Magtarrogant universitetsledelse med hukommelsestab på AU
En magtarrogant ledelse på Aarhus Universitet slagter ytringsfriheden, mens rektor Lauritz B. Holm Nielsen frejdigt påstår, at der hersker 'ubegrænset frihed' og med en forbløffende virkelighedsfornægtelse affejer den seneste tids flod af protester mod universitetets 'tavshedstyranni' og 'spytslikkerkultur' i et påtaget hukommelsestab ...
Kritik af Aarhus Universitet
Lovgivning
Skole og undervisning
Forskning og videnskab
send
Send artikel
Til:
(E-mail, adskil flere med komma) Fra (E-mail): Besked:
|
Sagen om knægtelsen af den tyske musikprofessor Linda Maria Koldaus ytringsfrihed på Aarhus Universitet får det store mediedrama om hjerneforskeren (og -fuskeren) Milena Penowa til at ligne en krusning på overfladen. Penkowa-sagen var en farverig og pinlig farce, men i sagen om professor Koldau har ledelsen på Aarhus Universitet ageret som et magtfuldkomment og manipulatorisk regime, der for alvor udstiller ledelsesstrukturens ufleksible autoritære karakter.
I juli 2011 skrev professoren et kritisk debatindlæg om hendes chok over en »top-down-styret uddannelsesstrategi« på Aarhus Universitet og »krisen i det humanistiske uddannelsessystem«, der har »berøvet flere generationer af studerende den uddannelse, de har ret til« (Politiken, 12.6.2011).
Hun kritiserede i skarpe vendinger de humanistiske studieordninger for at »gøre alt for at forhindre«, at de studerende kunne blive selvstændige og kreative. Det meste handler om teorier i stedet for viden, hævdede professoren, og påpegede bl.a.:
»'Faglighed' bliver alligevel mere og mere til et skældsord. Ligesom 'viden', der bliver erstattet med 'kompetence', der åbenbart kan måles nøjagtigt i 'taksonomier', 'credit points', kompendier og skridt for skridt-skemaer, som ødelægger al form for fri læring og udfoldelse. Nysgerrighed og begejstring dør på vejen. Hele tiden skal der udvikles nye studieordninger. Deres indhold følger en ideologi, hvor varm luft klædes i store business-ord. Det skal regnes som ’tidssvarende’ og ’rettet mod det moderne arbejdsmarked’. Alt skal handle om ’fleksibilitet’, ’entrepreneurship’, ’kreativ kommunikation’. På bekostning af den faglige uddannelse.«
Undervisere og studerende lider under en »påtvungen overfladiskhed« og behandles som børn eller i bedste fald folkeskoleelever – og »ledelsen synes, det er helt i orden«.
I dagbladet Information uddybede hun kritikken og nævnte som en af de afgørende årsager til problemet, »at der tildeles penge til universiteterne efter antallet af de studerende, som er kommet igennem deres eksamen på en vis tid, det såkaldte taxametersystem« (Information, 21.6.2011).
De »politisk styrede indgreb« er fatale for undervisningen og forskningen på universitetet. »Universitetsledelserne påberåber sig politisk legitimeret ret til at gribe ind i undervisningsmetoden, og deres retningslinjer modsiger enhver faglig ekspertise i de enkelte fag. Kompetencen hos de egentlige eksperter lektorer og professorer betyder intet.«
Forud for den offentlige kritik ligger en rum tids samarbejdsvanskeligheder og interne opgør på Musikvidenskab, men ledelsen på Aarhus Universitet kan ikke nøjes med at løse denne sag for sig og derudover tage offentligt til genmæle over for professorens generelle kritik, men iværksætter derimod en personrettet modoffensiv og straffeekspedition, der kort fortalt munder ud i, at Koldau simpelthen skal holde sin kæft, skal hun.
Koldau modtager en såkaldt påtænkt advarsel fra dekanen for det Humanvidenskabelige Fakultet på Aarhus Universitet, Mette Thunø, hvoraf det fremgår, at hun skal stå skoleret for universitetsledelsen ved gøremål uden for universitetet og være under opsyn af en konsulent ved alle relevante møder. Endvidere hedder det: »Frem for at diskutere fagudvikling internt på musikfaget har du valgt at fremføre en alvorlig kritik af faget i pressen. Din offentlige kritik har omfattet kolleger såvel som studerende (…) Det er min vurdering, at du hindrer fremtidige faglige diskussioner på faget og dermed bringer fagets fremtid i fare.« (Information, 12.2.2012).
