Annonce

Ditte Giese

Om frisind, kønsbriller og kunsten at bolle sidelæns

Mest kommenterede seneste måned:
Midt i livet - midt i lortet 23 kommentarer
Debat 16. feb. 2012 KL. 11.12

Ring efter feministerne, så ordner de det nok

Debatten kører om et muligt sexovergreb i Paradise Hotel. Som åbenbart er feministernes skyld.

OM INDLÆGGET
Kommentarer:
Afviste kommentarer:
3
Emner:

Paradise Hotel
Medier
Kultur
Ligestilling
send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
banner
banner
print
Ditte Giese
Ditte Giese er kulturjournalist og debattør på Politiken.

»Sexovergreb på ’Paradise Hotel’ mødes med rungende tavshed«, skriver den borgerlige debattør Jakob Engel-Schmidt i et blogindlæg på politiken.dk, som har ligget som mest læste i et par dage nu med over 75.000 klik. Det handler om, at der i sidste uge i realityshowet ’Paradise Hotel’ på TV3 har været en episode, hvor en ung kvinde, Jeanette, under en fest har gramset på en mandlig deltager, Julian, der var gået kold af druk. I flere uger havde Jeanette inden da talt om, hvor lækker hun synes denne Julian er. Og da manden så falder i søvn, spørger hun sin veninde: »Skal vi voldtage ham?« og sætter sig op på den sovende mand, trækker bukserne af ham, rager ham på pikken og gnider sig lidt rundt på ham.

Det er stærke sager, men også en slags hverdag i det stærkt seksualiserede og kunstige medierum, som ’Paradise Hotel’ er, hvor deltagerne er nøje udvalgt og opfordres til at opføre sig grænseoverskridende seksualiseret over for hinanden. Noget af det interessante ved debatten om det såkaldte sexovergreb er, at Jakob Engel-Schmidt straks efterlyser feministerne, fordi han mener, de havde været på pletten, hvis det var en mand, der stod for ’overgrebet’.

»Et samlet kor bestående af konsulenter fra Kvinfo og verbalekvilibrister fra Albright-gruppen havde (...) fyldt de sociale netværk med arrige kampskrifter om den moderne mands mangel på respekt for kvindekønnet (...) – og ikke givet op, før en politianmeldelse var afsendt«.

Engel-Schmidt mener altså, at det her er kvindernes opgave at beskytte den stakkels mand, og bliver bakket op af læserne, der kommenterer arrigt og kalder det en voldtægt. Det er en interessant tendens, dette her med, at det burde være landets feministers vigtigste opgave at forsvare mænd. Vi så det samme med den ophedede ’tabermand’-debat sidste år, hvor den selvudråbte ’tabermand’, Johannes C. Jensen, klagede over, at der ikke var nogen, der hjalp mænd som ham: »Hvorfor hedder det Mødrehjælpen og ikke Forældrehjælpen? Hvor er vores mandesamfund.dk? Hvor er vores Manfo? Hvor er vores ligestillingsordførere? Hvor er vores Karl-Børge-pris? Hvor er vores lobbyister?«, spurgte han i Politiken.

Nu er det jo sådan, at de onde kvinder, feministerne, kønsdebattørerne og lobbyisterne – hvem de så end er for en broget flok – bygger på en lang tradition for græsrodsbevægelse i Danmark. Fra kvindebevægelsen i 1970’erne kører der en lige linje op til ’feministerne’ i dag. Både moderne kvindenetværksgrupper som Albright-gruppen, Selskabet for Ligestilling og ngo’erne Dansk Kvindesamfund, landets ældste, bygger på engagement, frivillighed og en kampiver efter at opnå ligestilling mellem de to køn. Så hvis Engel-Schmidt og Co. føler sig udrangeret, overhalet eller forgrebet, kunne de måske selv komme ind i kampen?

