Annonce

Kristian Madsen

Lederskribent på Politiken

Debat 20. feb. 2012 KL. 16.32

Betalingsringen er blevet en politisk zombie

Den skræmmer vælgerne væk, men er umulig at slå ihjel

OM INDLÆGGET
Kommentarer:
Afviste kommentarer:
0
Emner:

Betalingsring
send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
banner
banner
print
Kristian Madsen
Kristian Madsen er lederskribent på Politiken. Han er cand.scient.pol.

»Østdanskere er positive over for betalingsring«.

Jo, den er god nok. Det var faktisk, hvad vi på Politiken med fuld dækning kunne skrive få dag før valgets udskrivelse, hvor en Megafon-måling viste et pænt flertal for ideen på Sjælland. Ved juletid var opbakningen vendt. I hovedstadsområdet var den nu faldet til 33 pct. for og 52 pct. imod ifølge Epinion/DR. Forleden var modstanden steget yderligere til 59 pct. imod.

Enhver normal politisk logik taler for, at betalingsringen burde være død for længst. Men nu er den ved at blive til en politisk zombie, der nærmest er umulig at slå ihjel. Trods alle angreb og selv om ingen for alvor hverken tror på ideen eller står politisk på mål for zombie-ringen længere, stavrer den fremad på sine usikre ben.

Sagen har udviklet sig til et lærestykke i politik. Dels om et særdeles effektivt arbejde fra oppositionen, der med kampagnen bag facaden ikke alene fik trukket betalingsringen ind som et centralt valgtema, men også har malet SF op i et hjørne. I det oprindelige S-SF udspil var ringen kun et meget lille afsnit, men det er pludselig blevet gjort til hele logikken bag partiets regeringsdeltagelse.

Det har ført til den barokke situation, at skatteminister Thor Möger Pedersen sagtens kan holde politisk til at øge uligheden, men ikke til at droppe betalingsringen. Ifølge ugens udgave af weekendavisen er Thor Mögers hensyn til sin egen fremtid i partiet og fred med venstrefløjen efterhånden det bærende argument for ringen.

Helle Thorning burde een gang for alle slå zombie-ringen ihjel i morgen

Kristian Madsen

Helle Thorning-Schmidt er konsekvent gået fejl af sagen: Hver gang hun er blevet presset af journalisterne på sine tirsdagspressemøder, hvor zombien altid tramper rundt i lokalet, har hun i stedet for at bakke ud sat mere og mere personlig prestige ind på projektet. Thorning har næsten giftet sig med sin zombie.

Det forlyder, at Thorning på sit pressemøde i morgen tirsdag igen vil forsøge at slå sagen ihjel - formentlig ved at annoncere en konkret køreplan for projektet. Men hvis hun tror, at zombien kan lægges i kisten på den måde, tager hun fejl. Det vil blot sikre den endnu en uge i rampelyset.

Det er og bliver dårligt lederskab af regeringschefen. Betalingsringen er ved at trække hele regeringen ned med sig. Efter ti års ørkenvandring er Socialdemokraterne og SF ved at lade deres forandringsprojekt strande på en betalingsring, som ingen for alvor vil have, og som de færreste kan sige med sikkerhed virker.

Det er, som den kloge gamle ugle Erling Olsen sagde, bedre at tabe ansigt end at miste hovedet. Nu er det på tide at tage den politiske bet og komme videre med de vigtige dagsordener om folkeskole, arbejdsmarkedsreformer og lignende. Så må man forsøge at løse trængselsproblemet på anden vis og hjælpe SF'erne med at finde nogle penge til deres valgløfte om billigere busser på andre konti.

Helle Thorning burde een gang for alle slå zombie-ringen ihjel i morgen. Men alt taler desværre for, at den vil stavre videre gennem hendes regering og skræmme endnu flere vælgere væk fra regeringen.

ANBEFALEDE KOMMENTARER

20. FEB

Bedre sent end aldrig...

Jeg bor på Nørrebro og cykler dagligt på Nørrebrogade til og fra arbejde. Siden biltrafikken er skåret ned og der er kommet brede cykelstier, er vejen blevet til en drøm at færdes på både som cyklist og som fodgænger.

