Annonce

Ditte Giese

Om frisind, kønsbriller og kunsten at bolle sidelæns

Mest kommenterede seneste måned:
Midt i livet - midt i lortet 23 kommentarer
Debat 11. feb. 2012 KL. 12.00

Egoistisk at insistere på at køre bil

Der er noget usolidarisk over at insistere på at køre i bil året rundt.

OM INDLÆGGET
Kommentarer:
Afviste kommentarer:
1
send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
banner
banner
print
Ditte Giese
Ditte Giese er kulturjournalist og debattør på Politiken.

Når man som jeg bor i København K, endda på en stærkt trafikeret, firesporet vej, ikke ejer en bil, men er en mellemfornøjet, frostplaget cyklist, er det svært ikke at være stor fan af en kommende betalingsring.

Eller trængselsring eller hvad spindoktorerne nu ender med at døbe problembarnet.

Men tiltaget mod bilos, samfundsøkonomisk spildtid i milliardklassen i bilkøer på indfaldsvejene, sindssyg trafik i indre by, parkeringsproblemer og den generelle forurening har fået uforholdsmæssig meget dårlig presseomtale.

Måske det skyldes, at rigtig mange af de københavnske dagbladsjournalister selv er flyttet i hus i forstæderne og hovedstadens opland og dermed selv vil blive ramt på pengepungen?

Man kan i hvert fald tale om en decideret skræmmekampagne, når Ekstra Bladet f.eks. laver forsider med paroler som: ’Så hårdt rammer Helles betalingsring’ og ’Nye choktal: Hun straffer 142.000 danskere’.

Det kan godt være, at Helle straffer 142.000 bilpendlere, men hun redder også os resterende omkring 649.265 beboere i Københavns og Frederiksberg kommuner, der skal kunne trække vejret og færdes i byen, på gåben, på cykel, i offentlig transport – på vej til og fra.

For vi er ved at gå til i biltrafik, kraftigt forværret af det historisk store byggearbejde i byens gader. Kan det være rigtigt, at jeg alene via min bopæl er under så stor helbredsmæssig bilospåvirkning, som hvis jeg boede sammen med en storryger?

Mens vi venter på metro-cityringen og bilbetalingsringen, var det så ikke en idé at få styrket den offentlige transport?

Ditte Giese

Jeg er født og opvokset i denne her by, betaler min skyhøje kommuneskat og vil ikke flytte. Jeg vil bo her med min familie og mit barn, uden at dovne bilpendlere skal ødelægge vores helbred. Er det for meget at forlange?

Men mens vi venter på metro-cityringen og bilbetalingsringen, var det så ikke en idé at få styrket den offentlige transport? Især her i vintermånederne er togene uforskammet ustabile.

S-togs-folkene bekendtgør nu endda stolt over højttalerne et »til tiden«, når det en sjælden gang lykkes at overholde køreplanen. Undskyldninger er der masser af, men passagererne får ikke engang rabat på turen, når den bliver bøvlet og forsinket. Derfor tager de bilen.

Det er heller ikke godt nok, at det nu koster 24 kroner at køre en enkelt tur med bus, også selv om du kun skal et par stop. Det er ikke godt nok, at metroen ustandseligt er lukket om aftenen, »grundet sporarbejde«.

At elevatorerne til metroen hver anden dag ikke virker, så gangbesværede og folk med barnevogne lades i stikken. Betalingsringen skal følges ad med en stærk kollektiv trafik, så Jesper fra Køge kan være på arbejde på Islands Brygge i ordentlig tid, uden stress og uden at blive ruineret.

Kun sådan holder vi den voksende og unødvendige privatbilisme nede. Samtidig vil det kræve en mentalitetsændring. Vi lever i en verden, hvor miljøet har det skidt. Det er vi nødt til at forholde os til og indrette vores liv efter.

Der er noget usolidarisk og egoistisk over at insistere på at køre i bil året rundt, om du så bare skal ned til tanken, på arbejde eller have ungen til at falde i søvn.

Ta’ bilen, når der er snestorm, eller den står på weekendture – og cyklen eller bussen resten af tiden. Kun sådan får vi vendt skuden. Sammen.

ANBEFALEDE KOMMENTARER

11. FEB

Svar fra byen selv

På tide at de positive argumenter fra de mennesker hvis hverdag miljøringen rent faktisk vil gavne kommer frem. Fint at vi også får nogle af alle de positive perspektiver for byen og dens beboere frem i lyset. Vi har i alt for lang tid hørt på egoistiske "hvorfor-skal-det-gå-ud-over-MIG"-argumenter, og visse kommentatorer har da også dødsdømt regeringen på grund af Ekstrabladets læserbreve.

Karakteristisk nok er der ikke kommet et eneste argument udover det-vil-VI-ikke-være-med-til uden at der på noget som helst tidspunkt er kommet alternative forslag til at løse Københavns trængselsproblemer. Nogle politikere er endog gået så langt (eller er snarere kommet så langt ud) at de benægter, at der er trængselsproblemer i København.