Det er da forkælet bare at stå og tude og forvente, at ’de andre’/nogen/mor ordner sagerne for én? Det ville klæde mænd som Engel-Schmidt at være solidariske med deres eget køn, sådan som kvindesagsforkæmpere har været det i generationer. At hjælpe dem, der bukker under og har brug for hjælp. Jamen, så start da et Dansk Mandesamfund. Søg bevillinger til et ’Manfo’ eller brug Kvinfo som sparringspartner i stedet for bare at skælde ud på dem. Indstift et modsvar til Mathildeprisen og kald den Karl-Børge-prisen, og hyld mænd, der slås for andre mænd.

Eller endnu bedre: Find ud af, om der findes et reelt problem. Som nu Radio24syv, der ringede til denne Julian fra ’Paradise Hotel’ og spurgte, om han følte sig voldtaget af berideraspiranten Jeanette: »Nej, bestemt ikke. Mit lem blev jo rimeligt erigeret af det, Jeanette lå og gjorde, så jeg må jo have haft det rart tilsyneladende (...) nej, hvordan fanden skulle jeg kunne blive voldtaget? Hvis jeg kan få stiv pik, kan jeg jo lide det, ikke?«, sagde han om episoden og oplyste, at Jeanette i øvrigt nu er hans kæreste.

Der kommer altså ingen politianmeldelse, hverken fra feministerne eller den ikke særlig traumatiserede offermand. Vi har heldigvis alle sammen bedre ting at tage os til.

ANBEFALEDE KOMMENTARER

16. FEB

Mænd kan ikke blive voldtaget?

Alt i alt så har Ditte Giese formået at understøtte de eksisterende kønsroller og inddirekte latterliggøre ideen om at mand kan voldtages.

Alt sammen i et indlæg som på ingen måde adresserer pointen i Jakob Engel-Schmidts indlæg: At hvis Julian hed Juliane ville en hånd mellem benene være totalt uacceptabelt!

Uanset om han føler sig forulempet og uanset om han fik hård pind af det, så er det stadig et overgreb.

Det er et fuldstændigt tåbeligt argument at han jo fik 'stiv pik' og derfor sikkert kunne lide det. (Det er hans ord, men det er videreformidlet som et argument i indlægget)

Det er en naturlig, automatisk respons når man bliver rørt på kønsdelene. En kvinde som bliver voldtaget kan sagtens opleve at blive *våd*, men det betyder jo ikke at hun er glad for hvad der foregår!

Derudover er en ung alfahan i et show som Paradise nok den sidste (!) der vil føle sig misbrugt, så hans opfattelse af hvad der skete afhænger mere af hans syn på sex og kvinde/manderoller end noget andet.

KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (8)
16. FEB
Ditte Giese | Journalist

Svar: Mænd kan ikke blive voldtaget?

Jeg mener sagtens, at en mand kan voldtages. Så er der bare penetration involveret. Og det er som regel mænd, der voldtager mænd, hvilket er en helt anden og meget alvorlig, problemstilling.

Episoden i Paradise handler om en flirt i et medieskabt kunstigt rum. Det er klart, at var det foregået ude i virkeligheden, havde det været noget andet. Men jeg forstår ikke behovet for at skabe et problem, når der ikke er noget? Det kan godt være, at vi andre oplever det som grænseoverskridende opførsel, men det gør realitydeltagerne jo tydeligvis ikke.

Det er da om noget fornærmende overfor ofre for voldtægt og sexovergreb at blive sat i bås med Julian og Jeanette i Paradise Hotel, som er to homonplagede unge mennesker, der indleder et forhold

KLAG OVER INDLÆG | Anbefal
16. FEB

Svar: Slå det op, du tager alvorligt fejl, Ditte Giese!

Ditte Giese. Som jeg også pointerede, med uddrag fra KARNOVS!!! så er ORALSEX o.a. også omfattet af lovgivningen omkring voldtægt, Så hvad du mener om det, er fuldstændigt og absolut ligegyldigt. Sæt dig venligst ind i loven, for det er ikke et spørgsmål om holdning, vi diskuterer, det er et spørgsmål om ligeværd for loven. Hvis du mener "gramsen" osv er ok, på en bevidestløs person, men kun af hankøn, så har du et STORT moralsk problem, og bør nok revurdere dit syn på ligestilling og mænd. Og dine vage bortforklaringer om "mænd voldtager mænd", er direkte pinlig for dig. Hvis en gradbøjning af ordet voldtægt er en hån mod voldtagede, hvor går så grænsen - og kan den nedskrives, eller beror det på den enkelte dommer i en given sag, og i så fald, håber jeg ALDRIG du skal være domsmand i en voldtægtsag, hvor en mand er ofret! Stakkels dig.

