Annonce

Ditte Giese

Om frisind, kønsbriller og kunsten at bolle sidelæns

Mest kommenterede seneste måned:
Midt i livet - midt i lortet 23 kommentarer
Debat 9. feb. 2012 KL. 14.01

Farvel til den vrede anonyme mand ...

... og goddag til den vrede, navngivne mand? Politiken.dk har ændret strategi, så læsere ikke længere kan sprede had anonymt.

OM INDLÆGGET
Kommentarer:
Afviste kommentarer:
3
Emner:

Medier
Kultur
Ligestilling
send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
banner
banner
print
Ditte Giese
Ditte Giese er kulturjournalist og debattør på Politiken.

Jeg var 25 år, journalistpraktikant og havde netop skrevet min første personlige klumme, som handlede om noget med mænd og kvinder, og hvordan vi fandt hinanden derude i det virkelige liv.

Jeg var mægtig stolt og syntes, klummen var modig, fordi den handlede om kærlighed og krop, og gik derfor spændt hjem fra arbejde med den der særlige summen i maven, man kan få som journalist, når man er rigtig glad for sit arbejde, men også lidt bange for reaktionen på det, man har skrevet.

Næste dag lå der en mail fra en, der kaldte sig ’Lucky Luke’, i min indbakke med ordlyden: »Du skal bare lære at sluge, din klamme rødstrømpeluder«. Jeg har faktisk gemt mailen, fordi den på en eller anden måde markerede et vigtigt sted i min videre karriere som journalist og ikke mindst debattør.

Fordi jeg skulle tage beslutningen om, hvorvidt jeg gad fortsætte i det spor, som jeg syntes, jeg fagligt befandt mig godt i, men dermed gøre mig til skydeskive for folk som ’Lucky Luke’.

Der er nemlig utrolig mange vrede mennesker derude på den anden side. Uden at jeg kan forklare hvorfor, er størstedelen mænd. Hvis I ikke tror mig, så tjek kommentarsporet på diverse blogs. Det er mænd, mænd, mænd. Da politiken.dk for et par uger siden indførte brugerprofiler, hvor man skal tjekkes i cpr-registret og skrive under eget navn, var der mange kvindelige kommentatorer, der viste sig at være mænd i det nye system.

Både i England, Norge og Sverige har der de seneste par måneder kørt en større debat om, hvorvidt de mange anonyme, vrede mænd reagerer ekstra kradsbørstigt over for kvindelige skribenter.

Personligt elsker jeg internettets frihedsidealer og fornemmelsen af, at her er vi alle lige og kan snakke med hinanden. Men jeg har det svært med tonen. Svært med kvindehadet og sexismen, som lurer mellem kommentarerne, nok især når man bevæger sig ind på at debattere køn og ligestilling.

På min egen blog på pol.dk har jeg fået tonsvis af kommentarer a la denne her: »Hej Fisse – øh Giese. Kan du ikke få noget pik, øhh tilfredsstillelse; øh, nå nej, du er for ækel«.

Den slags ser man bare ikke hos Lars Trier Mogensen, hvor man holder sig til bolden, nemlig politik og samfund, og ikke skribentens sexliv, udseende etc.

Der er 42 debattører tilknyttet Politikens netdebat, de 9 er kvinder, hvoraf 5 af os arbejder på avisen. På jp.dk har de 35 debatbloggere, de 12 er kvinder, og på Berlingske hedder tallene dags dato 11 bloggere, heraf 3 kvinder.

Statistikken er ikke god, når vi taler ligestilling og lige adgang til den offentlige debat. Men jeg kan faktisk godt forstå, at mange kvinder ikke gider eller hurtigt dropper at deltage i festen.

For man skal være hårdhudet for at kunne tage de konstante angreb på sit køn og sit udseende. Fanger de vrede mænd én på en dårlig dag, kan det sagtens gå under huden.

Mange af de grimmeste kommentarer bliver heldigvis fanget af netavisernes moderatorer. Det gør dog de anonyme vrede mænd endnu vredere: ’Jeg har vel min ytringsfrihed!’, kæfter de op.

Nethadet kører også på Facebook, hvor folk, og her er det jo med eget navn og billede, sviner offentlige personer til. Jeg har gennem tiden fået flere hundrede mails fra kvinder, der siger »godt brølet«, »hvor er du modig« og den slags. De vil gerne debattere, de vil gerne skrive på nettet, de orker bare ikke syndfloden af had og tilsvininger fra de mange vrede mænd. Hvor er det ærgerligt.

