Annonce

Peter Hummelgaard Thomsen

Verden set gennem en indigneret socialdemokrats øjne

Debat 11. feb. 2012 KL. 18.59

Carsten Koch står på den forkerte side i den nye værdikamp

Den tidligere socialdemokratiske skatteminister har kastet sig hovedkulds ind kampen på vegne af en uansvarlig og grådig finanssektor

OM INDLÆGGET
Kommentarer:
Afviste kommentarer:
0
Emner:

Erhvervsliv
EU
Økonomi
send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
banner
banner
print
Peter Hummelgaard Thomsen
Peter Hummelgaard Thomsen er formand for Danmarks Socialdemokratiske Ungdom (DSU).

Nogle gange brister ens ungdoms illusioner. Jeg har været aktiv i DSU og Socialdemokratiet i en del år efterhånden. Jeg har flere store idoler blandt de tidligere S-koryfæer fra 90'erne. Carsten Koch har indtil i dag været én af dem.

Jeg har altid set Carsten Koch som en enormt kompetent socialdemokratisk økonom og politiker. Både som Direktør for AE-rådet og som skatteminister, har jeg set ham som en der altid har kæmpet for at sikre en retfærdig fordeling af samfundets velstand.

I dag har jeg mistet en stor del af min beundring for Koch.

I et indlæg har Carsten Koch kastet sig ind i kampen om Tobin-skatten, og entydigt på bank- og finanssektorens side. Carsten Koch viser hermed, at de senere års arbejde som Direktør for Danske Invest og LD har skygget hans sind med bankernes argumenter i den verserende debat.

I indlægget opstiller Koch syv grunde til "at droppe Tobin-skatten".

Men Kochs argumenter er efterhånden hullede som en si og understreger, at han tænker som en bankmand og ikke længere som en retfærdighedssøgende socialdemokrat.

Jeg har i stedet syv gode grunde til at Koch tager fejl:

1. En Tobinskat VIL føre til en ændret adfærd i finanssektoren

Finansfyrsterne tjener store summer på at købe og sælge værdipapirer. Ofte er gevinsten ved hver den enkelte handel meget lille, men hvis de laver flere tusinde handler om dagen, så kan selv ganske små gevinster betyde rigtig mange penge. Omvendt betyder det også, at hvis finansfyrsterne skal betale selv en meget lille skat (0,01%) på hver handel, så vil mange af deres hurtige handler slet ikke kunne betale sig, fordi skatten er højere end den gevinst spekulanterne kan score.

Jeg er enig med Koch så langt, at en Tobin-skat langt fra kan stå alene, når det handler om at skabe ny regulering, der kan forhindre fremtidige finanskriser, men det vil være et væsentligt bidrag.

2. Finanssektoren er på INGEN måde i knæ

Koch har ret i, at der er mange banker i Europa der lige nu lider, men det er jo ikke helt almindelige banker, der laver sunde forretninger, som vil blive ramt af en Tobin-skat. Det vil være de banker, som forsøger at tjene de hurtige penge på giftige spekulative handler, og som ikke bidrager med fem flade ører til jobskabelse og vækst.

Nordea er lige kommet ud med et rekordstort overskud; Goldmans Sachs (den helt store spekulative synder inden krakket i 2008) klarer sig bedre end i årevis.

Det er ganske enkelt ikke rigtigt, at den del af bank- og finanssektoren, der driver spekulative giftige handler, ikke også har råd til at bidrage til fællesskabet.

3. Motivet med Tobin-skatten er en retfærdig fordeling af krisens byrder

Koch påstår i sit indlæg, at tilhængerne af Tobin-skatten er drevet af hævntørst og udelukkende vil straffe finanssektoren.

For mit eget vedkommende handler det mest om at skabe en politik, som kan disciplinere finansfyrsterne.

Men jeg vil heller ikke lægge skjul på, at jeg siden 2008 har været chokeret og forfærdet over den måde, regningen for krisen har været fordelt på. I Danmark, Grækenland, USA - i hele verden, har det været de lavest lønnede, lavest uddannede og de arbejdsløse, der har måtte betale de største omkostninger ved krisen.

Bare herhjemme har de lavest lønnede og lavest uddannede fået afskaffet efterlønnen, halveret deres ret til arbejdsløshedsunderstøttelse og fået skåret massivt i kernevelfærden.

I mens er alle de, der rent faktisk havde hovedansvaret for finanskrisen tilbage til "business as usual". Det er ganske enkelt kvalmende!

