send
Send artikel
Til:
(E-mail, adskil flere med komma) Fra (E-mail): Besked:
|
For generationen, der voksede op i 1970’erne med kasserollehår, træskostøvler og unisex-dukker – og som i dag er blevet småbørnsforældre – virker det eksotisk at opleve, hvor prinsesselyserødt og superhelteblåt tidens børn klæder sig ud.
Den stadig skarpere kønsopdeling mellem drenge og piger, mellem lille-hr.-hakkebøf og mini-fru-hakkebøf, er en fremmed verden for alle os, der først for alvor opdagede kønnet, da puberteten muterede vores kroppe.
I dag når rollingerne ikke engang at rejse sig fra pottetræningen, før kønsrollerne står parat: Seneste påhit er Kvicklys tilbud om fastelavnstønder i pink eller lyseblå, så børnene kan deles op i to køer til tøndeslagningen, iklædt prinsessekjoler eller action-udstyr: »Det er en oplagt mulighed at lave drenge- og pigerækker, når man ønsker at slå katten af tønden«, nåede Kvicklys direktør Jesper Fauerholt at udtale, inden kønskampen blev antændt, og næstformand for pædagogerne i BUPL, Birgitte Konradsen, var ude og advare imod at »påvirke børn med stereotype forestillinger om kønsroller«.
Tøndefejden kommer lige i kølvandet på den store Legokrig, hvor alverdens feministiske fraktioner har diskuteret legetøjsfabrikantens nye serie med særligt lyserødt plastik til piger. Dengang trådte ligestillingsminister Manu Sareen (R) – til morskab for mange – ind i debatten og erklærede som éen af sine første embedshandlinger: »Det er ærgerligt, at Legos unikke og inspirerende legetøj nu er med til at tegne så traditionelle kønsroller, som de gør med Lego Friends«.
Heldigvis blev kønsdebatten spredt bredere ud i ugens løb. Foreningen Sex & Samfund lancerede sin årlige ’Uge Sex’-seksualundervisningskampagne, der her i 2012 har fokus på kønsroller blandt børn, under titlen ’Køn betyder noget’.
Overalt i landet har skoleklasser diskuteret, hvorfor piger, som har kysset mange – ifølge en ny undersøgelse – bliver opfattet som »billige«, mens drenge, der gør det samme, er »seje og overlegne«.
Undervisningsmaterialet rundede også Christiansborg, hvor en række politikere blev skolet i ungdommelig kønsdebat: »Jeg havde forestillet mig noget med agurker og kondomer, men det var noget helt andet,« udtalte en forundret Lotte Rod, nyvalgt radikalt folketingsmedlem.
Forundrende var i hvert fald flere af de andre resultater fra den undersøgelse, som Sex & Samfund har lavet blandt skolelærere. Noget kunne nemlig tyde på, at det lyserødte/lyseblå verdensbillede slet ikke er så fremherskende blandt nutidens unge, i hvert fald ikke blandt piger.
Opsigtsvækkende nok er det kun tre procent af lærerne, som har oplevet en eller flere skoleelever give udtryk for, at »rigtige piger går med kjole«, og blot seks procent, som har hørt børnene snakke om, at »rigtige piger går ikke til fodbold«.
Til sammenligning er der langt mere fasttømrede forventninger til drenge. Her nikker 37 procent af lærerne til udsagnet om, at »rigtige drenge går til fodbold«, og 30 procent til forventningen om, at »rigtige drenge går med bukser«.
Som en del af kampagnen mindes Enhedslistens Johanne Schmidt-Nielsen i en video, dengang hun arbejdede i en børnehave og oplevede »fædre gå amok«, hvis deres drenge gik rundt i kjoler: »De var forargede og mente, at så var man ikke en rigtig dreng. I det hele taget er de ret stereotype opfattelser af, hvad der er en rigtig mand og en rigtig kvinde, med til at begrænse os alle som mennesker«.
Spørgsmålet er dog, om moderne børn ikke evner at skelne. Om ikke andet når det gælder det engang ’svage køn’, pigerne. Som undersøgelsen tyder på, er gruppepresset størst blandt drenge i dag.
