Annonce

Ditte Giese

Om frisind, kønsbriller og kunsten at bolle sidelæns

Mest kommenterede seneste måned:
Midt i livet - midt i lortet 23 kommentarer
Debat 13. jan. 2012 KL. 10.29

Cultpigerne og de fortabte unge mænd

OM INDLÆGGET
Kommentarer:
Afviste kommentarer:
0
send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
banner
banner
print
Ditte Giese
Ditte Giese er kulturjournalist og debattør på Politiken.
Cult er berømt for energidrikke og letpåklædte piger. I årevis har den Åarhus-baserede danske virksomhed danset på kanten af markedsføringslovgivningen og fået såvel feminister som forbrugerombudsmand på nakken for reklamer med halv- og helnøgne kvinder, konkurrencer om silikonebryster og drukvold.

Centralt i Cults univers står diskoteksfesten, og firmaet har en hel stribe unge, smukke kvinder på lønningslisten som ?Cultpiger? . Det vil sige en blanding af Playboy-bunny og bartender, der tager rundt på landets diskoteker og festivaler og sælger alkoholsodavand til letpåvirkelige ungkarle.

Det er en ganske interessant verden, rent kønsrollemæssigt, og jeg må indrømme, at jeg selv flere gange gennem årene har tænkt: »hvorfor vil de der piger dog det?«, når jeg har spottet en flok Cultpiger midt i en fest. For hvad er der fedt ved at rende rundt med røven halvt bar og sælge sodapoppers, der tilmed smager dårligt og er dyre?

Det spørgsmål er også det fascinerende omdrejningspunktet i en ny dokumentarserie i tre dele, hvor DR Mamas dokumentarhold følger pigerne fra ?Camp Cult? ? en slags teambuilding ude i en skov, hvor pigerne både skal gå på glødende kul og dræbe fisk for at blive rystet sammen ? over racerløbet Le Mans til druk på Døllefjelde-Musse Marked og ditto i partybyen Sunny Beach i Bulgarien. Nye piger læres op i at håndtere stive mænd og deres gramserier og ikke mindst kunsten at køre en flirt lige præcis længe nok til, at manden tror, Cultpigen har tænkt sig at gå med ham hjem, men kort nok til, at han bare ender med en Cult-vand i hånden.

Og der er tale om grov udnyttelse her! Cult lokker med bar hud og hurtige promiller og drømmen om den lækre, villige blondine, mens kunden betaler 45 kroner for en ?»stærk cider med forfriskende smag af hyldeblomst«?. Det, der især rammer en, når man ser programmet, er, at de her piger er forbløffende reflekterede omkring deres job som Cultpiger.

For dem er det eventyr, et kick, adspredelse fra en hverdag som pædagogmedhjælper eller lignende. Der er ingen stakler her, de unge kvinder gennemgår noget rituelt, som de fleste unge skal igennem på den ene eller anden måde: At teste hvor grænserne for ens seksualitet og moral går. For nogle piger er det et job som Cultpige i røde hotpants på et podium til et ?Party i Provinsen?. For andre er det en sugar daddy-kæreste på alder med ens far. For andre igen er det swingerklub eller skiftende partnere: Et eller andet, så man som ung kvinde mærker: okay, her gik grænsen.

Cultpigerne i programmerne finder ud af, hvor deres grænser går, når de bliver raget på røven, gloet op og ned, får kastet drikkepenge ned mellem brysterne, bliver hevet i og råbt efter. Som den frafaldne Cultpige Stephie formulerer det: »For hver gang jeg blev behandlet dårligt, gik der noget af mig«. Derfor stopper de, kommer videre, tager en uddannelse, fjerner Cultpige-billederne fra Facebook, og så er det snart bare et ungdomsminde.

Det sørgelige i sagen om Cultpigerne er mere de mange unge fyre, der står og sejler rundt af druk langt efter lukketid på Døllefjelde-Musse Marked med døde øjne og spejder efter en pige, der gider tale med sig. Også selv om de skal drikke en ?stærk cider med forfriskende smag af hyldeblomst? til 45 kroner for at komme i nærheden af hende.

Kommer han videre, tænker man? Hvem samler ham op?

Se programmerne HER

Log ind for at kommentere

Det kræver login til Politiken for at deltage i debatten. Har du ikke allerede login, kan du oprette det gratis.

OPRET NY BRUGER

Udfyld debatprofil for at kommentere

Du skal have en debatprofil for at skrive kommentarer på politiken.dk.

