Annonce
Annonce
Annonce

Lars Hedebo Olsen

Kulturjournalist på Politiken

Debat 21. jul. 2012 KL. 10.00

Danske mænd er blevet taberne i parforholdet

Hvorfor skal kvinderne sætte dagsordenen i de danske hjem?

send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
print
Lars Hedebo Olsen
Lars Hedebo Olsen er journalist og klummeskribent på Politiken. Han er cand.mag. i historie og litteraturvidenskab.

Hvorfor finder nogle mænd sig i, at deres koner eller kærester taler så grimt til dem? Sætter dem på plads foran vennerne, omtaler dem som tåber og koster rundt med dem, som om de var får?

Jeg lever ikke selv i et heteroseksuelt forhold, så jeg ved ikke, om jeg er udelukket fra at forstå relationerne mellem mænd og kvinder, men jeg ved, at hvis min kæreste talte til mig, som jeg hører, nogle kvinder taler til deres mænd, så skulle jeg nok sige fra.

Desværre virker det, som om mange mænd er ligeglade. Accepterer, at de bliver talt ned til, får at vide, at nu skal de gå i Brugsen, og bliver beordret ind i soveværelset for at tage noget pænere tøj på.

Hvorfor accepterer mænd, at de bliver behandlet så dårligt?

Lars Hedebo Olsen

Som om de var små børn, hvilket en af mine bekendte faktisk også omtaler sin mand som. 'Jeg føler nogle gange, at jeg har fire børn', sagde hun for nylig. 'De tre unger og så min mand. Og jeg kan ikke sige, hvem der er mest besværlig'.

Udefra virker det, som om mænd har tabt kampen i parforholdet. Ikke at der skal være en kamp, men det virker, som om det er kvinderne, der sætter dagsordenen. Bestemmer, hvordan boligen skal indrettes, hvad der skal købes ind, hvem man skal se i weekenden, hvor tit der skal gøres rent, hvordan børnene skal opdrages - og vist også hvor tit der skal dyrkes sex.

LÆS OGSÅFlere danskere gifter sig med en udlænding

Forleden spiste jeg hos nogle venner, der er ved at flytte. Mens vi spiste, fortalte konen, hvordan hun synes, de skal indrette den nye bolig. Hvilke møbler de skal have fat i, og hvor malerierne skal hænge. Ægtemanden var ikke helt enig og pippede forsigtigt, at de da ikke behøvede at købe nye møbler.

'Jo. Det gør vi. For jeg vil have en sort sofa', svarede hun, og så var den diskussion slut. Lige indtil han sagde, at det ville være fedt, hvis to af deres malerier kunne hænge sammen.

'Det kommer de ikke til', sagde hun. 'Det ene skal hænge i stuen, og det andet skal hænge ude i entreen'.

Tag en tur i Ikea og bred ørerne ud. Hør, hvordan de unge kvinder hundser rundt med deres mænd.

Lars Hedebo Olsen

Manden fik senere en røffel, fordi han endnu ikke havde fået snakket med skattevæsenet. Han bøjede nakken, mens vi spiste dessert.

Dagen efter fortalte en af mine venner mig om en kollega, der i årevis er blevet skældt huden fuld dag efter dag af sin kone. En dag, da de var ude at køre og hun kværnede løs, standsede han bilen og sagde: 'Det var dråben. Nu kan jeg ikke mere. Jeg vil skilles'. Sådan.

Ikke fordi jeg synes, skilsmisse er svaret på den grimme dialog i mange ægteskaber, men hvorfor accepterer mænd, at de bliver behandlet så dårligt? Tag en tur i Ikea og bred ørerne ud.

Hør, hvordan de unge kvinder hundser rundt med deres mænd.

LÆS OGSÅForældre: Vi var et fantastisk team, men parforholdet eksisterede stort set ikke

Eller snak med enlige kvinder, der bliver bestormet af gifte mænd, som vil have udenomsægteskabelig sex, fordi der er lukket på hjemmefronten. Måske som straf for, at de har set for meget fodbold. Måske fordi de glemte at tage vasketøjet ind, eller måske bare fordi deres koner er sure. Eller lyt til dine veninder, og hør, hvad de siger om deres mænd.

Det er sjældent særlig pænt, medmindre de lige har mødt dem. Måske er det på tide, at mænd mander sig op. Siger fra og sætter grænser. Medmindre de altså synes, det er fedt at have en sur kone, der behandler dem, som om de kun var fem år.

Annoncer