Så længe man kan lukke kæften på kvinder, der kæfter op ved at skrive, at de er grimme, usexede eller får for lidt pik, kommer vi i hvert fald ingen vegne med at inkludere begge køn i den offentlige debat. Men selv om jeg undrer mig over nettets kvindehad, fornemmer jeg også, at der et sted derude sidder en masse mænd, der er blevet trådt på. Af kvinder.

Som er blevet forladt og har fået taget deres børn fra sig. Det er helt på fornemmelsesplan, men der er en undertone i de vrede kommentarer, som hvert øjeblik kan bryde ud i et sørgmodigt ’pourquoi, Birgit?’.

Det er da i virkeligheden også ret sørgeligt.

ANBEFALEDE KOMMENTARER

09. FEB

Ligestilling, tak

Det er jo skønt at se at debatten er blevet mere urban efter at man ikke længere er anonym. Og vidunderligt at Ditte Giese tør tage bladet fra munden og åbenbare blot en af de mange mekanismer, der styrer debatten i medierne.

Det er der behov for. F.eks. tror jeg ikke en mandlig, rig og kristen politiker ville være udsat for samme latterliggørelse som ôzlem Cecic i forbindelse med fattigdomsdebatten. Nok var der måske en fodfejl fra hendes side, men derfor er de problemer hun rejser jo relevante nok.

Der sker et skred også i politiske kredse, hvor politikere ikke kun mobber hinanden men også de svage grupper.

Tak til Ditte Giese for et vigtigt og åbenhjertigt indlæg.

KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (7)
10. FEB

Svar: Ligestilling, tak

Jeg tror faktisk, at enhver politiker ville være blevet grundigt latterliggjort, hvis vedkommende havde trådt i spinaten med samme målrettethed som Öslem Cekic. Hun fik jo med sit eksempel fuldstændigt demonteret sit eget partis hårdnakkede påstand om, at hvis man ramlede ind i kontanthjælpsloftet, så var man en del af sultens slavehær. Og hun syntes ikke engang at forstå det. Der er tale om noget ganske centralt, hvis et partis socialordfører viser en så gennemgribende mangel på forståelse af fakta. Så det var kun rimeligt, at det blev påpeget.

KLAG OVER INDLÆG | Anbefal
10. FEB

Svar: Ligestilling, tak

Özlem Cekics handling svarer jo til at stå foran en blå væg og påstå den er rød. Jeg kunne aldrig drømme om at påstå farven rød ikke findes, men hvis der er så mange vægge med den farve, så kunne man måske ulejlige sig til at finde en..

Jeg husker hele debatten om Bettany bitterfisse, og så er spørgsmålet så om bloggeren bag navnet rent faktisk er en kvinde..
Men jeg tror nu nok man også kan finde nogle rabiate kvinder.

Mænd har dog en tendens til at blive primitive lidt før kvinder. Det er måske meget fint, jeg hører også til dem som mener kønsligeretningen er gået alt alt for langt.

Men Gieses indlæg er måske nok lige enøjet nok.

09. FEB

Går efter kvinden

Det er godt, at man ikke kan være anonym mere for at blande sig i debatten her på avisen.
Det får dog ikke mig til at gribe til tasterne, mere end jeg har gjort før
FORDI
man behøver ikke være anonym for at gå efter manden/kvinden istedet for efter bolden.

Hvis/når jeg skriver et debatindlæg, forventer og håber jeg på en seriøs debat om det emne jeg kommenterer og mine kommentarer dertil.

Den dag, indslag, som ikke holder sig til emnet men går efter debattøren i stedet for, bliver slettet, vil jeg se frem til med forventning.

KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (6)
09. FEB

Svar: Går efter kvinden

Så er vi to...:-) (Lur mig dog, om der ikke er et par stykker mere "derude"...

09. FEB
Knud Heickendorff | Forfatter og frisør

Har mænd patent på at være hadske?

Jeg glæder mig også over, at vi, som ønsker at debattere, skal stå frem med eget navn. Uanset køn er det for let og for billigt at køre ubehersket med klatten, når man gør det anonymt. Om mænd skulle have en speciel tendens til at svine kvinder til, er jeg ikke helt sikker på. Jeg synes desværre ofte, der er en sandhed i det gamle mundheld om, at kvinde er kvinde værst. Jeg hører ofte kvinder blive meget fordømmende i tonen overfor andre kvinder, som tillader sig at rage lidt op i mængden på en eller anden måde. Det undskylder selvfølgelig ikke de sexistiske mænd, men fordømmelse er vist ikke noget, det ene køn har patent på frem for det andet.
For eksempel har jeg fulgt debatten på kirke-og ligestillingsminister Manu Sareens facebookside for eller imod kirkelig vielse af bøsser og lesbiske. Her fyger det med eder og forbandelse og sexistiske udtalelser - både fra kvinder og mænd. Man fristes til blot at sukke og konstatere tørt, at den sidste idiot ikke er født endnu - uanset køn.

