Prinsessen holder et par fridage
Mary og Marie er enormt dårlige kvinder at spejle sig.
send
Send artikel
Til:
(E-mail, adskil flere med komma) Fra (E-mail): Besked:
|
»Det er her, Mary køber sko til børnene«, hørte jeg for nylig en kvinde hviske til sin barselsveninde, da de passerede Københavns måske dyreste butik med fodtøj til børn.
Veninden nikkede anerkendende, parkerede sin cremefarvede Emmaljunga Big Star Supreme af en barnevogns-karet og smuttede indenfor i Østerbro-butikken. For selvfølgelig skulle hendes lille Sophia-Emily da have ægte prinsessesko.
Vi lever i en prinsessetid. Dagligt bliver vi bombarderet med mediernes uafladelige rapportering til de altædende royalist-undersåtter. Hvem er nu gravid? Hvem skal føde? Hvem har allerede på få uger tabt graviditetsvægten? Hvem er supermor? Hvem har den flotteste gallakjole? Hvem er en yndig lille prinsesse? Hvem kom lidt tæt på balkonkanten? Og så videre.
Det er især de kvindelige medlemmer af kongehuset, der tiltrækker sig opmærksomhed. Konstant bliver de målt og vejet, vurderet og beundret. Vi skal dog helt tilbage til 1950’erne for at finde så gammeldags et kvindesyn. For når det kommer til de royale kvinder, handler det om at føde børn, se pæne ud og i øvrigt holde kæft så meget som muligt.
Med dronningen som undtagelse, da hun både er ’en kunstnerisk sjæl’ og færdig med at føde. Men hvornår har vi sidst hørt en af prinsesserne sige noget begavet? Svaret er aldrig. Og det værste er, at det åbenbart er sådan, vi kan lide det.
Til gengæld laver ’Go’ Morgen Danmark’ lange tv-indslag med tip til Marys stil, mens damebladene guider til, hvordan man kan komme til at ligne kronprinsessen (det er noget med clutch-taske og boucléjakker, kan jeg afsløre) eller tabe sig hurtigt ligesom Mary.
Og Marie, der ellers både har studeret økonomi og arbejdet med it og medier, kunne hun ikke have noget begavet at sige om den økonomiske krise? Fremtidens mediebillede?
Nej, for hun har travlt med at tie stille og holde fri, ligesom de andre kongelige, der år efter år får sat apanagen op og bruger livet på shopping, rejser og deres egne børn.
Måske er det ved at være på tide, at nogen råber: De har jo ikke har noget tøj på!
Ditte Giese
De er nogle enormt dårlige kvinder at spejle sig i, fordi det ikke har et hak med virkeligheden at gøre. Herude på den anden side tæller folk ned til børnepengene, kæmper med lukkedage og garantiventelister og genbruger nytårskjolen. Men alle de små piger dukker op i prinsessekjoler, tyl og diadem til fastelavn. Sover tornerosesøvn i Disneys prinsessesengetøj og drømmer om en prins, der kan tilbyde dem det halve kongerige. Det hænger ikke sammen.
Engang hed det ’året der gik i kongehuset’, nu hedder det ’hver dag året rundt i kongehuset’. Der er bryllupsdage, fødselsdage, ferier, nytårskure, slankekure, officielle udlands- og indlandsbesøg, ministerrokader og dronningerunder. Plus det løse.
Dårligt var det lille kongerige færdige med at råbe hurra og så det lange for dronning Margrethes 40 års jubilæum som regent med alt, hvad det indebar af københavnsk karetkørsel, tv-transmitteret rød løber og detaljer om borddækningen, før prinsesse Marie af Møgeltønder nok engang sikrede arvefølgen med en ny lille prinsesse.
Men hvornår er det nok? Hvor meget skal vi høre om en udvalgt flok privilegerede menneskers trivielle hverdag?
Der bliver født børn hele tiden. Hvorfor bliver det topnyhed i TV 2 Nyhederne, at prins Joachim har fået en pige, hvorefter en hel flok såkaldte ’danskere på gaden’ underdanigt skal sige tillykke, hurra og så det lange?
Og i radioen gættede de på, hvad pigebarnet skal hedde, mens prinsesse Marie roses af læger og jordemødre for sit store talent for at føde. Snart skal vi utvivlsomt have en hel dags tv fra dåben af prins Joachims fjerde barn med fire lange royale navne. Ligesom vi har set det med alle kronprins Frederiks fire børn.
Det er da hyggeligt med børn og tilmed mægtig moderne at få mange af dem. Det signalerer overskud og kærlighed. Og det er også dejligt nemt at få mange børn, når man ikke rigtig arbejder og har en barnepige til at stå op om natten. Når man ikke selv vasker ungens gylpplettede stofbleer eller skal støvsuge kiksekrummer op i døgndrift.
Det er også nemt at komme tilbage i form efter en graviditet, når man har sit eget træningscenter, en stylist og en personlig træner. Alligevel bliver vi ved med at bøje os i næsegrus beundring.
Måske er det ved at være på tide, at nogen råber: De har jo ikke har noget tøj på!
KOMMENTARER
Nok en tak!!