4. Tobin-skatten vil IKKE hæmme væksten i økonomien

Det svageste argument i debatten om en Tobin-skat har været leveret gang på gang af borgerlige, af Vestager og nu også af Koch; nemlig at Tobin-skatten vil føre til lavere vækst.

Det passer ganske enkelt ikke.

Da debatten gik højest, og ækonomiminister Vestager igen og igen gentog sit dommedags-scenarie med, at en Tobin-skat på 0,01% ville føre til lavere vækst, valgte EU-kommissionen rent faktisk at undsige hende.

For det første vil en finansskat minimere den grådige spekulation og dermed risikoen for nye finanskriser, som kan føre til langt større arbejdsløshed. For det andet, så vil indtægterne fra skatten, ca. 400 millioner kroner, kunne bruges til at sætte gang i væksten og skabe nye arbejdspladser, fx ved at investere dem i nye, grønne arbejdspladser.

5. Administrationen er da den mindste bekymring

Kritikerne bekymrer sig meget om, hvordan opkrævningen af skatten vil fungere i praksis. Det har EU-kommissionen ret faktisk taget højde for. Når man kan få computere til at spekulere døgnet rundt med komplicerede algoritmer, så kan man også udvikle systemer, der kan beskatte disse transaktioner.

6. Tobin-skatten skal især ramme kapitalfonde og giftige handler

Koch fremhæver argumentet med, at Danmark i forvejen har en høj bankskat pga. af vores lønsum-afgift. Men det har intet med sagen at gøre.

Tobin-skatten agter jo at ramme de kapital-fonde og banker, der primært lever af de såkaldte High Frequency Tradings, dvs højfrekvens handler, hvor værdipapirer handles frem og tilbage - helt op til 13 gange i minuttet - med det formål at påvirke kursernes udsving.

7. Kapitalen vil IKKE flytte til udlandet

EU-kommissionen arbejder i deres forslag med det såkaldte "hjemstedsprincip". Det betyder, at alle, som bor i Europa, skal betale skatten, uanset hvor de handler. Man er altså nødt til rent fysisk at flytte ud af Europa, hvis man vil undgå skatten.

Det interessante er, at man i Storbritannien i mange år faktisk har haft en skat på aktie- og obligationshandel, den såkaldte stam duty tax. Her betaler man en skat på 0,5 % hver gang man handler med aktier eller obligationer, altså fem gange så meget som det, Kommissionen nu foreslår! Hvis modstanderne har ret, skulle det jo betyde, at investorerne flygter fra London. Men faktisk er det stik modsatte tilfældet – London er i dag finansverdenens hovedstad!

Koch har valgt side i den nye værdikamp - på finanssektorens side.

Jeg nægter, at hele regningen for krisen skal sendes til de, der havde den absolut mindste andel i krisens opståen.

ANBEFALEDE KOMMENTARER

11. FEB

Helt enig

Jeg er helt enig i ovenstående analyse.

- men jeg er også temmelig forvirret.

Som Trier Mogensen i sit debatindlæg skriver - er meldingerne fra regeringen skiftende - "hen til kommoden og tilbavs igen" - vil jeg kalde det.

S og SF er nødt til at finde ud af om I vil have nye vælgere fra højrefløjen - og sælge jeres holdninger på det. Så mister i stemmer til Johanne og DF.

Eller I vil stå fast på det I gik til valg på. - og så er I nødt til at sparke R ad H til. Der er overhovedet ingen social profil i det parti. R er ren Survivel of the fittest.

KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (6)
12. FEB

Svar: Helt enig

Så er det da godt, at SSF har et solidt flertal sammen med Enhedslisten, så de kan sparke R ad H til uden at sætte sig selv i mindretal, ikke Marianne?

Stemmematematik: EL og SSF fik 40,7% af stemmerne ved sidste valg. Resten af partierne fik resten af stemmerne...

EL og SSF kan i mine øjne 1) Leve med Rs dominans, 2) Søge flertal uden R - der er i virkeligheden kun et parti at gå efter, det starter på D og slutter på i... Eller 3) sætte sig selv mindretal og se borgerlig politik fra nu af...

Hvad foretrækker du, Marianne?

KLAG OVER INDLÆG | Anbefal
12. FEB

Ja - jeg er ikke et magtmenneske

Jeg er et menneske, der ønsker så tålelige levevilkår for så mange DANSKERE som muligt, - jeg har ingen ambitioner om at frelse hele verden.