0 SVAR
KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (6)

Log ind for at kommentere

Det kræver login til Politiken for at deltage i debatten. Har du ikke allerede login, kan du oprette det gratis.

OPRET NY BRUGER

Udfyld debatprofil for at kommentere

Du skal have en debatprofil for at skrive kommentarer på politiken.dk.

UDFYLD DEBATPROFIL

Du har desværre karantæne fra at skrive på politiken.dk

Du kan ikke skrive på politiken.dk før din karantæne er påhævet.

Log ud
BESVAR KOMMENTAR
OVERSKRIFT
KOMMENTAR
Annonce
24. maj. KL. 00.01
Krise. OECD forudser at Danmark vil få den fjerdesvageste vækst blandt de vestlige lande i de kommende år på blot 1,4 procent. - Foto: THOMAS BORBERG (arkiv)

Det store midterparti lever i en boble

Danske politikere kæmper den sidste krig - modsat resten af verden.

23. maj. KL. 10.38
Kritik. »Jeg har fem venner eller sådan noget. Jeg behøver ikke Facebook for at være i kontakt med dem«, siger Knud Romer. - Foto: ASTRID DALUM (arkiv)

Knud Romer: Facebook er en kræftsvulst på internettet

Drop Facebook omgående, lyder opfordringen fra forfatter.

23. maj. KL. 00.01
Pension. ATP og arbejdsmarkedspensionerne investeres i dag overordnet set efter ét styrende princip: rå kapitalisme. - Foto: Thomas Borberg

Pensionsmilliarder viser vej ud af krisen

Hvorfor investerer vi ikke danske lønmodtageres pension i ... danske lønmodtagere?

22. maj. KL. 13.02

Ekstra Bladets sexkøbsannoncer bør forbydes ved lov

Ekstra Bladet bliver statspolitisk blåstemplet ved at modtage 10 mio. kr. årligt i mediestøtte.

22. maj. KL. 08.45
Anklage. Børnerådets formand Lisbeth Zornig Andersen er blevet angrebet for at blande sine personlige interesser ind i sit arbejde, da hun medvirkede i en tv-dokumentar om sin egen ulykkelige barndom. - Foto: EHRBAHN JACOB

Pinligt angreb mod Zornig

Overgreb mod børn bør ikke anskues som 'en meget privat sag', men som et højaktuelt...

21. maj. KL. 10.34
Togtiggeri. På en almindelig dag er det nu mere reglen end undtagelsen, at folk på S-togene mellem Nørreport og Sydhavnen bliver afbrudt af tiggere, skriver debattør. - Foto: Jens Dresling (arkiv)

Tiggerne i S-togene provokerer mig

Tiggeriet er forulempende og provokerende for de rejsende.

19. maj. KL. 18.55
Ignorance. Kollektivet har svært ved at gennemskue markedsmekanismerne, og derfor handler vi på baggrund af dårlige eller forkerte informationer, forklarer Vincent Hendricks. - Foto: ADRIAN JOACHIM

Kollektivt fjolleri hjalp finanskrisen på vej

Krisen er vores fælles ansvar, ikke bare grådige finansfolks og uansvarlige bankers.

18. maj. KL. 15.04
Tegning: Roald Als

Venstrefløjen har overladt debatten til højrefløjens intellektuelle

Nævn tre centrum-venstre-intellektuelle, der præger den politiske debat i dag.

18. maj. KL. 13.12
Ammedebat. »Her tre år efter fødslen er mine bryster udlånt til en velartikuleret ung dame, der er helt bevidst om, hvad hun vil, og hvornår hun vil det«, skriver jordemoderstuderende. - Foto: Thomas Borberg (modelfoto)

Amning er da ikke perverst

Tre år efter fødslen er mine bryster udlånt til en velartikuleret ung dame.

Annoncer
Annoncer

Dagens tegning

24. maj. KL. 00.01 Synes ikke godt om længere

Det sker
Åbning. De to kokke Per Thøstesen og Thomas Kragelund åbner sammen restaurant KogT på Bredgade. - Foto: PR-foto
24. maj. KL. 13.27

Succesrestaurant åbner toer

ibyen anbefaler

restaurant & cafe

Seneste Dagens tegning

Mest læst i dag