send
Send artikel
Til:
(E-mail, adskil flere med komma) Fra (E-mail): Besked:
|
Hvis navnet ikke får det til at dæmre, kan jeg oplyse, at han også kaldes Fiz Fiz, og hvis det stadig står lidt dunkelt, hvem manden er, kan jeg nævne, at han er bandeleder i Odense, at han 31. marts fik seks års fængsel for narkohandel og afpresning, og at Højesteret for tre ugers tid siden besluttede, at han i øvrigt skal udvises for bestandig.
Nu burde baggrunden være nogenlunde på plads. Lad mig så gengive vor læsers mail: »Her skriver jeg ikke til Fejl og faktamanden, men til håndhæveren af journalistisk etik og kvalitet. Er det Politikens nye stil, at en narkogangster kan opnå hædrende omtale i form af et helteportræt på side 2 i søndagsavisen? I rubrikken er han en elskelig familiefar. I underrubrikken er han »blød i knæene«. Og ellers kan en række anonyme kilder samt forsvarsadvokaten udtale sig i rosende vendinger om »en venlig, rolig og stille person« og en »meget kærlig far«. Portrættet fylder en halv side, men kun ni linjer fortæller om hans grove kriminalitet. Og hvornår har man sidst set eller hørt en forsvarsadvokat udtale sig negativt om en klient? Hvor er i det hele taget de kritiske kilder? Forargelse er en følelse, der normalt er svær at vække i mig, men her lykkes det: Det er dybt forargeligt, at en seriøs avis bringer et heltekvad om en hårdkogt, skrupelløs kriminel. Hvis intentionen var at tegne et nuanceret billede, hvor også mandens traumatiske opvækst fremgår, er forsøget kikset.
Med venlig hilsen NN. Læser fra den by, hvor han sælger hash og kokain og uddeler tæsk og dummebøder«.
Jeg forstår udmærket, at læseren reagerer. Når vi skriver om kriminelle, plejer artiklerne at handle om kriminaliteten. Her hørte vi pludselig også om otte børn, som Mahmoud Khalil Salem ifølge portrættet er en fremragende far for - selv om han nok havde været en endnu bedre far, hvis han havde holdt sig fra kriminalitet.
Der er ikke tvivl om, at han har gjort sig skyldig i slemme ting, og jeg har ikke den ringeste grund til at betvivle, at Højesteret traf en korrekt afgørelse. Dansk lov siger åbenbart, at manden skal rejse.
Spørgsmålet er så, om hans hjemland, Libanon, vil tage imod ham. Ellers havner han muligvis på tålt ophold i Sandholmlejren.
Vi skal bestemt også passe på, at vi ikke fremstiller kriminelle som hyggeonkler.
Overskriften, ' Elskelig familiefar frygter ingen', faldt bestemt ikke i min smag. Jeg er til gengæld uenig i, at portrættet var ' et heltekvad'. Og vi nævnte de otte børn, fordi hans relationer til dem som familiefar netop var begrundelsen, da Østre Landsret i sin tid var nået til det resultat, at udvisningen burde være betinget.
Vi skal også være bevidst om, at nogle åbenbart kan få den underlige opfattelse, at enhver, der optræder i medierne, kan være et forbillede. Den udvikling bør vi bestemt ikke bidrage til.
Som jeg tidligere har skrevet på denne plads, støder det mig på det kraftigste at se dømte kriminelle hyggesnakke pudseløjerligt i den bedste sendetid på tv eller optræde i enqueter på linje med skuespillere, politikere og andre kendte. Vi har også til tider besøgt for eksempel rockere, hvor vi kunne have gjort mere for at minde læserne - og dem selv - om deres meritter.
Men det er ikke ensbetydende med, at vi kun skal beskrive kriminelle som kriminelle.
Det er da interessant, hvorfor nogle mere eller mindre frivilligt vælger at leve et liv, der afviger så voldsomt fra det, de fleste af os finder anstændigt og rimeligt.
Jeg siger ikke dermed, at det ene kan være lige så godt som det andet - kun, at vi skal skrive de samme nuancerede portrætter af kriminelle som af alle andre. Og i tilfældet Fiz Fiz så vi andre sider af ham end dem, vi kendte på forhånd.
Selvfølgelig kan vi portrættere en person, der kun er blevet kendt i offentligheden på grund af kriminalitet.
Det ville være forkert, hvis vi besluttede, at den slags personer ikke må komme til orde, fordi de har sat sig uden for det gode selskab. Når vi bringer et aktuelt portræt af en kriminel, skal det bare fremgå klart, hvad de er dømt for - og det gjorde det efter min mening også i portrættet af Mahmoud Khalil Salem.
Vi skrev, hvordan han har suppleret sin førtidspension med penge fra hashsalg og afpresning, og hvordan hans første dom var for vold mod politiet, vi omtalte ham som »den hårdkogte kriminelle libaneser«, og vi forklarede, hvordan Højesterets udvisningsdom vil danne præcedens for særlig ubehagelige »kriminelle af Fiz Fiz' kaliber«. LAD MIG foretage en hasarderet og nærmest umulig sammenligning: Da filmen ' Der Untergang' havde premiere i Tyskland, blev der en voldsom offentlig debat, fordi Hitler i enkelte scener blev fremstillet som flink og rar. Da han skulle ansætte en ny sekretær og opdagede, at hun skrev ganske gebrækkeligt på skrivemaskine, smilede han bare venligt og sagde: »Lad os prøve igen«. Det var stærk kost. Men det får næppe nogen til at synes bedre om et så modbydeligt menneske, at man får tilføjet den dimension, at han åbenbart glimtvis kunne være venlig.
Log ind for at kommentere
Det kræver login til Politiken for at deltage i debatten. Har du ikke allerede login, kan du oprette det gratis.
OPRET NY BRUGER LOGINUdfyld debatprofil for at kommentere
Du skal have en debatprofil for at skrive kommentarer på politiken.dk.
UDFYLD DEBATPROFILDu har desværre karantæne fra at skrive på politiken.dk
Du kan ikke skrive på politiken.dk før din karantæne er påhævet.
Log ind for at kommentere
Det kræver login til Politiken for at deltage i debatten. Har du ikke allerede login, kan du oprette det gratis.
OPRET NY BRUGER LOGINUdfyld debatprofil for at kommentere
Du skal have en debatprofil for at skrive kommentarer på politiken.dk.
UDFYLD DEBATPROFILDu har desværre karantæne fra at skrive på politiken.dk
Du kan ikke skrive på politiken.dk før din karantæne er påhævet.
Flere indlæg af Læsernes Redaktør
- Hvor har vi det hårdt 20. maj 09.00
- Godt gået, pressenævn! 13. maj 09.00
- En undersøgelse, der får en til at gribe efter skovlen 05. maj 08.00
- De mest læste tekster får mindst opmærksomhed fra os 28. apr 08.00
- Tegninger af Hr. Møller var ikke udtryk for manglende respekt 21. apr 08.00
Det store midterparti lever i en boble
Danske politikere kæmper den sidste krig - modsat resten af verden.
Knud Romer: Facebook er en kræftsvulst på internettet
Drop Facebook omgående, lyder opfordringen fra forfatter.
Det er ikke synd for mig
Hvis det ikke var for den anonyme sæd, havde jeg måske ikke været her i dag.
Unge debattører dyster på skarpe holdninger
I aften afvikles første semifinale i DM i Debat.
Pensionsmilliarder viser vej ud af krisen
Hvorfor investerer vi ikke danske lønmodtageres pension i ... danske lønmodtagere?
Ekstra Bladets sexkøbsannoncer bør forbydes ved lov
Ekstra Bladet bliver statspolitisk blåstemplet ved at modtage 10 mio. kr. årligt i...
Pinligt angreb mod Zornig
Overgreb mod børn bør ikke anskues som 'en meget privat sag', men som et højaktuelt samfundsproblem.
Tiggerne i S-togene provokerer mig
Tiggeriet er forulempende og provokerende for de rejsende.
Kollektivt fjolleri hjalp finanskrisen på vej
Krisen er vores fælles ansvar, ikke bare grådige finansfolks og uansvarlige bankers.
Anmelderne: Josh Brolin redder de gamle drenge
ibyen anbefaler
-
23. maj. 2012 KL. 09.33 Biografen Diktatoren
- 24. maj. 2012 KL. 13.00 Kunst Emily Wardill
- 22. maj. 2012 KL. 10.56 Scenen Cirkusrevyen 2012
restaurant & cafe
Seneste Leder
-
24. maj 00.01
-
23. maj 00.01
-
22. maj 00.01
-
21. maj 00.01
-
20. maj 00.01
-
19. maj 00.01
-
18. maj 00.01
-
17. maj 00.01
-
16. maj 00.01
-
15. maj 00.01
- › Se flere
Seneste læserbreve
-
24. maj 19.05
-
24. maj 17.08
-
24. maj 13.42
-
24. maj 09.29
-
24. maj 09.25
-
23. maj 17.59
-
23. maj 16.40
-
23. maj 13.21
-
23. maj 12.07
-
22. maj 13.56
- › Se flere
Seneste Skriv
-
24. maj 07.00
-
19. maj 12.11
-
18. maj 12.47
-
18. maj 11.09
-
18. maj 10.39
-
15. maj 07.43
-
14. maj 12.41
-
11. maj 17.34
-
11. maj 11.17
-
10. maj 09.14
- › Se flere
Seneste Dagens tegning
-
24. maj 00.01
-
23. maj 00.01
-
22. maj 00.01
-
21. maj 00.01
-
20. maj 00.01
-
19. maj 00.01
-
18. maj 00.01
-
17. maj 00.01
-
16. maj 00.01
-
15. maj 00.01
- › Se flere
Mest læst i dag
-
23. maj 10.38
-
24. maj 10.25
-
24. maj 07.00
-
24. maj 00.01
-
24. maj 00.01
-
24. maj 00.41
-
24. maj 10.43
-
23. maj 14.48
-
23. maj 13.36
-
23. maj 12.04
Mest læst i går
-
23. maj 10.38
-
23. maj 10.13
-
23. maj 00.01
-
22. maj 13.02
-
22. maj 08.45
-
23. maj 00.01
-
23. maj 13.36
-
23. maj 12.04
-
21. maj 10.34
-
23. maj 14.48
Coldframe i cedertræ
Dyrk i dit drivhus - også på altanen eller terassen ! Cedertræ er en fuldstændig vedligeholdelsesfri træsort, der får en smuk grå patina henover årene, og udover det så dufter cedertræ fantastisk og giver varme til omgivelserne.
|
|
|
|
||||
|
Pluspris 150 kr.
Alm. pris 180 kr
|
|
Pluspris 1395 kr.
Alm. pris 1680 kr