Annonce

Ditte Giese

Om frisind, kønsbriller og kunsten at bolle sidelæns

Mest kommenterede seneste måned:
Midt i livet - midt i lortet 23 kommentarer
Debat 27. jan. 2012 KL. 12.47

Prinsessen holder et par fridage

Mary og Marie er enormt dårlige kvinder at spejle sig.

OM INDLÆGGET
Kommentarer:
Afviste kommentarer:
0
send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
banner
banner
print
Ditte Giese
Ditte Giese er kulturjournalist og debattør på Politiken.

»Det er her, Mary køber sko til børnene«, hørte jeg for nylig en kvinde hviske til sin barselsveninde, da de passerede Københavns måske dyreste butik med fodtøj til børn.

Veninden nikkede anerkendende, parkerede sin cremefarvede Emmaljunga Big Star Supreme af en barnevogns-karet og smuttede indenfor i Østerbro-butikken. For selvfølgelig skulle hendes lille Sophia-Emily da have ægte prinsessesko.

Vi lever i en prinsessetid. Dagligt bliver vi bombarderet med mediernes uafladelige rapportering til de altædende royalist-undersåtter. Hvem er nu gravid? Hvem skal føde? Hvem har allerede på få uger tabt graviditetsvægten? Hvem er supermor? Hvem har den flotteste gallakjole? Hvem er en yndig lille prinsesse? Hvem kom lidt tæt på balkonkanten? Og så videre.

Det er især de kvindelige medlemmer af kongehuset, der tiltrækker sig opmærksomhed. Konstant bliver de målt og vejet, vurderet og beundret. Vi skal dog helt tilbage til 1950’erne for at finde så gammeldags et kvindesyn. For når det kommer til de royale kvinder, handler det om at føde børn, se pæne ud og i øvrigt holde kæft så meget som muligt.

Med dronningen som undtagelse, da hun både er ’en kunstnerisk sjæl’ og færdig med at føde. Men hvornår har vi sidst hørt en af prinsesserne sige noget begavet? Svaret er aldrig. Og det værste er, at det åbenbart er sådan, vi kan lide det.

Til gengæld laver ’Go’ Morgen Danmark’ lange tv-indslag med tip til Marys stil, mens damebladene guider til, hvordan man kan komme til at ligne kronprinsessen (det er noget med clutch-taske og boucléjakker, kan jeg afsløre) eller tabe sig hurtigt ligesom Mary.

Og Marie, der ellers både har studeret økonomi og arbejdet med it og medier, kunne hun ikke have noget begavet at sige om den økonomiske krise? Fremtidens mediebillede?

Nej, for hun har travlt med at tie stille og holde fri, ligesom de andre kongelige, der år efter år får sat apanagen op og bruger livet på shopping, rejser og deres egne børn.

Måske er det ved at være på tide, at nogen råber: De har jo ikke har noget tøj på!

Ditte Giese

De er nogle enormt dårlige kvinder at spejle sig i, fordi det ikke har et hak med virkeligheden at gøre. Herude på den anden side tæller folk ned til børnepengene, kæmper med lukkedage og garantiventelister og genbruger nytårskjolen. Men alle de små piger dukker op i prinsessekjoler, tyl og diadem til fastelavn. Sover tornerosesøvn i Disneys prinsessesengetøj og drømmer om en prins, der kan tilbyde dem det halve kongerige. Det hænger ikke sammen.

Engang hed det ’året der gik i kongehuset’, nu hedder det ’hver dag året rundt i kongehuset’. Der er bryllupsdage, fødselsdage, ferier, nytårskure, slankekure, officielle udlands- og indlandsbesøg, ministerrokader og dronningerunder. Plus det løse.

Dårligt var det lille kongerige færdige med at råbe hurra og så det lange for dronning Margrethes 40 års jubilæum som regent med alt, hvad det indebar af københavnsk karetkørsel, tv-transmitteret rød løber og detaljer om borddækningen, før prinsesse Marie af Møgeltønder nok engang sikrede arvefølgen med en ny lille prinsesse.

Men hvornår er det nok? Hvor meget skal vi høre om en udvalgt flok privilegerede menneskers trivielle hverdag?