Ærgerligt at du ikke engang har besværet dig med at finde lovens syn på voldtægt, og hvad der kan statuere en sådan.

KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (2)
17. FEB
Ditte Giese | Journalist

Dennis Jensen: Så du noget ufrivillig oralsex i Paradise Hotel? For det gjorde jeg ikke. Jeg kan også sagtens sætte mig til at remse en masse strafbare ting og sager op, det giver bare ikke så meget mening, når nu denne diskussion tager udgangspunkt i en konkret hændelse, så hvad med at du forholdt dig til den og satte Karnov tilbage på reolen?

Der er ikke foregået hverken sexovergreb eller voldtægt i Paradise Hotel. Der er to unge meget berusede mennesker, der har nærmet sig hinanden i en flirt, der både kørte inden, under og efter, at Julian var faldet i søvn. Hvad skal vi med alle mulige spekulationer, når nu de ikke er foregået? Synes egentlig Jeanette selv forklarer det meget godt:
http://ekstrabladet.dk/flash/filmogtv/tv/article1709814.ece

17. FEB

Diite Giese. Hvis det havde været en kvinde, havde du så også syntes det var ok?
Det mangler du altså stadig at svare på?
Jeg pointerede blot at hvad du syntes bør indgå i en voldtægt, er fløjtende ligegyldigt, jeg sagde ikke at det havde fundet sted i Paradise.
Til gengæld sagde du at der, efter din mening, skulle være penetration, og det er lodret forkert.

Vi skal også lige blive enige om at diskutere det samme, for resten, for at Julian syntes det er ok, er fint med mig og burde ikke være noget problem for nogen, det er jo trods alt hans krop, men at TV3 ikke stoppe noget der, med omvendt fortegn, med rette, ville skabe massiv omtale, som i Brasilien, er en helt anden snak.

Under alle omstændgheder, overgreb eller ej, er det utroligt vammelt at acceptere befamling og andet på en sovende person. Det er der faktisk også præcedens for i danske retssale, nu vi taler om Karnov...

16. FEB

"den stakkels mand"?

Kære Ditte Giese

Hvis en mand kravlede op i sengen til en sovende temmelig fuld kvinde, trak bukserne af hende, gned hende i skridtet og sagde til sin ven 'Skal vi voldtag hende?' ville du så også karakterisere hende ironisk som "den stakkels kvinde"?

KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (7)
16. FEB

Svar: "den stakkels mand"?

Nej, det ville hun forhåbentlig ikke. Men jeg tror egentlig heller ikke, at du vil karakterisere paradise-skuespilleren som en "stakkel".

16. FEB
Erik Storrud | Postmoderne frihedskæmper

Fordi der er forskel på mænd og kvinder?

De mavesure kommentarer til Ditte (som sjovt nok alle er skrevet af mænd), lider allesammen under den fejlopfattelse at feministernes formål er at udrydde alle forskelle mellem mænd og kvinder. Selvfølgelig er der forskel på at bruge 'voldtægt' som et slang mod en mand i et reality show og voldtægt som det dagligt foregår som produkt af manglende seksuelle grænser i parforhold eller som deciderede overgreb på tilfældige.

Moderne kønskamp har længe bestået i at identificere undertrykkende strukturer og problematisere dem. Derfor er hverken moderne feministers ambition eller forpligtelse at problematisere en 'voldtægt' af en mand der ikke føler sig som forurettet. Som det ser ud nu kan episoden vist kun frembringe en uretfærdighedsfølelse hos mænd der vil kritisere en sag og et problem de ikke helt forstår...

0 SVAR
KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (7)

Log ind for at kommentere

Det kræver login til Politiken for at deltage i debatten. Har du ikke allerede login, kan du oprette det gratis.