Godt at se, at Helle Thorning holder fast og gennemfører projektet på trods af advarsler og trusler. Det vil vi takke hende for om bare få år, når trængselsringen er blevet ligeså selvfølgelig som Storebæltsbroen, og ingen kan "huske" at de var imod den.

KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (19)
11. FEB

Svar: Svar fra byen selv

Det er jo kun nogle få steder omkring hovedfærdselsårerne i København, der har trængselsproblemer, og så er det kun i meget begrænsede tidsrum morgen og aften. Resten af de københavnske trængselsproblemer skyldes københavnerne selv!
Prøv iøvrigt at se i dag i Berlingeren og i Søndagsavisen, hvor lang tid hundredetusinder af pendlere skal bruge om året, hvis betalingsringen kommer: En person i f.eks. Fredensborg får lagt 27 hele arbejdsdage oven i sin arbejdstid, hvis han skal tage toget ist. f. at køre i bil. Et tal jeg kan genkende, da jeg bor i Espergærde. Kan han ikke holde til denne uhyrlige arbejdstidsforlængelse, så må han betale 11.000 kr netto pr år!
Opret flere gågade-områder, sæt parkeringsafgifterne i vejret (også for københavnerne), udbyg metro og bussystemer - så skal det nok blive godt!

KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (1)
16. FEB

Svar fra en egoist!

Indlæg splittet i 3 dele!

Tak for at kategorisere undertegnede, som værende en af de egoistiske "hvorfor skal det gå ud over mig", fordi jeg insisterer på, at bilen er det eneste reelle alternativ for at kunne få en hverdag til at hænge sammen.

Jeg har på ingen måde noget imod at tage det offentlige, hvis incitamentet var tilstede. Det er således ikke et spørgsmål om, at gøre offentlig transport billigere, som det er et spørgsmål om at kunne konkurrere på tid.

Jeg bor på Frederiksberg, arbejder hhv. i Gentofte og Brøndby og har en datter i Dragør, som jeg jvf. Statsamtets beslutning ifbm. en skilsmisseordning, står med udgiftspligten til ifbm. transport. Jeg formår at køre min datter fra Frederiksberg til Dragør på 30 minutter på hverdage, så hun er i skole i god tid. Dernæst skal jeg på jobbet og når dagen er slut, skal jeg den anden vej tilbage.

16. FEB

Del 2

Jeg har ikke mulighed for at arbejde fuldtid de dage, jeg har hende, hvorfor jeg har en ordning om, at arbejde tiden hjem i perioden, hvor jeg ikke har hende. Jeg kan lægge ca. 2 timer oveni hatten i transport om dagen, hvis jeg skulle gøre brug af det offentlige. Dette vil i særdeleshed have en voldsom indflydelse på min datter og mit forhold, hvad angår kvalitetstid og stress i hverdagen. Det vil også øge min datters incitament for at være mindre hos mig, fordi hverdagen i den grad besværliggøres og kun bliver transport og lektier i hverdagene.

Kald mig bare egoist igen!

16. FEB

Del 3

I har så travlt med at snakke om trængsel og bilkøer og spildt tid. Med mindre man direkte har adgang til det offentlige i "baghaven", har en fin Krak rute til arbejdet og en familiekonstellation, som ikke besværliggører hverdagen, er det netop ved at bruge det offentlig, at man spilder sin tid. Fornylig blev det gjort opmærksom på nogle af de mennesker, som lå udenfor denne "skabelon". En skulle bruge 86 minutter mere hver vej i transport, hvis vedkommende skulle til København med det offentlige. Egoist?

Trængselstiden har været støt faldende de sidste 5 år og nu på niveau med 2004 og det selvom man har lukket Nørrebrogade, udbygget cykelstier og busbaner og nu efterhånden har vej- og metroarbejde overalt, som lukker store dele af byen af.

16. FEB

Del 4

Nu er det så, at jeg godt kunne tænke mig et trængselsindeks, som viser, hvorledes trængslen har været i de offentlige transportmidler i samme perioder og ikke mindst et gennemsnit på transporttiden på forskellige ruter. Det kunne være morderligt interessant!!!

Ofte så hører vi argumenterne "se hvor lykkelige de er i Stockholm og London og Oslo over betalingsringen". Ja og se, hvor lidt de betaler i registreringsafgift og dermed har en udgift på halvdelen eller derunder pr. kørt kilometer i bil. Hvis vi bilister ikke allerede var overordentlig brandbeskattede, så havde vi også råd til at lægge penge i betalingsringen. DERUDOVER er betalingsringen i Stockholm GRATIS i weekender og helligdage og man tager IKKE maksbeløb for at køre igennem den på tidspunkter, hvor der IKKE er trængsel, hvilket man vil gøre i København. Blot et bevis på afgiftsindretningen af dette skatteinstrument.

