndflader bliver svedige. Min puls ryger i vejret. Det 200 kvadratmeter store lokale lukker sig om mig, mens jeg balancerende med pindemadder og rosévin forsøger at kopiere de andres bevægelser.

Pludselig fortæller den studerende, der står ved siden af mig, en vits og stikker mig en networking-lammer. Han er sin egen lykkes smed, jeg er hans ambolt. Så griner vi alle synkront fra halsen.

Da jeg selv er boligsøgende, spørger jeg min sidemand, hvor han bor. Han har fundet en ny lejlighed, siger han.

»Er det en ejer, andel eller leje?«, råber jeg, så pindemadsrester fra min mund rammer ham i ansigtet. Så smiler jeg med tænderne. Som ulven. Inden jeg kryber helt sammen i skam.