Annonce

Ditte Giese

Om frisind, kønsbriller og kunsten at bolle sidelæns

Mest kommenterede seneste måned:
Midt i livet - midt i lortet 23 kommentarer
Debat 1. okt. 2011 KL. 13.34

Befri dit bryst

OM INDLÆGGET
Kommentarer:
Afviste kommentarer:
0
send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
banner
banner
print
Ditte Giese
Ditte Giese er kulturjournalist og debattør på Politiken.

Noget af det der gør mig allerstoltest ved at være dansker er vores frisind. Vores afslappede forhold til kroppen, til sex og alt det ind imellem. Men der skyller en bekymrende bølge af blufærdighed og nypuritanisme ind over os i disse år. For nogle måneder siden lød det, at drenge over seks år nu ikke længere må følges med deres mødre i dameomklædningen i svømmehallen, fordi andre, ofte unge, kvinder fandt det krænkende og tillagde de små drenge et seksuelt blik.

Denne sommer var det igen nærmest umuligt at få øje på en topløs kvinde på de danske strande, hvor selv småpiger ned til 2-3 år bader med bikinitoppen spændt henover de imaginære bryster. Og nu er det så igen til debat, hvorvidt mødre skal have lov at amme på cafeer. Den nye indehaver af penthousecafeen i Illum forbyder fremover ammende kvinder i sin restauration. Fordi »det ikke er lækkert«. Fordi kvinderne »ikke er diskrete«. Og fordi mødrene ikke forbruger nok, mens de ammer. Så nu skal ammende mødre indhegnes i særskilte reservater i stedet! Bryster er pludselig for ulækre at se på.

Men en baby vokser i maven, bliver født og skal have noget at spise. Sådan er naturen indrettet. Og Sundhedsstyrelsen anbefaler amning af små børn i helt op til et år. Fra statslig side mener man altså, at amning er det bedste for babyer, helbredsmæssigt og ernæringsmæssigt.

'Go' Morgen Danmark’ har til gengæld ført anti-amme-kampagne flere morgener i træk, hvor især den mandlige morgenvært synes, det er en brandgod idé at forbyde amning på cafeer. ibyen.dk har sågar lavet en guide til cafeer, hvor amning er forbudt, og man kan blive fri for »bryster midt i maden«. Debatten raser.

Men jeg forstår simpelthen ikke, hvad der skulle være så ulækkert og chokerende ved et kvindebryst? Det er da om noget smukt med et stort rundt bryst og et lille rundt hoved i forening? Og de ammende kvinder rejser sig jo ikke ligefrem op og tilbyder bodytequilaer henover kaffen? Der er da også masser af ting, jeg bliver irriteret over, når jeg er på café: Smaskende gæster, folk der taler højt i mobiltelefon, dem der stjæler avisen foran snuden på mig, debile tjenere med tømmermænd – kan vi ikke også få forbudt dem så? De er ikke diskrete og lækre nok til min smag ...

Spøg til side, så er det skræmmende, at man prøver at begrænse mødres adgang til livet udenfor. Man er sgu isoleret og usikker nok, når man er nybagt mor. Hvis man ikke må amme på cafeer, så kan man i hele vinterhalvåret kun bevæge sig i en ti minutters-radius af sit hjem, hvis man da gerne vil undgå brystbetændelse og frostsprængt bryst. Er det der, vi skal hen? Mødrene hjem til hjemmet? Lad os lige huske på, at små børn ikke kan udsætte deres behov. Når sulten melder sig, skal der serveres med det samme. Det er ikke nu, men NU!

Der bliver altid fra anti-amme-siden argumenteret med, at mødre på café skifter bleer ved bordet og ikke bruger nogle penge. Jeg har i mine nyligt overståede otte måneder på barsel, og resten af mit caféliv i øvrigt, aldrig set et bleskift i en café. Og jeg har heller aldrig ædt og drukket så meget som på barsel, hvor den stod på latte-på-latte, brunch og farvel-og-goddag kage i en uendelighed. Desuden kommer kvinder og mænd på barsel jo i de gæstfattige timer midt på dagen, hvor der ikke er andre. Så hvad er problemet?

Kan man ikke lide kvindebryster, kan man vel kigge væk? Eller skal vi ende som i kropsforskrækkede og puritanske USA, hvor New Yorks kvinder sidder inde i en slags burka-telt, når de ammer offentligt. Jeg håber det fandeme ikke. Befri brysterne!

Log ind for at kommentere

Det kræver login til Politiken for at deltage i debatten. Har du ikke allerede login, kan du oprette det gratis.

OPRET NY BRUGER

Udfyld debatprofil for at kommentere

Du skal have en debatprofil for at skrive kommentarer på politiken.dk.

UDFYLD DEBATPROFIL

Du har desværre karantæne fra at skrive på politiken.dk

Du kan ikke skrive på politiken.dk før din karantæne er påhævet.

LOG UD
SKRIV KOMMENTAR
OVERSKRIFT
KOMMENTAR

Log ind for at kommentere

Det kræver login til Politiken for at deltage i debatten. Har du ikke allerede login, kan du oprette det gratis.

OPRET NY BRUGER

Udfyld debatprofil for at kommentere

Du skal have en debatprofil for at skrive kommentarer på politiken.dk.

UDFYLD DEBATPROFIL

Du har desværre karantæne fra at skrive på politiken.dk

Du kan ikke skrive på politiken.dk før din karantæne er påhævet.

Log ud
BESVAR KOMMENTAR
OVERSKRIFT
KOMMENTAR
Annonce
Annoncer
Annoncer

Dagens tegning

24. maj. KL. 00.01 Synes ikke godt om længere

Det sker
Åbning. De to kokke Per Thøstesen og Thomas Kragelund åbner sammen restaurant KogT på Bredgade. - Foto: PR-foto
24. maj. KL. 13.27

Succesrestaurant åbner toer

ibyen anbefaler

restaurant & cafe

Seneste Dagens tegning