Selvfølglig har det konsekvenser for andre, men det er der jo ikke nogen tiltag som ikke har. De miljø- og støjmæssige gevinster vejer tungest for mig.

Så den betalingsring kan kun blive iværksat bedre sent end aldrig!

KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (13)
20. FEB

Svar: Bedre sent end aldrig...

Det er jo i bund og grund en enormt enøjet og egoistisk holdning af have til tingene. Det her monster af en betalingsring er en slet skjult skat overfor bilister, som for manges vedkommende ikke har andre alternativer end at tage bilen. Derudover rammer den kun folk som arbejder i København.

Dejligt at du kan cykle på arbejde, men det er vi altså mange der ikke kan. Har du nogensinde har prøvet at tage et regionaltog fra eksempelvis Roskilde kl. 7.30 (eller skulle jeg sige planmæssig afgang 7.30) om morgenen.... Der kan ganske enkelt ikke proppes flere mennesker ind i de toge. Kapaciteten er der ikke.... Hvis nu man fik løst det problem som det allerførste kunne det være at det løste de påståede trængselsproblemer i mod København.

Den her betalingsring er nu blevet så hellig for regeringen at den pinedød SKAL gennemføres - uanset pris, konsekvenser, værdi eller målbare forbedringer for miljø og trafik....

KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (4)
20. FEB

Svar: Bedre sent end aldrig...

Jeg har prøvet at arbejde i Høje Taastrup, hvor jeg mødte på arbejde kl. 7 hver morgen, og det var et helvede med 6.21 toget fra Nørreport, og et endnu større kaos at komme hjem midt på eftermiddagen. Så du har ret i at den kollektive trafik skal styrkes, for det er netop alternativet til bilen.

KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (2)
20. FEB
Finn Bo Jørgensen | Universitetslærer (IT)

Ingen er *tvunget* til at køre i bil !

Igen kommer det vanlige hylekor fra de som påstår at de ikke har andet valg end at køre i bil.

Problemet er at mange har valgt at bo Fanden i vold og uden at skele til mulighederne for togforbindelse osv. Da jeg købte min grund var en af kriterierne at den lå rimeligt tæt på byen og at der er et busstoppested for enden af vejen (200m). Hvis man kun tænker bil, bil, bil, er de klart at man risikerer at komme i klemme når privatbilismen må begrænses.

Siden 60'erne er alt tilrettelagt efter bilismen. Supermarkeder ligger ofte uden for byernes centrum, arbejdspladserne midt i byen og boligkvartererne et tredie sted.

Det er på tide at vi får det hele tænkt grundigt igennem og trængselsringen er en af de ting som måske vil få folk til at flytte tættere på arbejde, skole, osv.

PH drømte om det i sin tid, men, som han siger i digtet "Drømmenes København" fra 1965 :

"Vi advarede dig mod din nye elsker, bilismen..." (osv - 1000 tegn...)

KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (10)
20. FEB

Svar: Ingen er *tvunget* til at køre i bil !

Flot selvmål! Du har netop vist, hvorfor mange er tvunget til at køre bil.

KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (3)
20. FEB

Til Axel H.

Hvis du ser et selvmål i mit indlæg er det fordi dit verdensbillede er så forvrænget at du ikke kan se problemet.

Jeg gentager : *ingen* er tvunget til at køre i bil. Det er et valg de har gjort på et tidspunkt fordi de ikke tænkte længere end til enden af villavejen.

Da jeg byggede mit hus valgte jeg som sagt grunden ud fra kriterier som blandt andet var om det ville være muligt i fremtiden at klare sig uden bil. Jeg kan da indrømme at jeg *har* en bil og at jeg bruger den, men jeg kører kun meget sjældent ind i centrum. Jeg kører til nærmeste metrostation og bruger metroen resten af vejen og når vejret er til det cykler jeg. Når man har fået det hele planlagt på den måde er det ikke så forbandet svært.

Prøv at læse PHs ode til København... visionært, poetisk og smukt !

En interessant artikel om mit "selvmål" : http://www.information.dk/10702

Din drøm om privatbilisme har et navn : kortsynethed !

