Lad os tage et par sabbatår og være lidt ubeslutsomme
Giv unge lov til at være unge - bare et kort øjeblik.
send
Send artikel
Til:
(E-mail, adskil flere med komma) Fra (E-mail): Besked:
|
Gik du også til fodbold som barn? Tro det eller lad være; det gjorde jeg. Bænkevarmeren her gik til fodbold i hele tre år. På et sandkassehold med masser af overivrige øl-mave-fædre, der aldrig selv fik realiseret drengedrømmen om en fodboldspillerkarriere.
Så stod de der side om side, stik i mod al fair-play-etik, og konkurrerede om, hvem der kunne råbe flest ”kom nu for helvede” og ”løb nu med hjem”-sætninger efter deres børn, der midt i det hele usikkert løb rundt på banen og prøvede at undgå at skuffe deres fædre.
Overalt i samfundet har jeg siden min barndoms sommerdage mødt de samme krav, som de irriterende fædre på idrætsforeningens græsarealer havde til deres børn. Overalt bliver jeg konstant mødt af folk med tårnhøje ambitioner, forventninger og krav på mine vegne. Det gør dem mere negative end positive, og det har skabt en stresset ungdom, der paces frem og alt for sjældent får lov at være unge.
Allerede i midten af vores skoletid står den på det første møde med UU-vejlederen, hvor man skal gøre sig de første tanker om ens fremtid, mens man i klasseværelserne skal have de bedste karakterer og præstere så godt, man kan.
Når skoledagen er slut, skal endnu et puslespil gå op. Et puslespil med lektier, møder, afleveringer, venner, fritidsaktiviter og job. Der bliver revet og flået i én fra alle sider fra de spædeste pubertetsår, og kun i weekenderne kan der tages en pause, hvor den nemmeste løsning oftest består af øl og godt selskab, og hvor hjernen i en solid brandert hviskes ren og klar til en ny uge.
Man skal ikke bare være god nok. Man skal være bedst.
Det er på tide at stikke en kæp i hamsterhjulet og reflektere over de konsekvenser, de borgerliges årelange kulturelle opdragelse af ungdomsgenerationen har medført.
Det hele er blevet plaget af hast, jag, konkurrence og egoisme.
Tempostokken kører på sit højeste, derfor er vi endt med at blive over for hinanden, som de småglubske fædre over for ungerne på fodboldbanen med deres højtrystede ”kom nu, kom nu, kom nu”. Vi unge paces frem, og der er ikke tid nok til omtanke og refleksion.
Hvorfor har vi så travlt? Lad os tage et par sabbatår og være lidt ubeslutsomme i ny og næ. Lad os feste, rejse og udvide horisonter og reflektere over den barndom, der så hurtigt drønede væk – inden vi pludseligt sidder på et plejehjem med robotstøvsugerne og de travle hjemmeplejere susende omkring os.
Bare fordi det måske ikke kan ses på grafer over BNP-væksten de næste fem år frem, kan det måske være en god idé at give os unge en smule tid til bare at være unge.
ANBEFALEDE KOMMENTARER
Hej Thomas
Tak for dit indlæg. Som far til to, nu voksne, børn som begge har taget et eller to år til personlig udvikling efter gymnasie/HTX, kan jeg kun være enig. Uden disse udviklingsår er jeg ikke sikker på at de ville have kunnet vælge eller gennemføre de krævende universitetsuddannelser, som de gjorde. I skal selvfølgelig ikke spilde hverken jeres tid eller jeres liv, men prøve at blive klar på hvilken retning i ønsker for jeres voksenliv og der er det altså meget vigtigere at vælge rigtigt end at vælge hurtigt. Undersøgelser foretaget af studierådgivningen på Kbh's Universitet har da også vist at unge, der venter et eller to år med at gå i gang med et videregående studie - og bruger tiden på en god måde - i gennemsnit er hurtigere færdige med deres uddannelse end de, der går direkte fra gymnasie eller HTX. Så for både jeres, universiteternes og samfundets skyld kan jeg kun anbefale dem, der har behov for det, at tage en kort pause inden voksenlivet for alvor sætter ind.
Jeg kunne ikke være mere enig
Det er et vældig godt indlæg du kommer med.