OPRET NY BRUGER

Udfyld debatprofil for at kommentere

Du skal have en debatprofil for at skrive kommentarer på politiken.dk.

UDFYLD DEBATPROFIL

Du har desværre karantæne fra at skrive på politiken.dk

Du kan ikke skrive på politiken.dk før din karantæne er påhævet.

Log ud
BESVAR KOMMENTAR
OVERSKRIFT
KOMMENTAR
Annonce
24. maj. KL. 00.01
Krise. OECD forudser at Danmark vil få den fjerdesvageste vækst blandt de vestlige lande i de kommende år på blot 1,4 procent. - Foto: THOMAS BORBERG (arkiv)

Det store midterparti lever i en boble

Danske politikere kæmper den sidste krig - modsat resten af verden.

23. maj. KL. 10.38
Kritik. »Jeg har fem venner eller sådan noget. Jeg behøver ikke Facebook for at være i kontakt med dem«, siger Knud Romer. - Foto: ASTRID DALUM (arkiv)

Knud Romer: Facebook er en kræftsvulst på internettet

Drop Facebook omgående, lyder opfordringen fra forfatter.

24. maj. KL. 10.25

Det er ikke synd for mig

Hvis det ikke var for den anonyme sæd, havde jeg måske ikke været her i dag.

24. maj. KL. 15.31
Debat. Det er ikke tilstrækkeligt at pege fingre i aftenens DM-semifinale i disciplinen Debat. Pointerne skal også serveres levende og troværdigt. - Foto: JENS DRESLING

Unge debattører dyster på skarpe holdninger

I aften afvikles første semifinale i DM i Debat.

23. maj. KL. 00.01
Pension. ATP og arbejdsmarkedspensionerne investeres i dag overordnet set efter ét styrende princip: rå kapitalisme. - Foto: Thomas Borberg

Pensionsmilliarder viser vej ud af krisen

Hvorfor investerer vi ikke danske lønmodtageres pension i ... danske lønmodtagere?

22. maj. KL. 13.02

Ekstra Bladets sexkøbsannoncer bør forbydes ved lov

Ekstra Bladet bliver statspolitisk blåstemplet ved at modtage 10 mio. kr. årligt i...

22. maj. KL. 08.45
Anklage. Børnerådets formand Lisbeth Zornig Andersen er blevet angrebet for at blande sine personlige interesser ind i sit arbejde, da hun medvirkede i en tv-dokumentar om sin egen ulykkelige barndom. - Foto: EHRBAHN JACOB

Pinligt angreb mod Zornig

Overgreb mod børn bør ikke anskues som 'en meget privat sag', men som et højaktuelt samfundsproblem.

21. maj. KL. 10.34
Togtiggeri. På en almindelig dag er det nu mere reglen end undtagelsen, at folk på S-togene mellem Nørreport og Sydhavnen bliver afbrudt af tiggere, skriver debattør. - Foto: Jens Dresling (arkiv)

Tiggerne i S-togene provokerer mig

Tiggeriet er forulempende og provokerende for de rejsende.

19. maj. KL. 18.55
Ignorance. Kollektivet har svært ved at gennemskue markedsmekanismerne, og derfor handler vi på baggrund af dårlige eller forkerte informationer, forklarer Vincent Hendricks. - Foto: ADRIAN JOACHIM

Kollektivt fjolleri hjalp finanskrisen på vej

Krisen er vores fælles ansvar, ikke bare grådige finansfolks og uansvarlige bankers.

Annoncer
Annoncer

Dagens tegning

24. maj. KL. 00.01 Synes ikke godt om længere

Det sker
gådefuld. Den amerikanske kunstner Francesca Woodman begik selvmord som 22-årig, men hendes mystiske selvportrætter lever videre i kunsthistorien. - Foto: 'Self-portrait talking to Vince, Providence, Rhode Island, 1975-1978'. Louisiana Museum of Modern Art. Erhvervet med midler fra Augustinus Fonden
24. maj. KL. 16.24

Oplevelser du ikke må gå glip af på ny kunstfestival

ibyen anbefaler

restaurant & cafe

Seneste Dagens tegning