KLAG OVER INDLÆG | Anbefal
20. FEB

"Din drøm om privatbilisme har et navn : kortsynethed !".

Forkert, igen! Det hedder fleksibilitet.

KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (3)
20. FEB

Men Finn Bo Jørgensen. Ingen tvinger nogen til at bo i byen. Der har været trafik i København i 50 år. Det ved alle. Det burde ikke komme som en overraskelse. Kan man ikke klare trafikken kan man jo flytte på landet, hvor luften er ren og frisk. Jeg bor midt i København. Og trafikken har været stabil i alle årene. Det regnede jeg med da jeg flyttede her til. Men jeg føler det som et overgreb at jeg skal betale for at køre ud af min egen by. Jeg betaler landets højeste ejendomsskat. Og nu skal jeg også betale for at køre ud af min by.

Forestil dig, at det var dig selv. At der blev lagt en beskatningsring rundt om din by. Men det lille tankeeksperiment er der jo ikke nogle af jer, der gør.

20. FEB

Til AH : Det er din ret at være uenig med mig, men det er flabet at skrive "forkert, igen...", underforstået at din mening er en slags universel sandhed og at vi andre er idioter.

Til CL : jeg kan godt følge dig et stykke ad vejen og jeg er enig med dig i at det er problematisk at skulle betale for at forlade byen. Den slags ting må vi finde en løsning på, men jeg synes grundlæggende at det er ønskværdigt at begrænse privatbilismen til det absolut uundværlige.

Dit tankeeksperiment har jeg gjort forlængst og jeg bruger min bil som om det faktisk var tilfældet. Jeg bor og arbejder udenfor den imaginære ring og det ville ikke falde mig ind at køre gennem byen til arbejde. Som sagt tager jeg metroen når jeg skal ind til centrum.

Alt i alt opfører jeg mig som om der var en grøn ring rundt om min lokale by, så det ville ikke bekymre mig hvis der blev indført betaling.

Been there, done that... har du andre tankeeksperimenter ?

KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (1)
20. FEB

Næ, det er da rigtigt, men en bil åbner op for en masse muligheder, ligesom så mange andre teknologier. Man kunne på tilsvarende vis sige "ingen er *tvunget* til at bruge mobiltelefon", men der er efterhånden ikke mange mennesker tilbage uden en mobiltelefon.

20. FEB

Når ikke engang Helle Thorning, der bor 20 minutter fra sin arbejdsplads, gider at skifte fra bil til offentlig transport, så har du ingen berettigelse til at kritisere folk der bor endnu længere fra deres arbejdsplads for at lave samme nummer.

20. FEB

Ja faktisk.

Forestil dig en verden, hvor folk ikke er så fremsynede som dig. Lad os kalde dem emotionelle. De forelsker sig i et hus i København. Er studerende og drømmer om et liv i byen. De læser, cykler og elsker i byen. En dag bliver de gravide. Får to børn. Får nye jobs han i København hun 20 km væk.

Han afleverer børnene i ladcyklen hver morgen. Kunne ikke drømme om at køre i bil inde i byen. Hun henter. Det kan ikke være anderledes.

Når ringen er der, bliver de tvunget til at tage et valg.

1. Hun må bruge bilen for at komme til og fra arbejde. Ellers mister hun 70 minutter med børnene hver dag. (Beregnet ud fra hvad det vil tage ekstra med offentlig transport.) Dermed skal hun betale 11.000 kroner ekstra. Mere end en halv månedsløn for at se børnene.

2. Tage offentlig transport og bruge 70 minutter dyrebar tid ekstra. Oven i det kommer så udgifterne til busser og tog. Tæt på 8.000 kroner.

20. FEB

Jeg troede at Finn Bo Jørgensen boede i Rennes i Frankrig

Jeg tar' sikkert fejl efter et større indtag af Gwechall (Bretonsk Calvados), som laves på de æbler, der stadig høstes på de kanter, selv om FBJ forudsagde biernes snarlige død.

Ret mig, hvis jeg tager fejl.