Du har da ret, Ditte. Derfor fyrede jeg en replik af til læsernes redaktørs sidste klumme om, hvordan POL holder sin sti ren mht royalt stof. Denne avis har ikke forstået, at en "redaktionel holdning" også skal afspejles i en netavis. Jeg har selv et enkelt barnebarn (pige), der boltrede sig i lyserødt: himmelsenge, blondebesatte strømper, diademer mm. De kan vokse fra det. I dag er hun 11 år og diskuterer benzinøkonomi, partikelfiltre og folkeskolens problemstillinger.
De royale går glip af meget De kender ikke den gensidige fryd ved at pakke et lortebefængt barn ud (drenge skider sig selv helt op i nakken) og den efterfølgende glæde, når man med sit soft, energirigtige brusehoved spuler ungen ren. Det spreder glæde i de små hjem.
Som aldrende mor til to sønner, hvor syndromet ikke eksisterede, kunne jeg selv iagttage det, da jeg som 60-årig blev aflastnings"mor" for en 6-uger gammel dreng At det virker, - altså markedsføringen. Mødrene har for stor magt!¨
Venlige hilsener
Noget at fejre?
Jeg har stadig tilgode at opleve mit første hurra når jeg viser mig uden tøj. Man skulle ha været kongelig...
Tak!!
Sandheden er ofte ilde hørt. Ikke desto mindre er jeg glad for du siger det du ser. Jeg er helt enig, lad os få kvalificerede rollemodeller fremfor ikke-valgte pyntedukker. Det er helt til grin i et demokrati.
Log ind for at kommentere
Det kræver login til Politiken for at deltage i debatten. Har du ikke allerede login, kan du oprette det gratis.
OPRET NY BRUGER LOGINUdfyld debatprofil for at kommentere
Du skal have en debatprofil for at skrive kommentarer på politiken.dk.
UDFYLD DEBATPROFILDu har desværre karantæne fra at skrive på politiken.dk
Du kan ikke skrive på politiken.dk før din karantæne er påhævet.
Se også
- Prinsesse Marie: Hun er meget, meget sød 27. jan 12.41
Flere indlæg af Ditte Giese
- Vuggestuedebatten er virkelighedsfjern klapjagt 12. maj 09.00
- Midt i livet - midt i lortet 03. maj 15.37
- De forbudte heteroseksuelle kys 21. apr 00.01
- Så er der kuvøseguf og afklædte mænd til damerne 19. apr 11.54
- Nu er der kun plads til Kansas og skurvogn i SF 07. apr 12.00
ibyen anbefaler
-
16. maj. 2012 KL. 18.13 Biografen Terraferma
- 24. maj. 2012 KL. 13.00 Kunst Emily Wardill
- 22. maj. 2012 KL. 10.56 Scenen Cirkusrevyen 2012
restaurant & cafe
Seneste Leder
-
24. maj 00.01
-
23. maj 00.01
-
22. maj 00.01
-
21. maj 00.01
-
20. maj 00.01
-
19. maj 00.01
-
18. maj 00.01
-
17. maj 00.01
-
16. maj 00.01
-
15. maj 00.01
- › Se flere
Seneste læserbreve
-
24. maj 13.42
-
24. maj 09.29
-
24. maj 09.25
-
23. maj 17.59
-
23. maj 16.40
-
23. maj 13.21
-
23. maj 12.07
-
22. maj 13.56
-
22. maj 08.24
-
21. maj 15.37
- › Se flere
Seneste Skriv
-
24. maj 07.00
-
19. maj 12.11
-
18. maj 12.47
-
18. maj 11.09
-
18. maj 10.39
-
15. maj 07.43
-
14. maj 12.41
-
11. maj 17.34
-
11. maj 11.17
-
10. maj 09.14
- › Se flere
Seneste Dagens tegning
-
24. maj 00.01
-
23. maj 00.01
-
22. maj 00.01
-
21. maj 00.01
-
20. maj 00.01
-
19. maj 00.01
-
18. maj 00.01
-
17. maj 00.01
-
16. maj 00.01
-
15. maj 00.01
- › Se flere
Mest læst i dag
-
23. maj 10.38
-
24. maj 10.25
-
24. maj 07.00
-
24. maj 00.41
-
24. maj 00.01
-
24. maj 00.01
-
23. maj 13.36
-
23. maj 12.04
-
23. maj 14.48
-
24. maj 10.43
Mest læst i går
-
23. maj 10.38
-
23. maj 10.13
-
23. maj 00.01
-
22. maj 13.02
-
22. maj 08.45
-
23. maj 00.01
-
23. maj 13.36
-
23. maj 12.04
-
21. maj 10.34
-
23. maj 14.48
Coldframe i cedertræ
Dyrk i dit drivhus - også på altanen eller terassen ! Cedertræ er en fuldstændig vedligeholdelsesfri træsort, der får en smuk grå patina henover årene, og udover det så dufter cedertræ fantastisk og giver varme til omgivelserne.
|
|
|
|
||||
|
Pluspris 150 kr.
Alm. pris 180 kr
|
|
Pluspris 1395 kr.
Alm. pris 1680 kr