16. FEB

Del 5

Nej, jeg hører desværre ikke til det "gode selskab" med samvittigheden i orden, at være beriget med en transportsituation, som ikke smadrer min dagligdag. Så jeg vil med alle mine egoistiske gener kæmpe for, at denne indretning IKKE bliver til noget og ellers kæmpe for, at skidtet fjernes af en kommende borgerlig regering.

Heldigvis har fornuften ikke kun vundet indpas hos den borgerlige fløj, men også hos fagforeninger, S borgmestre og lignende, som kan konkludere, at bilen er mange menneskers eneste mulighed for at få en dag til at hænge sammen på.

11. FEB
Jørgen Abelsen | IT chauffør

Zzzzz....

'Egoisme' på vegne ad de ovr 600.000 der rent faktisk BOR i byen ;o) Den var go..
Før jeg flyttede til kant-Danmark (Ærø) kørte jeg sygetransport i Nordsjælland, næsten hver morgen en busfuld meget syge mennesker der skal til HS's specialafdelinger, Gentofte (hjerte), RH og Herlev (kræft) osv osv.
På en almindelig morgen (det er et par år siden nu) brugte jeg mellem 2 og 3 timer på at køre disse mennesker til Kjøvenhavnstrup, en tur der udenfor myllertiden kan klares på godt 45 minutter.
Der sad jeg så - dag efter dag, i kø, fra Hillerød af, ofte helt fra Helsinge, og sammen med tusinder af andre, spildte millioner af timer, resourcer, samfundsværdier, år efter år.
Hvis 'folket' ikke kan se det samfundsnyttige i en betalingsring, er de enten superegoister (der ikke bor nordpå), eller osse burde de ikke ha kørekort ;o)

0 SVAR
KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (14)
11. FEB
Morten Larsen | Journaliststuderende

Hvor er de brugbare modargumenter?

Selvfølgelig skal man kunne køre bil i København, og mig bekendt er det ikke ved at blive forbudt. Jeg kan kun være enig med Ditte i, at enhver der bor i København kan se, at der er alt alt for mange biler i byen. En by der har brug for trafikale ændringer til omkring 6,6 milliarder kroner.

Jeg savner i den grad at høre alternative forslag fra modstanderne, for hvor skal pengene så komme fra?
den eneste modstander, der er kommet med et alternativ, er Lars Barfod. De andre fisker blot billige point hos vælgerne.

Kritikken kommer selvfølgelig af, at det aldrig er sjovt at skulle betale for noget, man har fået gratis. Den kommer bare også af en grundlæggende holdning om, at det at kunne køre bil overalt er en menneskerettighed. Man får den fornemmelse at nogen ville parkerer deres bil i soveværelset, så de kunne køre ud i køkkenet om morgenen, hvis de kunne

KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (14)
11. FEB
Hubert Tadsen | efterlønner

Svar: Hvor er de brugbare modargumenter?

Det må da være være lidt af en påstand at det skulle være gratis at køre i bil , Danmark har et af verdens højeste bilbeskatninger når man køber en bil betaler man for 3 når man så drister sig til at køre i den betaler man gigantiske afgifter for benzin og diesel man betaler også vægt eller ejerafgift og når man så betaler forsikring er der sørme også afgift på den
betalingsringen skulle så financere en udbygning af den kollektive trafik , men i forvejen betaler bilisterne og selfølgelig andre skatteydere enorme summer til den kollektive transport som på trods af det ikke virker særlig tilfredsstillende, at vi burde have en kollektiv transport der både virkede og er billig ville givet få mange til at lade bilen stå men der vil stadig være mange der aldrig vil kunne bruge offentlig transport for at passe deres arbejde

11. FEB
Jørgen Abelsen | IT chauffør

Svar: Hvor er de brugbare modargumenter?

Det er jo ikke 'gratis' at holde 2 timer eller mere i kø på motorvejen hver dag!

KLAG OVER INDLÆG | Anbefal

Log ind for at kommentere

Det kræver login til Politiken for at deltage i debatten. Har du ikke allerede login, kan du oprette det gratis.

OPRET NY BRUGER

Udfyld debatprofil for at kommentere

Du skal have en debatprofil for at skrive kommentarer på politiken.dk.

UDFYLD DEBATPROFIL

Du har desværre karantæne fra at skrive på politiken.dk

Du kan ikke skrive på politiken.dk før din karantæne er påhævet.

Log ud
BESVAR KOMMENTAR
OVERSKRIFT
KOMMENTAR
Annonce
Annoncer
Annoncer

Dagens tegning

24. maj. KL. 00.01 Synes ikke godt om længere

Det sker
Åbning. De to kokke Per Thøstesen og Thomas Kragelund åbner sammen restaurant KogT på Bredgade. - Foto: PR-foto
24. maj. KL. 13.27

Succesrestaurant åbner toer

ibyen anbefaler

restaurant & cafe

Seneste Dagens tegning