20. FEB

Finn Bo er viis.
Men da jeg skulle købe grund var alle dem med busstop og nær stationen solgt.
Jeg har prøvet den nemme løsning med at stjæle et busstopskilt og rejse det foran min ligusterhæk, men det var kun de ny chauffører der hoppede på den.

Den med at smutte hen til Metroen i bilen holder vel ikke rigtig, når ringen kommer. Og det gør den såmænd nok.

Lad os da bare prøve. Der er jo i virkeligheden ikke en kæft, der ved, om den vil gavne eller skade, og for hvad.
Duer den ikke, piller vi bommene ned igen. Det er da set før, ja, for ganske nylig, når partier får gennemtrumfet fiffige ting, der ikke nytter.

20. FEB

Mere seriøst: Hvis myndighederne (fællesskabet) vil reducere færdslen i København, ser jeg 2 muligheder:

1) Iværksætte udflytning af offentlige institutioner (eksempel: Rigshospitalet midt på Fyn, Det Kongelige Teater i Herning, osv.). Adskillige regeringer har gjort det stik modsatte.

2) Gøre offentlige transportmidler så attraktive på tid og pris, at man føler til grin, hvis man benytter bilen. Adskillige regeringer har intet gjort.

Forureningen reduceres i København pga. den kystnære placering.

Det står værre til andre steder: et eksempel er Beijing.

Her steg antallet af biler i 2010 fra 4 til 5 millioner. Hvis man bruger Jørgensens besynderlige teori om eksponentiel vækst (fremført i en anden blog), vil der om 20 år være 346 millioner biler - svarende til 10 biler pr indbygger !

Der er det rene android (her: anabolic steroid methyltestosterone).

20. FEB

Jeg citerede da pænt det du skrev og udpegede på det, der er forkert.

Blev du fornærmet?

Du er ellers flittig med stråmændene.

20. FEB

Til AH :

Du udpegede noget du var uenig i.

At du er uenig beviser ikke at det er forkert.

Jeg bliver kun fornærmet over væsentlige ting, ikke flabede bemærkninger.

Kan du udbygge hvad du mener med "stråmænd" ?

Til HP :

Jeg bor ganske rigtigt i Frankrig. Det har jeg aldrig lagt skjul på, men jeg har svært ved at se hvad det har med sagen at gøre.
Det er desværre noget konstant i HPs indlæg : de har kun sjældent nogen relevans i debatten.

20. FEB

Til AH :

Du udpegede noget du var uenig i.

At du er uenig beviser ikke at det er forkert.

Jeg bliver kun fornærmet over væsentlige ting, ikke flabede bemærkninger.

Kan du udbygge hvad du mener med "stråmænd" ?

Til HP :

Jeg bor ganske rigtigt i Frankrig. Det har jeg aldrig lagt skjul på, men jeg har svært ved at se hvad det har med sagen at gøre.
Det er desværre noget konstant i HPs indlæg : de har kun sjældent nogen relevans i debatten.

20. FEB

Hyggeligt med sådan en lille løs tråd, der bare render derudaf. Skal vi kalde det en rendemaske?

Nu ved vi, at Finn Bo er en behagelig udlandsdansker i skattely, ligesom min søster, der bor i Athen.
Dernede har udtrykket betalingsring ganske vist helt anden og langt mere alvorlig mening og relevans.

Der er en vis tryghed i, at det, der optager os danske allermest, er denne ring.
Helle holder storkrisemøde i aften. Og tirsdagsmødet bliver vel nok en spændende skæbnestund for vort lands fremtid: Ring eller ej.
Finn: Kan du ikke kigge efter en grund til mig dernede? Det må gerne være een uden stoppested, og uden ring.

20. FEB

Til JNPS :

At din søster er flygtet fra skatten beviser *intet* om mig.

Det er usselt at trække debatten ned i rendestenen blot fordi man er uenig i et indlæg.

Du har ikke den ringeste anelse om hvad jeg tjener og betaler i skat, men jeg kan forsikre dig om at jeg ville have en langt højere levestandard hvis jeg var blevet i Danmark.

20. FEB

Stråmænd [var: Ingen er *tvunget* til at køre i bil ! ]

1. Din drøm om privatbilisme har et navn : kortsynethed!

2. din mening er en slags universel sandhed og at vi andre er idioter.

