Annonce
Annonce
Annonce

Lars Grarup

Digital chefredaktør på Politiken

Debattører

Danske skoleelever skal lære at programmere

Det er ikke nok, at danske skoleelever bliver bedre brugere af it.

43
Gem til liste

Nu, hvor forhandlingerne om regeringens folkeskolereform går ind i sin afsluttende fase, bør politikerne sikre, at fremtidens skole har et stærkt fokus på vores børns it-kompetencer – ikke kun som brugere af it, men også som skabere og udviklere af it.

Programmering er ikke længere kun for nørder. Inden længe vil den kompetence, det er at programmere, være en vigtig del af de job, som mange danskere får.

Formålet er ikke, at vores børn skal beherske avancerede kodesprog som Java og php, men ved hjælp af enkle modulbaserede programmeringssprog kan vores børn få forudsætninger for at forstå teknologien og bruge den til for eksempel at skabe deres egne websites, mobile robotter, animationer og spil.

LÆS OGSÅIt i folkeskolen er ikke pengene værd

Andre lande og organisationer – for eksempel USA og Estland – har formået at sætte dette uddannelsesperspektiv på dagsordenen, fordi de mener, at området er meget vitalt set i forhold til den nye højteknologiske vækstbølge, som efter meget at dømme bliver et vigtigt fundament under vores fremtidige samfundsøkonomi.

Og derfor er det nok klogt fra dansk side at kigge lidt på de erfaringer, de opsamler.

Microsoft og Google er ærkerivaler på det store globale marked, men én ting er de enige om: Der er stor mangel på amerikanere, der er uddannede i softwareudvikling. Stærkt problematisk, når estimaterne forudsiger, at der de næste mange år skabes 150.000 nye softwarejob – hvert år.

Derfor tog to it-entreprenører initiativ til at oprette den private nonprofitorganisation code.org, som har til formål at sikre, at der hurtigst muligt kommer programmering på skoleskemaet i de amerikanske skoler.

Stifterne hævder, at der i USA i 2020 er brug for mere end 1 million mennesker, der har gode programmeringskompetencer, men at det nuværende uddannelsessystem kun kan levere godt 400.000.

Programmering er ikke længere kun for nørder. Inden længe vil den kompetence, det er at programmere, være en vigtig del af de job, som mange danskere får

Lars Grarup

Code.org har produceret en YouTube-dokumentar, hvor en lang række amerikanske rollemodeller interviewes om glæden ved og nytten af teknologi og software: Her kan man bl.a. møde Bill Gates fra Microsoft, Mark Zuckerberg fra Facebook og stifterne af Dropbox og Twitter.

Og det er langtfra det eneste initiativ, der sætter fokus på at integrere programmering i undervisningen. For eksempel findes der en lang række organisationer, der arbejder på at sikre kvinder de it- kompetencer, der skal til for at klare sig i softwarebranchen: Girls Who Code, Girl Develop It, Girls Teaching Girls to Code.

Også softwareproducenten Mozilla, der er mest kendt for udviklingen af browseren Firefox, har taget aktivt del i opgaven. Firmaet har sponsoreret webudviklingsevents som Summer Code Party og Hack Jams. De har også udviklet værktøjet Hackasaurus til børn på 8-10 år, fordi det ifølge Mozilla er i den alder, børn finder ud af, om de skal være udviklere af teknologi i stedet for brugere.

New Yorks borgmester, Michael Bloomberg, har taget initiativ til, at mere end 1.000 elever i 6. klasse bliver undervist i programmering, webdesign og animation, fordi den teknologiorienterede økonomi spiller en stadig større rolle i iværksætterbyen New York.

LÆS OGSÅDigitaliseringen hægter de svage af

Også i Estland har de undervisningsansvarlige indset, at det er på tide at tage andre metoder i brug, hvis Estland skal have fuldt udbytte af det løft, som landets it-sektor fik, da Skype blev udviklet der i 2003.

Det regeringsfinansierede projekt ProgeTiiger, der har til formål at fremme teknologi og videnskab i de estiske skoler, har derfor taget et usædvanligt skridt og iværksat et unikt projekt.

Efter sommerferien vil skoleeleverne fra 7 til 19 år i 20 af landets 550 skoler modtage undervisning i programmering. Målet er ikke at uddanne alle eleverne til eliteudviklere, men at give dem et fortroligt forhold til teknologi med en solid basisviden om programmering, computere og nettet.

Det er opløftende, at den danske undervisningsminister har fokus på at udvikle en ny strategi om brug af it i daginstitutioner og folkeskoler, der på sigt følges op af en investering på 1 milliard kroner.

LÆS OGSÅDet handler om kulturpolitik

Men denne strategi, der primært har fokus på børnene som brugere af it, er ikke fremtidssikret.

Hvis vi tror på, at en innovativ iværksætterkultur er en af forudsætningerne for, at der kan skabes nye arbejdspladser i Danmark, skal programmering hurtigst muligt på skoleskemaet – helt på linje med de andre fag.

Kode er et sprog, lad os sørge for, at det ikke bliver et fremmedsprog!

PolitikenPlus
  • Aftensol over Grønland De havde været dybt inde i en fjord på den grønlandske sydvestkyst. Og besøgt en sælfangerfamilie.

    Pluspris 800 kr. Alm. pris 920 kr. Køb
  • Merry Christmas, Baby DR Big Bandet afslutter 2014 for fuld julemusik. Solisterne Sinne Eeg og Mads Mathias, som efter hånden er blevet kære gengangere med bandet, vil føre os til tops på julehumørbarometret?

    Pluspris 220 kr. Alm. pris 295 kr. Køb
  • Skænkeprop til vin Elegant dekanteringsprop lavet i glas, der passer til alle vinflasker. Proppen ilter automatisk vinen, når den serveres. Og så klæder den flasken!

    Pluspris 125 kr. Alm. pris 149 kr. Køb
  • Halstørklæde Morderne og trendy tørklæde, med et smukt leopard mønster i de flotte klassiske farver, sort, mørkegrå og lysegrå. Tørklædet er stort og fyldigt, og passer perfekt til de kolde tider.

    Pluspris 279 kr. Alm. pris 349 kr. Køb
  • DAX hvalp DAX er historien om en lille hund som ikke blot er 'Danish design' af navn. Den er rent faktisk fremstillet her i Danmark ? af træ fra bæredygtig skovdrift.

    Pluspris 545 kr. Alm. pris 645 kr. Køb