Annonce
Annonce
Annonce

Kristian Madsen

Lederskribent på Politiken

Debat 30. aug. 2011 KL. 08.44

Dagens valg (4): K og Kaos.

send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
print
Kristian Madsen
Kristian Madsen er lederskribent på Politiken. Han er cand.scient.pol.

Jeg ved ikke om nogen havde forudsagt, at hele debatten 3-4 dage inde i valgkampen ville rotere om De Konservative. Jeg havde i hvert fald ikke.

Den nye forståelse mellem Vestager og Barfoed – der naturligvis har visse realpolitiske problemer – kaster fortsat den ene efter den anden historie af sig.

For det første har partierne igen givet en fælles melding til Berlingeren – det begynder at ligne et meget tilrettelagt forløb, det her. Denne gang vil de nedlægge Integrationsministeriet, og det er integrationsminister Søren Pind sjovt nok ret stærkt imod.

På den anden side er DF’ere i anden række begyndt at kræve, at K må forlade regeringen – en kritik Pia Kjærsgaard ”forstår”.

Men står Megafons sidste meningsmåling til troende, så klarer vælgerne sagen for Pia Kjærsgaard. De Radikale stormer frem, mens De Konservative står til en gigantisk lussing efter alliancen med Vestager: 4,3 pct.  Minus 10 mandater!

Jeg tror egentlig fortsat, at den grundlæggende strategi er rigtig, af De Konservative – ikke mindst fordi, de rent faktisk mener det. Men det er tankevækkende, at de ting som Connie Hedegaard blev enormt populær på at sige, ikke rigtig synes at kapitalisere sig for Barfoed. Måske skal Hedegaard rulles en tur ind fra Bruxelles til den danske debat en af de nærmeste dage?

Den store risiko for de konservative lige nu, er at de går i total panik ovenpå målingerne. I gårsdagens TV2-nyheder kl. 22, hvor Lars Barfoed var gæst hos Cecilie Beck, var der så småt optræk til det, da Barfoed syntes at nedtone den implicitte kritik af Kjærsgaard. De områder, som rekruttering af udenlandsk arbejdskraft (en god idé), Barfoed havde nævnt som mulige samarbejdsområder, var nu blot eksempler.

På rygtebørsen siges det, at der kommer flere fælles ting fra R-K alliancen. Spørgsmålet er om Barfoed får kolde fødder inden da?

Løst og fast:

- Jeg har engang for snart mange år siden skrevet taler for Helle Thorning-Schmidt. Nu har jeg også skrevet en for Lars Løkke. Og du kan også forsøge dig som statsministeriel taleskriver.

- 4*24 timers live tv = masser af brølere!

- Abe-ekspert træder ind som politisk kommentator. Ja, hvorfor ikke?

- Søvndal & Barfoed vandt 500.000 sammen i Hvem vil være millionær. Men indsatsen var ikke ligefrem imponerende, selv om TV2 havde smidt junior-spørgsmålene i æsken. Bl.a. vidste hverken Lars eller Villy tilsyneladende hvad ’Bar Mitzvah’ er.  Det gjorde 90 pct. af publikum heldigvis.

Dagens Sang.

Hvis man nu er valgt i Sønderborg, findes der nok ikke noget sejere på jorden end at få en hyldestsang skrevet af den lokale Opel Kadett-rapper L.Ron Harald. Det lykkedes ved sidste valg for socialdemokraten Benny Engelbrecht: Respekt for Engelbrecht: En mand med visioner, handlekraft og power. Han ve’ wha han lawer, effektiv som Jack Bauer”. Episk!

Annoncer