Annonce

Kristian Madsen

Lederskribent på Politiken

Debat 5. apr. 2011 KL. 12.48

Kommentariatet: Og hør nu her, hvordan vi hurra råbe vil...

OM INDLÆGGET
Kommentarer:
Afviste kommentarer:
0
send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
banner
banner
print
Kristian Madsen
Kristian Madsen er lederskribent på Politiken. Han er cand.scient.pol.

"Løkkes har fødselsdag, og det har han jo for det er i dag..."

Ja, det er naturligvis først til maj, at landets statsminister runder de 47, men i dag kan han fejre sin toårsdag som Hendes Majestæts regeringsleder.

Kommentariatet markerer naturligvis dagen, men ikke helt med de venlige ord til fødselaren, som almindelige konduite normalt foreskriver.

Hvis kommentariatet skulle vælge de famøse tre instrumenter til Løkkes fødselsdagssang, ville der efter alt at dømme blive tale om banjo, båthorn, og fløjten fra Popnøglen.

Troels Mylenberg, der trods sin nye status som chefredaktør på Fyns Amts Avis fortsat bijobber i Kommentariatet, beskriver nøgternt magtoverdragelsen:

»Det er nemlig i dag præcis to år siden, han ydmygt med samlede ben og evindelig bukken fik overdraget statsministerkontoret fra Anders Fogh Rasmussen«.

Løkke fik overdraget magten med samlede ben, og det er jo rigtigt. Det er i hvert fald på en eller anden måde svært at skrive det modsatte.

Her i Politiken ønskede Peter Mogensen tillykke med et stænk af Kierkegaard:

»Livet leves forlæns, men der er faktisk markante beslutninger, hvor Løkke ubegribeligt nok fejlede, på trods af at hans erfaring som politiker burde have tilsagt anderledes«.

Livet leves forlæns, men Kommentariatet skal forstås baglæns.

Blandt de baglænsforstandige finder vi også JP's Ralf Pittekow, der som flere andre gratulanter undskylder fødselarens forhutlede figur med forgængerens synder:

»Disse problemer forstærkes af, at den økonomiske politik under Fogh blev bøjet for langt i retning af, hvad der var politisk hensigtsmæssigt [...] Løkke måtte ændre Foghs økonomiske politik. Men Foghs folkelige bredde røg med«.

Og ret skal være ret - Pittelkow har faktisk været en forholdsvis konsistent kritiker af Foghs overforbrug. Men det er vist kun Ralphie, der kan få Fogh til ligefrem at fremstå som folkelig. Ach, det skulle jo netop have været "Lille Lars fra Græsteds" styrke.

I Pilestræde konstaterer B.T.'s Henny Christensen, at:

»I dag ved vi, at Løkke har ambitioner på Danmarks vegne. At han vil noget med sin politik, og at han ikke er bange for at tale om behovet for reformer«.

Nøgleordet her er tale, må man formode, for bortset fra genopretningspakken er det ikke blevet til mange konkrete reformer gennem de seneste to år.

Hans Engell minder noget ufint om Klimatopmødet i sin tale til fødselaren:

»Efter klimatopmødet vil det jo være svært for Løkke at sige, at 'jeg har den udenrigspolitiske og den storpolitiske erfaring. Der tabte han det point, som andre statsministre før ham, har haft på hånden«.

Trods den hårde medfart var fødselaren ikke bortrejst på dagen, men passede sit arbejde med tirsdagspressemødet i Spejlsalen. Og når ingen andre rigtigt vil sige noget pænt, ja så må man jo selv:

»I dag er det jo så to år siden, at et flertal i Folketinget pegede på mig som ny statsminister. Det var på samme tidspunkt, at den internationale økonomiske krise for alvor var skyllet ind over Danmark og resten af verden. Vi tabte som resten af Europa velstand og jobs, arbejdsløsheden steg, og jeg gjorde det derfor til min og resten af regeringens hovedopgave, at styre Danmark fri af krisen med færrest mulige menneskelige omkostninger. Og her 2 år efter kan jeg så konstatere, at det er lykkedes!

Og ærligt talt: hvem skulle være bedre til at vurdere det en Løkke selv?! Lad endelig succesen fortsætte.

Her i spalterne sparker vi kun undtagelsesvist på folk, der ligger ned, med mindre de skriver fast i et større dagblad. Og når de hysteriske kællinger i Kommentariatet nu ikke vil synge for, sender vi den ægte vare med de ærbødigste hilsner.

Happy Birthday, Mr. Prime Minister:

Log ind for at kommentere

Det kræver login til Politiken for at deltage i debatten. Har du ikke allerede login, kan du oprette det gratis.