Sådan - ytringsfriheden er hermed inddraget. Intet mindre end »fagets fremtid« er truet af offentlig kritik!
Universitetet, der om noget burde være det frie ords og den frie forsknings absolutte højborg, har fået en struktur og en ledelse som en magtfuldkommen regering, der agerer i stik modsat retning af det åbne samfund, som universitetet burde være en af de ypperste institutioner i.
Universitetsloven fra 2003 og de gentagne fusioner på Aarhus Universitet har som slutresultat medført et »tavshedstyranni« og en »spytslikkerkultur«, lyder det fra flere, der mener at universitetsledelsen er blevet en isoleret magt uden forbindelse til studerende og ansatte, og lektor Hans Hauge efterlyser 'senil' ulydighed: »Vi ældre kan godt udvise en vis form for senil ulydighed, men de fleste på universitetet holder kritikken for sig selv for ikke at lægge sig ud med nogen.« (Information, 14.2.2012).
Hvad der måtte være af personproblemer i sagen om Koldau er én ting, men hvis ikke humaniora bobler og syder af offentlig kritik og debat af samfundet og dermed selvfølgelig også af universitetet, er det simpelthen ikke længere humaniora. Og skeletterne er begyndt at rasle ud af skabet efter Koldaus åbenmundethed.
Men ledelsen på Aarhus Universitet har valgt at fastholde advarslen til professoren fuldkommen uberørt af en flod af kritik og protester fra forskere og studerende den forløbne tid.
Virkelighedsfjernt bliver det for alvor, når universitetets rektor, Lauritz B. Holm Nielsen senest udtaler: »Jeg mener, kritikken er ubegrundet. Jeg har utallige gange opfordret til åben og kritisk debat, jeg deltager gerne selv i den og jeg har ikke oplevet, at medarbejdere eller studerende har holdt sig tilbage.« (Politiken.dk, 17.2.2012).
Har han ikke læst aviser? Har han ikke fulgt med i kritikken af tavshedskulturen og spytslikkeriet og undermineringen af ytringsfriheden fra eksperter, ansatte og studerende? Han kan være uenig, men hvis han ikke har oplevet, at man har holdt sig tilbage fra offentlig debat og kritik, skyldes det jo dels, at man har holdt sig tilbage og dels at han med stift blik vælger at se henover de mange, der netop har italesat problemet.
»Alt i alt mener jeg, at den enkelte medarbejder har ubegrænset frihed,« fortsætter rektor Lurtitz B. Holm Nielsen. Undskyld mig, aner universitetets rektor noget som helst om den pågældende sag?
»Ubegrænset frihed«? Godaw mand økseskaft.
Har han mon også glemt, hvordan Jyllands-Posten i 2010 kunne afsløre, at den århusianske universitetsavis Campus pludselig opfandt nye instrukser for at kunne bortcensurere en tidligere kommunikationsrådgiver for Aarhus Universitet, Claus Jacobsen, der ellers havde fået tilsagn om at få bragt et debatindlæg, som kritiserede selvsamme universitetsrektors begejstring for brugerbetaling på universitetet? Et kafkask forløb, intet mindre.
Når åbenhed og er afløst af frygt for repressalier og straffeekspeditioner, hvor kritiske ytringer trues bort eller tvinges til selvcensur af en magtarrogant og hierarkisk ledelse, er det på tide med en ny universitetslov eller en ny ledelse – eller begge dele.
Det kan kun gå for langsomt.
ANBEFALEDE KOMMENTARER
Kritik er ilde hørt
Det gælder helt generelt - og vist alle steder i verden - at kritik er ilde hørt. For kritik vil som regel altid være kritik af magthaverne og deres beslutninger. Og da magthaverne i egne øjne altid ved bedst og altid i egen opfattelse handler i det bedstes interesse, er kritikere negative, subversive opviglere, som naturligvis er på vildspor.
Ofte vil man vælge at fjerne kritikerne. Magthaverne har absolut hverken lyst til eller behov for at blive sagt imod eller blive gjort opmærksomme på, at de har begået fejl.