3. dit verdensbillede er så forvrænget at du ikke kan se problemet.

Fra din oprindelige kommentar.

4. de som påstår at de ikke har andet valg end at køre i bil.

5. mange har valgt at bo Fanden i vold

6. Hvis man kun tænker bil, bil, bil, ...

Get it?.

20. FEB

Til AH :

Helt oprigtigt og uden sarkasme eller andet :

Jeg har *aldrig* set udtrykket "stråmand" med den betydning du her bruger.

I min ordbog er en stråmand en mellemmand som dækker over en anden, som regel i forbindelse med lyssky foretagender.

Bortset fra det kan jeg ikke se noget problem i et udtryk som "mange har valgt at bo Fanden i vold" for eksempel. Det er en sandhed som selv du må erkende.
Man kan mene at det ikke er noget problem, men masser af danskere pendler hver dag over lange strækninger. Det kan du ikke komme udenom.
Hvis det er en stråmand at sige det, så ved jeg ikke hvad du mener med det.

21. FEB

Stråmand 2 [var: Ingen er *tvunget* til at køre i bil ! ]

Gyldendals Den Store Danske:

"stråmandsargument, en informel fejlslutning, hvori man angriber en svagere position end den, ens modstander reelt indtager, med det formål lettere at kunne besejre modstanderen i en diskussion".

http://tinyurl.com/6su8b54

F.eks her:

"Bortset fra det kan jeg ikke se noget problem i et udtryk som "mange har valgt at bo Fanden i vold" for eksempel. Det er en sandhed som selv du må erkende".

Der kan være gode grunde til at folk bor et bestemt sted.

21. FEB

Om stråmænd :

Det er en betydning jeg aldrig har hørt. Derfor min undren.

Dog synes jeg ikke du har ret i at bruge den betegnelse om min sætning om at bo fanden i vold. Når jeg siger det angriber jeg ikke en svagere position, osv. Jeg konstaterer blot at mange har valg at pendle langt og at det bliver problematisk når transportpriserne stiger.

Du har naturligvis ret i at der kan være gode grunde til at bo et sted, men jeg håber du giver mig ret i at det kan blive problematisk. En masse mennesker er kommet i klemme fordi benzinpriserne stiger og huspriserne falder.

Hele mit argument er at vi har valgt at sætte bilen i centrum og at det ikke er holdbart i det lange løb. Det var forudsigeligt og ingen kan påstå at de ikke var advaret.

21. FEB

FBJ - Ingen vil klandre dig for at bosætte dig i Frankrig. Du har sikkert haft dine kærlige grunde.

Derimod er det en uskik at skrive et indlæg om køb af grundstykke, transport i metro til bycentrum - og at FOREGIVE det er i København - når det i virkeligheden er Rennes i Frankrig du omtaler.

Selv mener jeg, at regeringen ikke via punktskatter skal blande sig i, hvor borgerne vælger at bosætte sig, og hvor de vælger at arbejde.

Det er borgernes eget fri valg, og det er regeringens job at servicere dem efter bedste evne og billigst muligt.

Hvis du er i tvivl, så spørg borgerne lidt længere mod vest i Bretagne, hvad de mener om centralmagten i Paris.

21. FEB

Uden for nummer.

Du har netop fået min anbefaling, så jeg ikke skal bladre så langt for at kommentere.

21. FEB

Til HP :

Jeg har på intet tidspunkt foregivet at jeg bor i København.

Blot det at jeg taler om metro og ikke S-tog burde gøre det klart hvis der var nogle som var i tvivl.

Det er kun et par dage siden (16/2) at jeg i et svar til dig selv klart skrev at jeg flyttede fra Danmark for næsten fyrre år siden, så den kommer du ingen vegne med.

I øvrigt kan det vel være tordnende ligegyldigt hvilken by jeg taler om.

Du har gættet rigtigt angående grunden til at jeg flyttede til Frankrig. Det var udelukkende af sentimentale grunde og det har økonomisk kostet mig dyrt.