UDFYLD DEBATPROFIL

Du har desværre karantæne fra at skrive på politiken.dk

Du kan ikke skrive på politiken.dk før din karantæne er påhævet.

LOG UD
SKRIV KOMMENTAR
OVERSKRIFT
KOMMENTAR

Log ind for at kommentere

Det kræver login til Politiken for at deltage i debatten. Har du ikke allerede login, kan du oprette det gratis.

OPRET NY BRUGER

Udfyld debatprofil for at kommentere

Du skal have en debatprofil for at skrive kommentarer på politiken.dk.

UDFYLD DEBATPROFIL

Du har desværre karantæne fra at skrive på politiken.dk

Du kan ikke skrive på politiken.dk før din karantæne er påhævet.

Log ud
BESVAR KOMMENTAR
OVERSKRIFT
KOMMENTAR
Annonce
24. maj. KL. 00.01
Krise. OECD forudser at Danmark vil få den fjerdesvageste vækst blandt de vestlige lande i de kommende år på blot 1,4 procent. - Foto: THOMAS BORBERG (arkiv)

Det store midterparti lever i en boble

Danske politikere kæmper den sidste krig - modsat resten af verden.

23. maj. KL. 10.38
Kritik. »Jeg har fem venner eller sådan noget. Jeg behøver ikke Facebook for at være i kontakt med dem«, siger Knud Romer. - Foto: ASTRID DALUM (arkiv)

Knud Romer: Facebook er en kræftsvulst på internettet

Drop Facebook omgående, lyder opfordringen fra forfatter.

23. maj. KL. 00.01
Pension. ATP og arbejdsmarkedspensionerne investeres i dag overordnet set efter ét styrende princip: rå kapitalisme. - Foto: Thomas Borberg

Pensionsmilliarder viser vej ud af krisen

Hvorfor investerer vi ikke danske lønmodtageres pension i ... danske lønmodtagere?

22. maj. KL. 13.02

Ekstra Bladets sexkøbsannoncer bør forbydes ved lov

Ekstra Bladet bliver statspolitisk blåstemplet ved at modtage 10 mio. kr. årligt i mediestøtte.

22. maj. KL. 08.45
Anklage. Børnerådets formand Lisbeth Zornig Andersen er blevet angrebet for at blande sine personlige interesser ind i sit arbejde, da hun medvirkede i en tv-dokumentar om sin egen ulykkelige barndom. - Foto: EHRBAHN JACOB

Pinligt angreb mod Zornig

Overgreb mod børn bør ikke anskues som 'en meget privat sag', men som et højaktuelt...

21. maj. KL. 10.34
Togtiggeri. På en almindelig dag er det nu mere reglen end undtagelsen, at folk på S-togene mellem Nørreport og Sydhavnen bliver afbrudt af tiggere, skriver debattør. - Foto: Jens Dresling (arkiv)

Tiggerne i S-togene provokerer mig

Tiggeriet er forulempende og provokerende for de rejsende.

19. maj. KL. 18.55
Ignorance. Kollektivet har svært ved at gennemskue markedsmekanismerne, og derfor handler vi på baggrund af dårlige eller forkerte informationer, forklarer Vincent Hendricks. - Foto: ADRIAN JOACHIM

Kollektivt fjolleri hjalp finanskrisen på vej

Krisen er vores fælles ansvar, ikke bare grådige finansfolks og uansvarlige bankers.

18. maj. KL. 15.04
Tegning: Roald Als

Venstrefløjen har overladt debatten til højrefløjens intellektuelle

Nævn tre centrum-venstre-intellektuelle, der præger den politiske debat i dag.

18. maj. KL. 13.12
Ammedebat. »Her tre år efter fødslen er mine bryster udlånt til en velartikuleret ung dame, der er helt bevidst om, hvad hun vil, og hvornår hun vil det«, skriver jordemoderstuderende. - Foto: Thomas Borberg (modelfoto)

Amning er da ikke perverst

Tre år efter fødslen er mine bryster udlånt til en velartikuleret ung dame.

Annoncer
Annoncer

Dagens tegning

24. maj. KL. 00.01 Synes ikke godt om længere

Det sker
Åbning. De to kokke Per Thøstesen og Thomas Kragelund åbner sammen restaurant KogT på Bredgade. - Foto: PR-foto
24. maj. KL. 13.27

Succesrestaurant åbner 2'er i Bredgade

ibyen anbefaler

restaurant & cafe

Seneste Dagens tegning