Mange ved, at uddannelsesniveauet og -ambitionerne er dalet her i landet gennem de seneste årtier. Men magthaverne stræber efter at opretholde illusionen om, at vi har et meget højt uddannelsesniveau i Danmark, fordi der jo vitterligt postes penge i uddannelsessystemet.
Man får bare ikke noget for alle de penge, for de går til at lønne en stadigt voksende hær af administratorer, således som det sker på alle andre offentlige områder; færre indianere og flere høvdinge.
Hvad ved du om sagen, Rune?
Som de fleste andre vælger du ukritisk at abonnere på især Politikens og Informations fremstilling af Koldau-sagen. Og du kobler uden videre Koldaus offentlige kritik af universitetet med ledelsens sanktioner. Men hvad er argumentet for denne kobling? Kunne man rent hypotetisk tænke sig, at der var andre ting på spil som samarbejdsproblemer og tillidsbrud - eller andre ting, som man må kræve, at enhver ordentlig ledelse griber ind overfor? Jeg ved det ikke, men gør du?
Jeg er ansat på Aarhus Universitet og kan nu også forstå på dig, at jeg er spytslikker og underlagt et tavshedstyranni. Pudsigt nok har jeg ikke selv den opfattelse, men måske er jeg blevet så fremmedgjort af ledelsen, at jeg ikke engang kan se det selv - eller hvordan vil du forklare det?
Jeg har ikke noget behov for at forsvare ledelsen på Aarhus Universitet, og jeg vil meget gerne deltage i en debat om universitetets fejl og mangler. Men er vi ikke enige om, at debattens grundlag skal være i orden?
Svar: Hvad ved du om sagen, Rune?
Det fremgår ikke, hvilken stilling du bestrider på Århus Universitet, men jeg håber stærkt, at den ikke har akademisk karaktér, for din argumentation lever ikke op til en rimelig akademisk standard. - Det er fair nok, at du ikke opfatter situationen som beskrevet af Rune, men det forpligter ham naturligvis på ingen måde til en fiktiv psykologisering og "antagelsesanalyse" af og over din mulige eller ikke-mulige fremmedgørelse i forhold til ledelsen. Det turde vist være en subjektiv privatsag mellem dig og ledelsen, som hverken kommer Rune eller vi andre ved. Og jo - vi er enige om, at debattens grundlag skal være i orden. Men hvad er så efter din opfattelse "debattens grundlag" - det skriver du desværre intet om!
Peter Lauritsen: Jeg er selvfølgelig helt enig med dig i, at der kan være samarbejdsvanskeligheder på en hvilket som helst arbejdsplads - dette kan være en pestilens for arbejdsmiljøet. Det eneste ved sagen omkring Koldau der får den røde lampe til at lyse er, at samarbejdsvanskelighederne opstår efter et meget kritisk artikel. Hvis der reelt er samarbejdsvanskeligheder vil sagen køre af de sædvanlige kanaler med. Mine bange anelser går på, at en ledelse kan bruge begrebet samarbejdsvanskeligheder som et værn/våben mod kritik. Det får andre til at tænke sig godt om inden de fremkommer med en kritik.
Ebbe Larsen: Jeg må rette en misforståelse her. Jeg er selv kandidatstuderende på musikvidenskab AU, hvorfor mit standpunkt næppe kommer som nogen overraskelse. Men en ting er sikkert - samarbejdsproblemerne mellem Koldau og afdelingen for musikvidenskab rækker tilbage langt før den artikel i Weekendavisen du henviser til. Ligesom Peter Lauritzen vil jeg henvise til denne artikel, bragt i information, som er et must-read for at forstå sagen fra alle sider:
http://www.information.dk/294026
Diktatoriske tendenser
Peter Lauritsen: Jeg mener, at Rune argumenterer rigtigt godt for, at ytringsfriheden har det rigtigt skidt på Aarhus Universitet. Ikke blot underbygget med den foreliggende sag, men også med sagen om Claus Jacobsen. Han rejser jo blot en offentlig debat, mens man i Aarhus ønsker at stoppe en debat. Det er jo det store problem med topstyring (både i politik og erhvervsmæssigt) som Jan Grønlund korrekt beskriver som en katastrofe. Uden aviser som Politiken og Information ville sagen bare kunne fejes ind under gulvtæppet som "samarbejdsproblemer". Måske skulle man begynde at læse Kafka i Aarhus. Alle universiteter burde kunne have en fri debatkultur - både i Kina, Iran og Aarhus.