Til Jan som taler om skattely kan jeg oplyse at når jeg om et par år tager på pension vil jeg nok flytte fra mit "skattely" tilbage til Danmark.

Jeg håber at denne tråd nu er uddebatteret så vi kan bruge tiden til noget mere positivt.

21. FEB

Jo luk du denne tråd. Dog mangler du at kommentere mit eksempel. Jeg bor ikke "langt pokker i vold". (Eller i det skønne bekvemme Frankrig).

Jeg har bosat mig i Brønshøj. Af kærlighedsgrunde til kvarteret. Ikke fordi, der er et busstoppested. (Hvorherrebevares for en kynisk tankegang).

Jeg cykler i byen. Selvfølgelig. Min kone skal bruge 70 minutter ekstra om dagen, for at komme på arbejde, hvis hun skal over i offentlig transport. Så valget er enkelt: 11.000 kroner ekstra beskatning, for at se sine børn mere.

Eller 70 minutter mindre samværd med børnene, (plus udgifter til billetter), for at kunne pudse glorien, og skrue tilstandende tilbage, til den gang privatbilismen ikke eksisterede.

Hvordan ser det ud fra elfenbensslottet? Hvad ville du vælge Finn? Og er det rimeligt?

21. FEB

Jeg håbede at denne tråd ville stoppe, men der kom nok et personangreb med et par spørgsmål.

Hvor har jeg sagt at du bor langt pokker i vold ? (du kan, sagt i forbifarten, droppe sarkasmen om det "bekvemme" Frankrig, det land som jeg drømmer om at forlade).
Jeg taler overhovedet ikke om din situation.

Mit argument var blot at det er for nemt at påstå at man er *tvunget* til at køre i bil til arbejdet. Tvang er når der står en mand med en maskinpistol.

I sidste ende er det et valg. Et valg af en samfundsmodel, valg mellem bus og bil, mellem skiferie og fladskærm, osv.

Du siger at din kone vælger bilen for at få tid til børnene og det er et valg jeg kan følge dig i, men det er trods alt et valg. Hun kunne måske prøve at finde et arbejde tættere på Brønshøj...

Jeg siger ikke at det altid er let at vælge, blot at det ikke drejer sig om tvang.

20. FEB

Skævt

Den kollektive trafik kan først afløse privatbilismen når den kan tilbyde individuel transport. Let's face it, det er svinedyrt at købe, eje og bruge privatbil. At folk alligevel benytter deres egen bil, er udtryk for de komplekse behov moderne familier har, når begge forældre er skubbet ud på arbejdsmarkedet.

Ingen kollektiv transport i verden kan erstatte privatbilen. Betalingsmuren er udelukkende en skat på en aktivitet, som direkte rammer det erhvervsaktive mindretal.

Hvis man skærer det ind til benet, så hvis målet er at reducere, den ikke eksisterende trængsel, for at få 5% til at skifte fra bil til tog og bus. Skal 95% af pendlerne skal æde en skat på aktivitet for at de svageste/fattigste/"dem som ikke længere har råd"... kan blive tvunget over i offentlig transport. Skævt?

0 SVAR
KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (8)

Log ind for at kommentere

Det kræver login til Politiken for at deltage i debatten. Har du ikke allerede login, kan du oprette det gratis.

OPRET NY BRUGER

Udfyld debatprofil for at kommentere

Du skal have en debatprofil for at skrive kommentarer på politiken.dk.

UDFYLD DEBATPROFIL

Du har desværre karantæne fra at skrive på politiken.dk

Du kan ikke skrive på politiken.dk før din karantæne er påhævet.

Log ud
BESVAR KOMMENTAR
OVERSKRIFT
KOMMENTAR
Annonce
Annoncer
Annoncer

Dagens tegning

24. maj. KL. 00.01 Synes ikke godt om længere

Det sker
MiB3. Josh Brolin, Will Smith og Tommy Lee Jones på plakaten for det nye kapitel om mændene i sort habit og solbriller. - Foto: pr-foto
24. maj. KL. 11.45

Anmelderne: Josh Brolin redder de gamle drenge

ibyen anbefaler

restaurant & cafe

Seneste Dagens tegning