Der bliver født børn hele tiden. Hvorfor bliver det topnyhed i TV 2 Nyhederne, at prins Joachim har fået en pige, hvorefter en hel flok såkaldte ’danskere på gaden’ underdanigt skal sige tillykke, hurra og så det lange?

Og i radioen gættede de på, hvad pigebarnet skal hedde, mens prinsesse Marie roses af læger og jordemødre for sit store talent for at føde. Snart skal vi utvivlsomt have en hel dags tv fra dåben af prins Joachims fjerde barn med fire lange royale navne. Ligesom vi har set det med alle kronprins Frederiks fire børn.

Det er da hyggeligt med børn og tilmed mægtig moderne at få mange af dem. Det signalerer overskud og kærlighed. Og det er også dejligt nemt at få mange børn, når man ikke rigtig arbejder og har en barnepige til at stå op om natten. Når man ikke selv vasker ungens gylpplettede stofbleer eller skal støvsuge kiksekrummer op i døgndrift.

Det er også nemt at komme tilbage i form efter en graviditet, når man har sit eget træningscenter, en stylist og en personlig træner. Alligevel bliver vi ved med at bøje os i næsegrus beundring.

Måske er det ved at være på tide, at nogen råber: De har jo ikke har noget tøj på!

KOMMENTARER

28. JAN
Anne Grete Hansen | Pens. økonom

Nok en tak!!

Du har da ret, Ditte. Derfor fyrede jeg en replik af til læsernes redaktørs sidste klumme om, hvordan POL holder sin sti ren mht royalt stof. Denne avis har ikke forstået, at en "redaktionel holdning" også skal afspejles i en netavis. Jeg har selv et enkelt barnebarn (pige), der boltrede sig i lyserødt: himmelsenge, blondebesatte strømper, diademer mm. De kan vokse fra det. I dag er hun 11 år og diskuterer benzinøkonomi, partikelfiltre og folkeskolens problemstillinger.

De royale går glip af meget De kender ikke den gensidige fryd ved at pakke et lortebefængt barn ud (drenge skider sig selv helt op i nakken) og den efterfølgende glæde, når man med sit soft, energirigtige brusehoved spuler ungen ren. Det spreder glæde i de små hjem.

Som aldrende mor til to sønner, hvor syndromet ikke eksisterede, kunne jeg selv iagttage det, da jeg som 60-årig blev aflastnings"mor" for en 6-uger gammel dreng At det virker, - altså markedsføringen. Mødrene har for stor magt!¨
Venlige hilsener

0 SVAR
KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (3)
27. JAN
Henrik Schmidt | Standup-komiker

Noget at fejre?

Jeg har stadig tilgode at opleve mit første hurra når jeg viser mig uden tøj. Man skulle ha været kongelig...

0 SVAR
KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (2)
27. JAN

Tak!!

Sandheden er ofte ilde hørt. Ikke desto mindre er jeg glad for du siger det du ser. Jeg er helt enig, lad os få kvalificerede rollemodeller fremfor ikke-valgte pyntedukker. Det er helt til grin i et demokrati.

0 SVAR
KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (1)

Log ind for at kommentere

Det kræver login til Politiken for at deltage i debatten. Har du ikke allerede login, kan du oprette det gratis.

OPRET NY BRUGER

Udfyld debatprofil for at kommentere

Du skal have en debatprofil for at skrive kommentarer på politiken.dk.

UDFYLD DEBATPROFIL

Du har desværre karantæne fra at skrive på politiken.dk

Du kan ikke skrive på politiken.dk før din karantæne er påhævet.

Log ud
BESVAR KOMMENTAR
OVERSKRIFT
KOMMENTAR
Annonce
Annoncer
Annoncer

Dagens tegning

24. maj. KL. 00.01 Synes ikke godt om længere

Det sker
Åbning. De to kokke Per Thøstesen og Thomas Kragelund åbner sammen restaurant KogT på Bredgade. - Foto: PR-foto
24. maj. KL. 13.27

Succesrestaurant åbner toer

ibyen anbefaler

restaurant & cafe

Seneste Dagens tegning