SektionerMedier |
Aktuelle temaerSatire |
GenvejeServices |
Andre websitesKontakt |
Midt i livet - midt i lortet
Er det noget særlig maskulint at blive ramt af en midtvejskrise? Jeg er i hvert fald omringet af mænd, der spurter fra hverdagen, voksenlivet, konen, trygheden, konformiteten og ikke mindst deres egen alder.
send
Send artikel
Til:
(E-mail, adskil flere med komma) Fra (E-mail): Besked:
|
Jeg fulgtes for nylig med en kollega gennem byen, der fortalte mig, at han var flyttet fra sin kone. Det var jeg naturligvis ked af at høre. Så fulgte en velkendt historie om at være fyldt 40, at børnene kun kom til ham, når de ville have penge, at han havde lyst til at bolle med alle andre end den kvinde, han havde delt seng med i så mange år, og at han generelt var forvirret over sit liv.
Den slags mænd er jeg omgivet af i øjeblikket. En gammel ven er flyttet i fremleje med IKEA-køjeseng til weekendungerne. Han er ved at samle »sit nye band«, som vel at mærke også bliver hans første band. Sidst vi sås, var det under ordnede (par)forhold i forstæderne med tofamiliehus og Nespresso-maskine, nu står den på indkøb af Roskilde Festival-billet og impulsiv tirsdagsøl.
En anden ven, midt i fyrrerne, snakker om at få et kuld unger mere, en slags »anden omgang«, som han kalder det, med sin RUC-kæreste på 24 år. Fordi »børn er meningen med livet«, som han højtsvunget siger, mens jeg kigger ind i de store, blå øjne og minder ham om, at han jo, sådan set af samme årsag, allerede har fire af slagsen.
Og til et bryllup, jeg var til, rejste en forty something mandlig gæst sig op. Konen var ikke med, og det var der en grund til: »Husk at blive ved med at have sex«, tordnede han til brudeparret, »ellers ender det galt!«, mens der blev hvisket om utroskab og skilsmisse i krogene.
Det hedder midtvejskrise og er et ret velkendt fænomen, ja, nogle psykologer kalder endda tilstanden ’den anden pubertet’. Avs, det lyder alvorligt, hvis man bliver lige så grundusikker og grundliderlig som en teenager. Igen. Men er midtvejskrise kun noget, mænd får? Eller har de bare et mere genkendeligt handlingsmønster forbundet med den?
De er i hvert fald nemme at pege fingre ad og grine ad, de der mænd med buldrende panikalder i lemmerne, der pludselig begynder at købe knaldrøde gummisko, farve håret og gå sidst hjem fra festerne.
Og mens nogle mænd klarer ærterne ved at købe en åben bil, begynde at løbe eller køre på motorcykel (for nylig kom det frem, at det mest er mænd i slutningen af fyrrerne, nordjyder endda, der køber motorcykler. Fordi de liiige skal leve drømmen ud og mærke, at de stadig kan have noget farligt mellem benene), er den med sidespring, skilsmisser og ’en yngre model’ også en velkendt arbejdsgang.
Kendis-kokken Thomas
Rode Andersen lever sin midtvejskrise ud i fuld offentlighed. For at
’leve op’ til sin unge kæreste (hans ord, ikke mine) har han kastet sig
religiøst over den benhårde træningsform crossfit og kostfænomenet
stenaldermad og udbreder nu det glade budskab om, at brød, ris, pasta og
generel dovenskab gør, at det moderne menneske ikke længere kan løbe fra
sabeltigre ligesom i stenalderen. Men det kan kokken nu, og han kan også
fremvise en imponerende vaskebrætmave. Også kendte mænd som Casper
Christensen, Lasse Rimmer og Thomas Vinterberg fortæller om deres
skilsmisser og unge kærester i medierne, og især i dame- og sladderbladene
vil man gerne vide, hvad meningen er med det hele.
Når jeg kigger mig omkring, har jeg tværtimod svært ved at få øje på kvinder i
midtvejskrise. Faktisk virker det nærmest, som om kvinder bliver glade af at
nærme sig 40. At noget falder i hak. Altså medmindre man ligesom kvinder som
Pernille Aalund har besluttet sig for at bekæmpe
alle kroppens alderstegn resten af livet og derfor tordner løs om botox
og restylane og bekæmpelse af mormor-arme. Ellers bliver det højest til lidt
selvhjælp og coaching.
I den vidunderlige film ’The Kids are All Right’ får Julianne Moore dog en buldrende midtvejskrise over sit konforme familieliv og er konen Anette Bening utro, der da også er lidt Joni Mitchell-frelst i det. Men ellers er det ikke et emne, vi ser behandlet så meget med feminine fortegn.
For mænd er det derimod et tema, der ret let bliver behandlet klichefyldt som i filmen ’Klassefesten’ med Nicolaj Kopernikus, der nægter at bruge læsebriller for ikke at virke gammel. Eller i ’Klovn’, når Casper og Frank støver studenterhuerne af og tager til fest med de unge.
Der er jo ingen mennesker, der kan lide følelsen af, at en dør lukker. At noget er for sent. Alligevel bruger mange den der midt i livet-tid til at gøre status: Nå, jeg kom ikke på landsholdet. Jeg blev ikke astronaut. Jeg fik aldrig løbet et maratonløb. Jeg blev ikke rockstjerne. Og hvor midt i livet-kvinder fysiologisk ikke kan lave et kuld unger mere – og sjældent brænder for motorcykler – har mænd lidt længere løbebane og kan starte forfra.
»Vi sad bare der i en sofa og gloede på hinanden«, sagde min kollega om sin
skilsmisse. »Jeg kunne ikke længere huske, hvem vi var, inden vi fik børn og
hjørnesofa, og så tænkte jeg, at jeg hellere måtte gå fra den der
lortehverdag«.
Nu går han så på bar i stedet og søger efter et eller andet ikke helt
defineret. Måske er det sig selv, han finder, måske er det den næste, han
skal dele en hjørnesofa med. Så pas på ham, han er ny i trafikken.
Se også
Flere indlæg af Ditte Giese
- Er det mit ansvar, når minoritetskvinder undertrykkes? 17. maj 13.39
Læs hver dag
- 20. jun
- 20. jun
H.C. Andersen
Andersens eventyr på en ny måde. Oplev et nyskabende show, der blander nationaldigterens værker med moderne effekter.
|
|
|
|
||||
|
Pluspris 350 kr.
Alm. pris 400 kr
|
|
Pluspris 95 kr.
Alm. pris 125 kr