Man lever kun engang. Det ville sgu da være træls at dø med følelsen af at man ikke nåede det man gerne ville. Dem der siger noget andet går for meget op i profit.
godt skrevet thomas
Du får et stort bifald fra mig, rigtig godt skrevet. og du har ret i det meste. Vi er blevet et samfund hvor det at være borger nærmest er blevet til et krav om at være mest effektiv. Nu er der jo rigtig mange måder man kan være effektive på. Jeg er bange for at vi får en generation af unge, som må forlade arbejdsmarkedet i utide pga af stress og andre livstilssygdomme.Mest af alt fordi de aldrig når at være børn ej heller unge, og så kommer der mange følgesygdomme. Psykologisk set er det et rædselssenarie der kan komme til at udspille sig. Så ja tag et friår, gør nogle dumme og fjollede ting, lev livet, drik nogel bajere. Udforsk ungdomslivet og kom så ind i kampen når I er klar , så skal nytteværdien af jer nok vise sig at være langt højere
Log ind for at kommentere
Det kræver login til Politiken for at deltage i debatten. Har du ikke allerede login, kan du oprette det gratis.
OPRET NY BRUGER LOGINUdfyld debatprofil for at kommentere
Du skal have en debatprofil for at skrive kommentarer på politiken.dk.
UDFYLD DEBATPROFILDu har desværre karantæne fra at skrive på politiken.dk
Du kan ikke skrive på politiken.dk før din karantæne er påhævet.
Flere indlæg af Thomas Korsgaard
- Fyr flere folkeskoleledere 15. maj 20.49
- Er danske unge virkeligt gladest? 03. maj 11.39
- Jeg løj for Gud, den dag jeg blev konfirmeret 21. apr 15.00
- Hvor er vejlederen, der tager én i hånden gennem uddannelsessystemet? 06. apr 13.35
Oplevelser du ikke må gå glip af på ny kunstfestival
ibyen anbefaler
-
24. maj. 2012 KL. 12.28 Biografen Små hvide løgne
- 24. maj. 2012 KL. 13.00 Kunst Emily Wardill
- 22. maj. 2012 KL. 10.56 Scenen Cirkusrevyen 2012
restaurant & cafe
Seneste Leder
-
24. maj 00.01
-
23. maj 00.01
-
22. maj 00.01
-
21. maj 00.01
-
20. maj 00.01
-
19. maj 00.01
-
18. maj 00.01
-
17. maj 00.01
-
16. maj 00.01
-
15. maj 00.01
- › Se flere
Seneste læserbreve
-
24. maj 17.08
-
24. maj 13.42
-
24. maj 09.29
-
24. maj 09.25
-
23. maj 17.59
-
23. maj 16.40
-
23. maj 13.21
-
23. maj 12.07
-
22. maj 13.56
-
22. maj 08.24
- › Se flere
Seneste Skriv
-
24. maj 07.00
-
19. maj 12.11
-
18. maj 12.47
-
18. maj 11.09
-
18. maj 10.39
-
15. maj 07.43
-
14. maj 12.41
-
11. maj 17.34
-
11. maj 11.17
-
10. maj 09.14
- › Se flere
Seneste Dagens tegning
-
24. maj 00.01
-
23. maj 00.01
-
22. maj 00.01
-
21. maj 00.01
-
20. maj 00.01
-
19. maj 00.01
-
18. maj 00.01
-
17. maj 00.01
-
16. maj 00.01
-
15. maj 00.01
- › Se flere
Mest læst i dag
Mest læst i går
-
23. maj 10.38
-
23. maj 10.13
-
23. maj 00.01
-
22. maj 13.02
-
22. maj 08.45
-
23. maj 00.01
-
23. maj 13.36
-
23. maj 12.04
-
21. maj 10.34
-
23. maj 14.48
Coldframe i cedertræ
Dyrk i dit drivhus - også på altanen eller terassen ! Cedertræ er en fuldstændig vedligeholdelsesfri træsort, der får en smuk grå patina henover årene, og udover det så dufter cedertræ fantastisk og giver varme til omgivelserne.
|
|
|
|
||||
|
Pluspris 150 kr.
Alm. pris 180 kr
|
|
Pluspris 1395 kr.
Alm. pris 1680 kr