Tegning: Anne-Marie Steen Petersen

Tegning: Anne-Marie Steen Petersen

Emil Sloth Andersen

Netværksmanien gør unge til prostituerede

Et godt netværk er den eneste vej frem, hvis man vil have bolig, job og et godt liv. Men hvorfor skal man prostituere sig for at komme frem i verden?

Emil Sloth Andersen

'Netværk, netværk, netværk!’, lyder en hypnotisk remse for alle unge i 2016. Det gælder erhvervsskoleeleven, der søger en praktikplads, djøf’eren, der søger studiejob, og den unge kunstner, der søger lejlighed.

Jeg har gennem hele min ungdom fået at vide, at networking er min vej til muligheder. Nu tør jeg ikke andet end sælge mig selv. Djøf er min alfons. LinkedIn er mit Istedgade. Jeg er for fanden blevet fortalt, at det betaler sig.

For nylig troppede jeg op til et Djøf-kursus, hvor unge djøf’ere kunne lære at networke. Det foregik i København, hvor jeg studerer. ’Kopiér din samtalepartners kropbevægelser’, ’stil kun åbne spørgsmål’ og ’smil med tænderne’, lød tre af rådene.

I pausen networker vi omkring et klinisk stålbord. Hele atmosfæren gør mig stakåndet. Mine håndflader bliver svedige. Min puls ryger i vejret. Det 200 kvadratmeter store lokale lukker sig om mig, mens jeg balancerende med pindemadder og rosévin forsøger at kopiere de andres bevægelser.

Pludselig fortæller den studerende, der står ved siden af mig, en vits og stikker mig en networking-lammer. Han er sin egen lykkes smed, jeg er hans ambolt. Så griner vi alle synkront fra halsen.

Da jeg selv er boligsøgende, spørger jeg min sidemand, hvor han bor. Han har fundet en ny lejlighed, siger han.

»Er det en ejer, andel eller leje?«, råber jeg, så pindemadsrester fra min mund rammer ham i ansigtet. Så smiler jeg med tænderne. Som ulven. Inden jeg kryber helt sammen i skam.

På cykelturen hjem accelererer mine tanker om min boligsituation. I vores netværksbaserede samfund er det private andels- og lejemarked og ofte også de private kollegier lukket land for folk med få kontakter. Hvor efterlader det en nordjyde som mig, en mønsterbryder fra Tingbjerg eller den udenlandske studerende? Har vi andet valg end i en tåge af uærlighed og overfladiskhed at networke tøjet af os selv?

Også jobmarkedet domineres af networking-manien. 43 procent af unge i alderen 15-24 år finder ifølge Danmarks Statistik jobbet gennem bekendte. Den bralrende networker får jobbet frem for den stille hårdtarbejdende studerende.

I Danmark anno 2016 er tavshed sølv. Tale er guld. I flere jobannoncer står tilmed ’Vi forventer, at du er udadvendt’. Beskeden til den introverte er klar: Chefen vil se alt, du måtte indeholde. Selv dine indvolde. Du skal indvold-vere dig.

Problemet er, at networkingmanien lurer os ind i prostitutionsloger. Det er steder, hvor vi aldrig lærer hinanden at kende i dybden. Det ligger i networkingmaniens regelsæt, at man skal skjule de svagheder, som kan skræmme potentielle arbejdsgivere og andre døråbnere væk. På den måde sælger vi vores ydre, mens vi gemmer vores virkelige personlighed. Det var det, jeg oplevede på egen krop på Djøf’s networkingkursus.

Misforstå mig ikke; jeg ønsker ikke et samfund, hvor networkingkonferencer opløses af kampklædt politi. Men networkingmanien har medført, at vi behandler hinanden på en småpervers måde. Jeg tror på, at vi kan skabe et bedre alternativ:

For det første bør arbejdsgiverne slå alle stillinger op offentligt, så de mest kvalificerede får stillingen, uanset hvem de kender.

I Danmark anno 2016 er tavshed sølv. Tale er guld

For det andet bør vi invitere flere personer uden netværk ind på leje- og andelsmarkedet, så vi kommer hinanden ved.

Og for det tredje bør vi i højere grad dyrke de nære og dybe relationer, så de mange, men overfladiske bekendtskaber kan træde i baggrunden. Jeg tror på, at en verden med mindre networking gør os både stærkere, lykkeligere og mere oprigtige.

Min opfordring er simpel: Lad os gennem vores handlinger gøre op med networking-maniens rå logik, dens prostitutionsloger og fokus på egeninteresse og i stedet genoplive mødet mellem mennesker, der tager sig af hinanden.

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce