send
Send artikel
Til:
(E-mail, adskil flere med komma) Fra (E-mail): Besked:
|
Nej, vel? Vi er fuldstændig ligeglade med, hvad producenterne af hårde hvidevarer finder på. Men da it-giganten Apple forleden nylig lancerede en ny telefon, og den viste sig at være en iPhone 4S i stedet for den ventede iPhone 5, udløste det intens dækning i medierne. De meldte om dyb skuffelse og ligefrem en følelse af svigt blandt kunder verden over. Men den triste stemning skiftede hurtigt til sorg, for næste dag havde Apple, hvad man for alvor kan kalde en dårlig nyhed: Topchefen Steve Jobs var død.
Præsident Obama udsendte mindeord, den britiske premierminister David Cameron lagde en dybfølt hyldest til Steve Jobs ud på sin officielle hjemmeside, number10.gov.uk, og selv ærkekonkurrenten Microsoft udtrykte dyb anerkendelse af Applechefens kolossale hittepåsomhed gennem årene.
I vores avis, både den trykte udgave og på politiken.dk, fyldte nyhederne fra Apple også meget, sådan som de har gjort længe. I løbet af det seneste år har vi alene i papiravisen bragt 153 artikler, hvor Apple optrådte. Det er ikke for meget, efter min mening, men jeg er formentlig også lettere inhabil, eftersom jeg selv bruger indtil flere Apple-produkter. Jeg skal uddybe min inhabilitet senere.
Jeg noterede mig med tilfredshed, at vi gav skuffelsen over den nye iPhone en væsentlig mindre dækning end nekrologen over Steve Jobs. Det var ikke bare lederen af det firma, der begyndte i en garage og blev verdens største, målt i børsværdi, som døde. Det var en ildsjæl, hvis største bedrift bestod i at have tvunget en hærskare af ingeniører til at sætte sig i kundernes sted. Hvilket har gjort, at produkterne er til at finde ud af at bruge, og derfor findes overalt. I S-toget sad jeg forleden i en vogn med 12 andre, og jeg kunne se 3, som sad med en iPad,, og 5 med en iPhone.
Det er i stigende grad Apple, der sælger os musik, film, bøger ? og aviser ? over nettet, og som i vid udstrækning kan bestemme, hvem der kan trænge igennem til kulturforbrugerne. En magtfuld gigant, som på den måde ændrer verden og tvinger stribevis af sine konkurrenter til at forsøge at følge med, skal have en intens dækning i medierne. Det er slet ikke til diskussion. Og er der plads ? som der altid er på nettet ? kan vi for min skyld godt skrive om det, når iPhone 5 til nogens bestyrtelse viser sig at være en 4S.
Jeg kan sagtens forstå den stille, men tydeligvis dybe undren, jeg af og til sporer i den svindende gruppe af læsere, som ikke bruger nettet. Langt de fleste mailer til Læsernes Redaktør, men en trofast skare af læsere har aldrig anskaffet sig en computer og ringer i stedet. Formentlig fra en drejeskivetelefon. Jeg ville også kunne forstå, hvis de var rasende over den store Apple-dækning. Men de går stille med dørene. Det er heller ikke nødvendigvis klogt at røbe sit ukendskab til it: Et folketingsmedlem kom galt af sted forleden nylig, da hun oplyste, at hun havde fået udleveret en iPhone, men ikke kunne få det lille æble væk fra skærmen. Det viste sig at være Apples firmalogo på bagsiden af telefonen, hun mente.
Inkarnerede Applebrugere ? dertil hører det nyvalgte folketingsmedlem tydeligvis ikke ? sammenlignes jævnlig med medlemmerne af en sekt. Lidt er der nok om snakken, for de vredeste klager, jeg modtager, får jeg, når vi har skrevet kritisk om Apple. Ikke engang artikler, som kan tages til indtægt for den ene eller den anden part i konflikten i Mellemøsten, fører til så voldsomme reaktioner. Det sker næsten lige så ofte, at jeg får klager, hvis vi har skrevet artikler, der efter læsernes mening har været ukritiske over for Apple.
Fælles for tilhængere og kritikere af Apple er, at de tit udsætter journalisterne for en decideret tilsvining, ofte over detaljer, som vil forekomme de fleste ligegyldige. Vi taler om vildt raseri, og det er sket, at jeg har måttet bede om en ordentlig tone. Vi må ikke være sarte, og man er særdeles velkommen til både at finde avisen naragtig og medarbejderne talentløse, men der er også en grænse. Når der væltes en skidtspand ud over navngivne journalister, hvis eneste brøde består i at have skrevet noget, læseren ikke er enig i, er det slut.
Jeg er som nævnt inhabil, hvad angår Apple, men lad mig åbent erkende, at jeg nyder brugervenligheden i firmaets produkter ? og har gjort det gennem 20 år. Jeg vil også tilstå, at jeg for et par år siden blev så sur på en Windowscomputer, at jeg smadrede den med en hammer. Det må jeg fraråde på det allerkraftigste, men gør man det alligevel, skal man være forberedt på at have det helt ufattelig dejligt bagefter.
Vil man klage over denne klummes latterlige leflen for Apple/helt urimelige kritik af Apple, er man selvfølgelig velkommen. Men gerne i en ordentlig tone.
bjarne.schilling@pol.dk
Log ind for at kommentere
Det kræver login til Politiken for at deltage i debatten. Har du ikke allerede login, kan du oprette det gratis.
OPRET NY BRUGER LOGINUdfyld debatprofil for at kommentere
Du skal have en debatprofil for at skrive kommentarer på politiken.dk.
UDFYLD DEBATPROFILDu har desværre karantæne fra at skrive på politiken.dk
Du kan ikke skrive på politiken.dk før din karantæne er påhævet.
Log ind for at kommentere
Det kræver login til Politiken for at deltage i debatten. Har du ikke allerede login, kan du oprette det gratis.
OPRET NY BRUGER LOGINUdfyld debatprofil for at kommentere
Du skal have en debatprofil for at skrive kommentarer på politiken.dk.
UDFYLD DEBATPROFILDu har desværre karantæne fra at skrive på politiken.dk
Du kan ikke skrive på politiken.dk før din karantæne er påhævet.
Flere indlæg af Læsernes Redaktør
- Hvor har vi det hårdt 20. maj 09.00
- Godt gået, pressenævn! 13. maj 09.00
- En undersøgelse, der får en til at gribe efter skovlen 05. maj 08.00
- De mest læste tekster får mindst opmærksomhed fra os 28. apr 08.00
- Tegninger af Hr. Møller var ikke udtryk for manglende respekt 21. apr 08.00
Det store midterparti lever i en boble
Danske politikere kæmper den sidste krig - modsat resten af verden.
Knud Romer: Facebook er en kræftsvulst på internettet
Drop Facebook omgående, lyder opfordringen fra forfatter.
Det er ikke synd for mig
Hvis det ikke var for den anonyme sæd, havde jeg måske ikke været her i dag.
Unge debattører dyster på skarpe holdninger
I aften afvikles første semifinale i DM i Debat.
Pensionsmilliarder viser vej ud af krisen
Hvorfor investerer vi ikke danske lønmodtageres pension i ... danske lønmodtagere?
Ekstra Bladets sexkøbsannoncer bør forbydes ved lov
Ekstra Bladet bliver statspolitisk blåstemplet ved at modtage 10 mio. kr. årligt i...
Pinligt angreb mod Zornig
Overgreb mod børn bør ikke anskues som 'en meget privat sag', men som et højaktuelt samfundsproblem.
Tiggerne i S-togene provokerer mig
Tiggeriet er forulempende og provokerende for de rejsende.
Kollektivt fjolleri hjalp finanskrisen på vej
Krisen er vores fælles ansvar, ikke bare grådige finansfolks og uansvarlige bankers.
Anmelderne: Josh Brolin redder de gamle drenge
ibyen anbefaler
-
24. maj. 2012 KL. 12.28 Biografen Små hvide løgne
- 24. maj. 2012 KL. 13.00 Kunst Emily Wardill
- 22. maj. 2012 KL. 10.56 Scenen Cirkusrevyen 2012
restaurant & cafe
Seneste Leder
-
24. maj 00.01
-
23. maj 00.01
-
22. maj 00.01
-
21. maj 00.01
-
20. maj 00.01
-
19. maj 00.01
-
18. maj 00.01
-
17. maj 00.01
-
16. maj 00.01
-
15. maj 00.01
- › Se flere
Seneste læserbreve
-
24. maj 19.05
-
24. maj 17.08
-
24. maj 13.42
-
24. maj 09.29
-
24. maj 09.25
-
23. maj 17.59
-
23. maj 16.40
-
23. maj 13.21
-
23. maj 12.07
-
22. maj 13.56
- › Se flere
Seneste Skriv
-
24. maj 07.00
-
19. maj 12.11
-
18. maj 12.47
-
18. maj 11.09
-
18. maj 10.39
-
15. maj 07.43
-
14. maj 12.41
-
11. maj 17.34
-
11. maj 11.17
-
10. maj 09.14
- › Se flere
Seneste Dagens tegning
-
24. maj 00.01
-
23. maj 00.01
-
22. maj 00.01
-
21. maj 00.01
-
20. maj 00.01
-
19. maj 00.01
-
18. maj 00.01
-
17. maj 00.01
-
16. maj 00.01
-
15. maj 00.01
- › Se flere
Mest læst i dag
-
23. maj 10.38
-
24. maj 10.25
-
24. maj 07.00
-
24. maj 00.01
-
24. maj 00.01
-
24. maj 00.41
-
24. maj 10.43
-
23. maj 14.48
-
23. maj 13.36
-
23. maj 12.04
Mest læst i går
-
23. maj 10.38
-
23. maj 10.13
-
23. maj 00.01
-
22. maj 13.02
-
22. maj 08.45
-
23. maj 00.01
-
23. maj 13.36
-
23. maj 12.04
-
21. maj 10.34
-
23. maj 14.48
Coldframe i cedertræ
Dyrk i dit drivhus - også på altanen eller terassen ! Cedertræ er en fuldstændig vedligeholdelsesfri træsort, der får en smuk grå patina henover årene, og udover det så dufter cedertræ fantastisk og giver varme til omgivelserne.
|
|
|
|
||||
|
Pluspris 150 kr.
Alm. pris 180 kr
|
|
Pluspris 1395 kr.
Alm. pris 1680 kr