Annonce

Kristian Madsen

Lederskribent på Politiken

Debat 11. okt. 2011 KL. 15.56

Fjollet grundlovsforslag

OM INDLÆGGET
Kommentarer:
Afviste kommentarer:
0
send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
banner
banner
print
Kristian Madsen
Kristian Madsen er lederskribent på Politiken. Han er cand.scient.pol.
SRSF-regeringen har besluttet at nedsætte en grundlovskommission, der skal komme med "et bud på en moderniseret version af Danmarks Riges Grundlov".

Så vidt det kan dechifreres er der tre årsager til at regeringen har hevet denne gamle krikke af stalden

For det første skal kongehuset skrives ud af Grundloven, for som nyvalgte Zenia Stampe (R) siger:
"Mit parti er et republikansk parti. Og for os er det helt naturligt at skrive store dele af kongehuset ud af grundloven. Men det vigtigste er, at vi nu tager en debat om det"

Hver gang en politiker foreslår, at vi "skal tage en debat", så afsikrer jeg mine pistoler. Det er politisk bullshit for paradeforslag, som de ikke engang selv tror på. Men man må formode, at det i praksis først og fremmest drejer sig om regentens formelle medvirken ved regeringsdannelse og lovgivningsproces, partierne sigter til. En symbolsk markering uden nogen form for praktisk betydning.

For de andet skal Den Europæiske Menneskerettighedserklæring skrives ind i Grundloven. Den gælder allerede i Danmark, men som Stampe formulerer det ville det være 'smukt', hvis den også stod i Grundloven. Hvorfor egentlig? Er det ikke ret ligegyldigt?

Endelig anfører Magnus Heunicke (S), at Grundloven er knudret skrevet og mange af dens beskrivelser af magtens udøvelse i praksis fungerer anderledes. Det gælder fx de udbredte henvisninger til at Kongen gør sådan og sådan. Altså en slags sproglig opstramning.

Undskyld, men altså: Der er en økonomisk krise og en lang, lang række virkelige problemer, der udfordrer Danmark. Var det ikke mest rimeligt, at fokusere sin politiske energi på de spørgsmål i stedet for at sætte et større grundlovsmaskineri i gang, der INGEN praktiske konsekvenser har, intet folkekrav er bag og har mikroskopiske muligheder for nogensinde at blivet til noget? Jeg troede og håbede, at tom symbolpolitik hørte den tidligere regering til.

Lad mig allerede gætte på, at regeringen udpeger Niels Helveg Pedersen til formand for den der kommission. Så har han da noget at lave i sit otium, og der er jo ikke noget, der er så skidt at det ikke er godt for noget.

Log ind for at kommentere

Det kræver login til Politiken for at deltage i debatten. Har du ikke allerede login, kan du oprette det gratis.

OPRET NY BRUGER

Udfyld debatprofil for at kommentere

Du skal have en debatprofil for at skrive kommentarer på politiken.dk.

UDFYLD DEBATPROFIL

Du har desværre karantæne fra at skrive på politiken.dk

Du kan ikke skrive på politiken.dk før din karantæne er påhævet.

LOG UD
SKRIV KOMMENTAR
OVERSKRIFT
KOMMENTAR

Log ind for at kommentere

Det kræver login til Politiken for at deltage i debatten. Har du ikke allerede login, kan du oprette det gratis.

OPRET NY BRUGER

Udfyld debatprofil for at kommentere

Du skal have en debatprofil for at skrive kommentarer på politiken.dk.

UDFYLD DEBATPROFIL

Du har desværre karantæne fra at skrive på politiken.dk

Du kan ikke skrive på politiken.dk før din karantæne er påhævet.

Log ud
BESVAR KOMMENTAR
OVERSKRIFT
KOMMENTAR
Annonce
Annoncer
Annoncer

Dagens tegning

24. maj. KL. 00.01 Synes ikke godt om længere

Det sker
MiB3. Josh Brolin, Will Smith og Tommy Lee Jones på plakaten for det nye kapitel om mændene i sort habit og solbriller. - Foto: pr-foto
24. maj. KL. 11.45

Anmelderne: Josh Brolin redder de gamle drenge

ibyen anbefaler

restaurant & cafe

Seneste Dagens tegning