Annonce
Annonce
Annonce

Peter Hummelgaard Thomsen

Verden set gennem en indigneret socialdemokrats øjne

Debat 13. maj. 2012 KL. 15.07

Der er brug for en europæisk kickstart.

Europa er i depression. Højrefløjens økonomiske filosofi har spillet fallit, og Merkels medicin virker ikke. Derfor skal Helle støtte Hollandes vækstplaner.

send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
print
Peter Hummelgaard Thomsen
Folketingskandidat for Socialdemokraterne og tidligere formand for Danmarks Socialdemokratiske Ungdom (DSU).

Det er verdens ældste kliché at sige, at man får kaffen galt i halsen over noget.

Men det var rent faktisk det der skete, da jeg i morges åbnede Politiken og læste, at min partiformand og Statsminister ikke vil støtte en europæisk kickstart af økonomien, den nyvalgte franske socialdemokratiske præsident Hollande har sat sig for at kæmpe for.

På den ene side, beroliger min indre partisoldat mig, og fortæller mig at der sikkert er en større mening med dagens udmelding. På den anden side, er jeg i panisk angst over om Regeringen ikke læser de samme nyheder, om hvor hårdt depressionen lige nu rammer i Europa.

Det er ikke nogen nyhed, at jeg er uenig med Regeringen (i særdeleshed De Radikale), når det handler om at indføre en europæisk skat på finansielle transaktioner. Selv efter at EU-kommissionen er kommet med en ny analyse, der dokumenterer at finansskat vil skabe arbejdspladser og vækst, så holder regeringen stadig fast i Finansrådets argumenter om, at finansskatten vil medføre jobtab. Helt uforståeligt, men desværre ikke nogen nyhed.

Det er til gengæld en nyhed, at Thorning og resten af regeringen ikke bakker Hollande, ECB-chef Mario Draghi og alle de andre, der efterlyser en europæisk kickstart, op.

Europas borgerlige, med Merkel i spidsen, har nu i over et år forsøgt at få EU på ret kurs, men medicinen virker ikke. Spanien er efter omfattende nedskæringer igen i recession, og der er heller ingen udsigt til, at de øvrige gældsramte lande i Sydeuropa kan spare sig ud af krisen. Tværtimod vil yderligere nedskæringer trække krisen i langdrag. Der er brug for at stimulere økonomierne, sætte gang i væksten og skabe nye arbejdspladser, så landene kan arbejde sig ud af krisen.

Merkels medicin svarer til at give patienten kviksølv mod syfilis. Det virker ikke.

Hollande har netop i sin valgkamp været kritisk over for EU’s finanspagt, som har et ensidigt fokus på budgetdisciplin. Han har, i lighed med mange andre europæiske socialdemokrater, krævet at pagten bliver suppleret med en vækstpagt, som kan sætte gang i økonomierne rundt om i Europa.

Også en lang række økonomer stiller nu spørgsmålstegn ved sparevejen, og anbefaler at man i stedet stimulerer økonomien med en vækstpagt. Den Nobelpris-vindende økonom, Paul Krugman, har netop udgivet en bog hvor han argumenterer benhårdt for behovet for at stimulere økonomien.

En central del af en kommende vækstpagt skal være grønne investeringer. Det er investeringer vi under alle omstændigheder er tvunget til at gennemføre i løbet af de kommende år, så derfor er det helt gak, hvis vi ikke går i gang nu, hvor arbejdsløsheden er høj. EU-kommissionen fremlagde for nylig et ambitiøst udspil, som vil give 5 millioner grønne jobs i EU.

Derudover skal der fokus på ungdomsarbejdsløsheden, som er tårnhøj, særligt i Sydeuropa. En hel generation risikerer at blive tabt på gulvet, og det vil få store konsekvenser for Europas økonomi i mange år fremover, hvis ungdomsarbejdsløsheden bider sig fast. Derfor skal EU’s socialfond bruges til at bekæmpe ungdomsarbejdsløshed, fx ved betale for efteruddannelse til ældre medarbejdere, så der bliver plads til unge på arbejdsmarkedet.

De store investeringer skal selvfølgelig finansieres. Derfor skal den Europæiske Centralbank udstede euroobligationer, hvor EU som helhed garanterer for lånene. Det vil sikre en lavere rente, end hvis de enkelte lande, især dem med stor gæld, skulle ud at låne på finansmarkederne. Derudover skal der indføres en fælles europæisk skat på finansielle transaktioner, i stil med det EU-kommissionen har foreslået.

Derfor skal Helle støtte Hollandes vækstplaner.

Se også

Annoncer

Flere indlæg af Peter Hummelgaard Thomsen