OPRET NY BRUGER

Udfyld debatprofil for at kommentere

Du skal have en debatprofil for at skrive kommentarer på politiken.dk.

UDFYLD DEBATPROFIL

Du har desværre karantæne fra at skrive på politiken.dk

Du kan ikke skrive på politiken.dk før din karantæne er påhævet.

LOG UD
SKRIV KOMMENTAR
OVERSKRIFT
KOMMENTAR

Log ind for at kommentere

Det kræver login til Politiken for at deltage i debatten. Har du ikke allerede login, kan du oprette det gratis.

OPRET NY BRUGER

Udfyld debatprofil for at kommentere

Du skal have en debatprofil for at skrive kommentarer på politiken.dk.

UDFYLD DEBATPROFIL

Du har desværre karantæne fra at skrive på politiken.dk

Du kan ikke skrive på politiken.dk før din karantæne er påhævet.

Log ud
BESVAR KOMMENTAR
OVERSKRIFT
KOMMENTAR
Annonce
24. maj. KL. 00.01
Krise. OECD forudser at Danmark vil få den fjerdesvageste vækst blandt de vestlige lande i de kommende år på blot 1,4 procent. - Foto: THOMAS BORBERG (arkiv)

Det store midterparti lever i en boble

Danske politikere kæmper den sidste krig - modsat resten af verden.

23. maj. KL. 10.38
Kritik. »Jeg har fem venner eller sådan noget. Jeg behøver ikke Facebook for at være i kontakt med dem«, siger Knud Romer. - Foto: ASTRID DALUM (arkiv)

Knud Romer: Facebook er en kræftsvulst på internettet

Drop Facebook omgående, lyder opfordringen fra forfatter.

24. maj. KL. 10.25

Det er ikke synd for mig

Hvis det ikke var for den anonyme sæd, havde jeg måske ikke været her i dag.

24. maj. KL. 15.31
Debat. Det er ikke tilstrækkeligt at pege fingre i aftenens DM-semifinale i disciplinen Debat. Pointerne skal også serveres levende og troværdigt. - Foto: JENS DRESLING

Unge debattører dyster på skarpe holdninger

I aften afvikles første semifinale i DM i Debat.

23. maj. KL. 00.01
Pension. ATP og arbejdsmarkedspensionerne investeres i dag overordnet set efter ét styrende princip: rå kapitalisme. - Foto: Thomas Borberg

Pensionsmilliarder viser vej ud af krisen

Hvorfor investerer vi ikke danske lønmodtageres pension i ... danske lønmodtagere?

22. maj. KL. 13.02

Ekstra Bladets sexkøbsannoncer bør forbydes ved lov

Ekstra Bladet bliver statspolitisk blåstemplet ved at modtage 10 mio. kr. årligt i...

22. maj. KL. 08.45
Anklage. Børnerådets formand Lisbeth Zornig Andersen er blevet angrebet for at blande sine personlige interesser ind i sit arbejde, da hun medvirkede i en tv-dokumentar om sin egen ulykkelige barndom. - Foto: EHRBAHN JACOB

Pinligt angreb mod Zornig

Overgreb mod børn bør ikke anskues som 'en meget privat sag', men som et højaktuelt samfundsproblem.

21. maj. KL. 10.34
Togtiggeri. På en almindelig dag er det nu mere reglen end undtagelsen, at folk på S-togene mellem Nørreport og Sydhavnen bliver afbrudt af tiggere, skriver debattør. - Foto: Jens Dresling (arkiv)

Tiggerne i S-togene provokerer mig

Tiggeriet er forulempende og provokerende for de rejsende.

19. maj. KL. 18.55
Ignorance. Kollektivet har svært ved at gennemskue markedsmekanismerne, og derfor handler vi på baggrund af dårlige eller forkerte informationer, forklarer Vincent Hendricks. - Foto: ADRIAN JOACHIM

Kollektivt fjolleri hjalp finanskrisen på vej

Krisen er vores fælles ansvar, ikke bare grådige finansfolks og uansvarlige bankers.

Annoncer
Annoncer

Dagens tegning

24. maj. KL. 00.01 Synes ikke godt om længere

Det sker
MiB3. Josh Brolin, Will Smith og Tommy Lee Jones på plakaten for det nye kapitel om mændene i sort habit og solbriller. - Foto: pr-foto
24. maj. KL. 11.45

Anmelderne: Josh Brolin redder de gamle drenge

ibyen anbefaler

restaurant & cafe

Seneste Dagens tegning