Annonce
Annonce
Annonce

Jakob Nielsen

USA-korrespondent

Mest kommenterede seneste måned:
Hvorfor kan Obama ikke regere? 9 kommentarer
Debat 4. sep. 2012 KL. 23.42

Dagbog fra Charlotte: Det står L-I-G-E

Demokraternes konvent er netop skudt i gang. Det sker på et tidspunkt, hvor de to kandidater har præcis lige stor opbakning blandt vælgerne

send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
print
Jakob Nielsen
Korrespondent for Politiken i USA

Charlotte er vant til at blive lagt ned, men det plejer at af være bankfolk og bilfanatikere.

I denne uge er det demokrater og journalister og politiske nørder, der har invaderet den mellemstore by i North Carolina.

Præsidenten selv ventes på torsdag, men allerede i aften (tidligt onsdag morgen dansk tid) får husarerne det første Obama-fix, når førstedamen Michelle taler til konventets 5.500 delegerede.

Selv ankom jeg tirsdag morgen, og med et hotel placeret lige uden for motorringvejen fik jeg straks et herligt indblik i amerikansk transportlogik:

Charlotte er en af de få byer i USA, der har investeret i en letbane, der fra centrum strækker sig en del kilometer ud til den motorringvej, der omgiver byen.

Mit hotel ligger få kilometer fra metrostationen, men den eneste realistiske måde at komme hen til stationen er…i bil. Så jeg lejet en bil, sådan at jeg kan køre med letbanen.

Den slags bekymringer har konventets hovedperson selvsagt ikke. Når Barack Obama lander i Air Force One, vil en stribe skudsikre biler bringe ham helt til døren – til gengæld har han noget andet at spekulere på: Over de seneste uger er han rutsjet markant nedad i målingerne, og sommerens komfortable føring er nu sat over styr.

»Det står lige. L-I-G-E ...«, siger John Zogby, der er en af landets førende analytikere af valgets målinger.

I hans seneste måling blandt 800 vælgere, der regner med at stemme, har begge kandidater præcis 44 procents opbakning.

I en særlig måling af de 12 stater, som ventes at kunne tippe til begge sider, fører Mitt Romney med et enkelt procentpoint, hvilket ligger inden for den statistiske usikkerhed.

Blandt mandlige vælgere fører Romney med 6 procentpoint, mens Obama logisk nok har præcis samme føring blandt kvinder.

John Zogby peger på, at Obama har et problem med de unge vælgere. Ganske vist fører han i denne gruppe med 54-33, men:

»Det her er den første generation af globale amerikanere, der strømmede ud for at stemme i 2008. Obama ser ud til at have et problem med at få dem ud igen«.

Omvendt har Mitt Romney et problem med latinovælgere. Her er han bagud med 26-57, og da denne befolkningsgruppe vokser eksplosivt, kan det blive meget farligt for Romney.

John Zogby siger, han ikke tør spå om udfaldet, men han peger på, at en udefrakommende faktor kan få stor betydning for Obama:

»Han kan nemt fylde stadion og sikkert levere en god tale. Men mindre end 12 timer efter at han har talt, kommer der nye ledighedstal, og de kan blive mindst lige så vigtige«, siger han.

Som altid afgøres amerikanske valg af et mindre antal svingstater. Valget afgøres nemlig ikke af, hvem der får flest stemmer, men hvem der indsamler flest af de såkaldte valgmandsstemmer. Derfor gælder det om at vinde nok stater til at udløse 270 valgmandssstemmer.

Og da mange stater med stor sikkerhed vil gå til den ene eller den anden kandidat, kan man snævre valget ind til, hvordan det går i ca. 12 svingstater.

John Zogby mener, der er fire, man bør holde øje med: Florida, Ohio, Virginia og North Carolina.

Det er næppe tilfældigt, at det republikanske konvent i sidste uge var placeret i Florida, mens demokraterne i denne uge samles i North Carolina.

Ifølge John Zogby fører Obama lige nu med ca. fem procentpoint o Florida, og hvis det holder, vil han være meget tæt på at have vundet valget.

»Vinder Obama Florida, skal Romney vinde stort set alle andre svingstater, og det bliver meget svært«, siger Zogby.

Men han skynder sig at tilføje, at han slet ikke betragter det som sikkert, at det sker.

»Jeg tør ikke spå om udfaldet. Det står helt lige«, siger han.

Annoncer