Svar: Diktatoriske tendenser
Vil du være enig med mig i, at der også kan være samarbejdsproblemer på et universitet? Og at de kan være ubehagelige og ødelæggende? Og hvis der er problemer, så der det vel i sidste ende ledelsens ansvar, at de bliver løst. Det virker som om, at blot fordi, at der er tale om et universitet, så er samarbejdsproblemer pr definition en undskyldning for udøvelse af illegitim magt, topstyring og knægtelse af ytringsfrihed. Man ikke engang overvejer, at der kunne være andre muligheder.
Men altså: Lad os endelig diskutere de problemer, som vitterlig findes på universiteterne - herunder topstyring og taxameterordning - men jeg ville foretrække, hvis vi kunne undlade at gøre det i tilknytning til personsager, som i sagens natur kun er delvist oplyste.
Log ind for at kommentere
Det kræver login til Politiken for at deltage i debatten. Har du ikke allerede login, kan du oprette det gratis.
OPRET NY BRUGER LOGINUdfyld debatprofil for at kommentere
Du skal have en debatprofil for at skrive kommentarer på politiken.dk.
UDFYLD DEBATPROFILDu har desværre karantæne fra at skrive på politiken.dk
Du kan ikke skrive på politiken.dk før din karantæne er påhævet.
Flere indlæg af Rune Engelbreth Larsen
- Selvmål: Socialdemokratisk angreb på kritiske intellektuelle 23. maj 11.02
- Filminstituttets selvfede chauvinisme 21. maj 10.47
- Hornbechs deroute, nu med homofobi? 16. maj 09.11
- Hvem er mest bange for valget, Helle eller Johanne? 15. maj 10.13
- Kan lærerne stole på politikerne? 11. maj 09.25
ibyen anbefaler
-
16. maj. 2012 KL. 18.13 Biografen Terraferma
- 24. maj. 2012 KL. 13.00 Kunst Emily Wardill
- 22. maj. 2012 KL. 10.56 Scenen Cirkusrevyen 2012
restaurant & cafe
Seneste Leder
-
24. maj 00.01
-
23. maj 00.01
-
22. maj 00.01
-
21. maj 00.01
-
20. maj 00.01
-
19. maj 00.01
-
18. maj 00.01
-
17. maj 00.01
-
16. maj 00.01
-
15. maj 00.01
- › Se flere
Seneste læserbreve
-
24. maj 13.42
-
24. maj 09.29
-
24. maj 09.25
-
23. maj 17.59
-
23. maj 16.40
-
23. maj 13.21
-
23. maj 12.07
-
22. maj 13.56
-
22. maj 08.24
-
21. maj 15.37
- › Se flere
Seneste Skriv
-
24. maj 07.00
-
19. maj 12.11
-
18. maj 12.47
-
18. maj 11.09
-
18. maj 10.39
-
15. maj 07.43
-
14. maj 12.41
-
11. maj 17.34
-
11. maj 11.17
-
10. maj 09.14
- › Se flere
Seneste Dagens tegning
-
24. maj 00.01
-
23. maj 00.01
-
22. maj 00.01
-
21. maj 00.01
-
20. maj 00.01
-
19. maj 00.01
-
18. maj 00.01
-
17. maj 00.01
-
16. maj 00.01
-
15. maj 00.01
- › Se flere
Mest læst i dag
-
23. maj 10.38
-
24. maj 10.25
-
24. maj 07.00
-
24. maj 00.41
-
24. maj 00.01
-
24. maj 00.01
-
23. maj 13.36
-
23. maj 12.04
-
23. maj 14.48
-
24. maj 10.43
Mest læst i går
-
23. maj 10.38
-
23. maj 10.13
-
23. maj 00.01
-
22. maj 13.02
-
22. maj 08.45
-
23. maj 00.01
-
23. maj 13.36
-
23. maj 12.04
-
21. maj 10.34
-
23. maj 14.48
Coldframe i cedertræ
Dyrk i dit drivhus - også på altanen eller terassen ! Cedertræ er en fuldstændig vedligeholdelsesfri træsort, der får en smuk grå patina henover årene, og udover det så dufter cedertræ fantastisk og giver varme til omgivelserne.
|
|
|
|
||||
|
Pluspris 150 kr.
Alm. pris 180 kr
|
|
Pluspris 1395 kr.
Alm. pris 1680 kr