Men min familie, mine venner, naboerne, naboerns børn betyder noget for mig.
- og er det så forfærdelig en holdning at have, Vel er det ej, Det er R som er på et sygeligt felttog hvor fremmede betyder ligeså meget eller mere end egne familiemedlemmer , - og er Vestager og CO ikke rigeligt godtgjort for disse holdninger.

13. FEB

Svar: Helt enig

Det ser ud til, at Lars Løkke ville blive statsminister med stor margin, hvis der var valg i dag. Derfor spørgsmålet: Foretrækker du

1) En "rød" regering som nu, hvor R har (uforholdsmæssig) meget indflydelse?
2) At SSF og EL forsøger at finde et andet flertal, der som jeg kan se det kun kan hentes hos DF?
3) At bringe Helle i mindretal, hvorefter der enten udskrives valg eller føres oppositionens borgerlige politk?

Jeg ved godt, du er sur, men hvilket af disse tre alternativer vil du foretrække?

Jeg tror egentlig, du ville blive gladest for det sidste. Det er alt andet lige lettere at være indigneret og sur, når man ikke skal skaffe flertal for at blive siddende som regering.

11. FEB

endelig debat - tak. fortsat...

...gælder det også for de rigtig mange almindelige danskere, som slet ikke har pensionsordning - eller hvad...?? Nej her er dervirkelig tale om, at spekulanterne kommer til at betale, og jeg vil foreslå, at der etableres forskellige procentsatser for de vilde og hurtige handler og for de "almindelige" handler.
Endelig vil jeg opfordre Regeringen til at holde op med at snakke om Tobin-skat - - men i stedet omtale det som Tobin-AFGIGT. Danmark bør indføre en Tobin-AFGIFT hurtigst muligt og følge Englands eksempel. UK siger NEJ til en EU-ordning....netop fordi UK allerede i mange år har haft en Tobin-AFGIFT (uden at det har berørt finansmarkedet). Danmark bør hurtigt gøre det samme og beholde pengene i landet - f.eks. til nedsættelse af indkomsskatten....eller til en differentiering af MOMS-procenten - der vil være penge nok til det hele.

0 SVAR
KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (4)
11. FEB

Endelig åbnes der for en debat - tak for det.

Gik hele dagen og ventede på, at POL åbnede for en debat om dette vigtige emne. Især efter at både Carsten Kock og en række professorer havde haft "boldbanen" for sig selv med indlæg, som jeg mistænker Margr. Vestager for at ha' truet dem til at skrive.
Underligt, at de alle beskriver "Tobin-skatten" som en form for almindelig skat. Det er der jo slet ikke tale om. Det er en afgifr - eller et gebyr - som alene skal betales af køberen/sælgeren....og bankerne skal blot kræve pengene op og sende dem videre til staten. Det gør bankerne jo allerede på flere områder (f.eks. pensionsafkast-skatten)...
Carsten Kock kan derfor sove roligt - der er ikke behov for yderligere administration. Og bankerne vil være vilde med at kræve pengene op (især hvis de får lov til at beholde dem et par dage - for så kan de faktisk betragte det som endnu en "bankpakke") .
Altså ingen grund til panik - og så lige den med at almindelige danskere kommer til at betale 1500 kr....??? UPS...gælder det også- forts.

0 SVAR
KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (4)

Log ind for at kommentere

Det kræver login til Politiken for at deltage i debatten. Har du ikke allerede login, kan du oprette det gratis.

OPRET NY BRUGER

Udfyld debatprofil for at kommentere

Du skal have en debatprofil for at skrive kommentarer på politiken.dk.

UDFYLD DEBATPROFIL

Du har desværre karantæne fra at skrive på politiken.dk

Du kan ikke skrive på politiken.dk før din karantæne er påhævet.

Log ud
BESVAR KOMMENTAR
OVERSKRIFT
KOMMENTAR
Annonce
Annoncer
Annoncer

Dagens tegning

24. maj. KL. 00.01 Synes ikke godt om længere

Det sker
gådefuld. Den amerikanske kunstner Francesca Woodman begik selvmord som 22-årig, men hendes mystiske selvportrætter lever videre i kunsthistorien. - Foto: 'Self-portrait talking to Vince, Providence, Rhode Island, 1975-1978'. Louisiana Museum of Modern Art. Erhvervet med midler fra Augustinus Fonden
24. maj. KL. 16.24

Oplevelser du ikke må gå glip af på ny kunstfestival

ibyen anbefaler

restaurant & cafe

Seneste Dagens tegning