Hvis man skulle være i tvivl om den nye kønsbalance, er der et godt grin at hente i ugens mest bizarre indslag i kønsdebatten, fra en anonym amerikansk mand, Roosh, der har gjort det til sin mission i livet at advare udlændinge mod at have sex med de mandhaftige, bukseklædte og alt for selvsikre danske kvinder.
Hans blogindlæg, ’Danish Girls Are The Most Masculine in the World’, som blev delt flittigt på Facebook, er ét langt smædeskrift mod »de androgyne og robotagtige kvinder« her i Danmark: »Jeg overdriver næsten ikke, når jeg siger, at jeg har lært at blive en stærkere mand ved at efterligne danske kvinder,«, skriver Roosh, der har udgivet håndbogen ’Don’t Bang Denmark’ (’Knep ikke Danmark’).
Den amerikanske machomand fremstår ufrivilligt morsomt som en dinosaurus, der er kortsluttet i forsøget på at afkode en ny generation af selvbevidste skandinaviske blondiner, der efter humør kan danse rundt i både flade sko og høje stiletter.
Han fortsætter: »At tale med en dansk pige har samme effekt som at dyppe din pik i en kold swimmingpool«.
Roosh er chokeret over, hvor venstresnoede de danske studiner er, og advarer alle udlændinge, der skulle føle sig fristede af fantasien om de frigjorte og grænsesøgende kvinder i Norden: »Tag det mest venstreorienterede vrøvl, som du hørte på universitetet, og gang det med halvtreds, så får du en fornemmelse af, hvad du kommer til at høre i Danmark«.
At dømme efter den forgæves sexturist fra Amerika er behovet for at bekymre sig om den lyserøde undertrykkelse af de danske piger ikke længere så påtrængende. Til gengæld kan man godt frygte for danske drenges muligheder for at sprede deres Y-kromosomer, hvis alt for mange holdes fast i den samme tidslomme, som bloggeren Roosh er blevet spærret inde i.
Men måske er hemmeligheden bag den danske far-mor-børn-leg, at de danske kvinder slet ikke har noget alternativ.
Eller som David Jacobsen Turner skrev i Weekendavisen i går i en kommentar til Roosh-fænomenet: »De danske kvinder bliver belønnet med de eneste mænd i verden, som kan håndtere dem«.
SENESTE KOMMENTARER
Kønsroller hæmmer da også piger
Nu har jeg ikke set resten af sex og samfunds spørgsmål til lærerne, men dem som LTM citerer virker da ikke just som om de rammer hovedet på sømmet.
Bukser har i de sidste mange årtier været moderen for kvinder. Der er da ikke nogen der tænker på en kvinde som transvestit hvis hun går med bukser?
De bukser som folkeskolepigerne går i er da helt sikkert formet til piger.
Der imod er der - mig bekendt - endnu ikke lanseret en mainstream kjole til mænd.
Jeg tror at mere afslørende udsagn ville være hvor mange lærere der oplevede:
"Rigtige piger går med make-up"
"Rigtige piger går med bh" og
"Rigtige pigers underliv er glatbarberede" (selvom det sidste måske ikke er noget man taler så meget med læreren om).
Sex og samfund siger jo også at pigerne stadig bliver betragtede som billige -frem for seje- hvis de kysser med mange.
Jeg tror bestemt også at drenge bliver hæmmede af kønsroller måske i ligeså høj eller højere grad, men lad os ikke glemme at der lang vej endnu, også for pigerne.
piger/kvinder vil gerne leve op til drenge/mænd
Kære Martin,- jeg tror jeg taler for mange andre drenges/mænds vegne når jeg siger at det intet har med at være bange for at deres "maskulinitet" bliver udfordret. Det handler blot om at der er forskelle. Der er forskel uanset man vil det eller ej. Se blot på fodboldbanen. Piger har bare generelt ikke den samme motorik som drenge har. Piger vil gerne være ligesom drenge, hvor tit hører man ikke stolte mødre sige: hun er en rigtig "drengepige" der klatrer i træer osv. Der er ingen der forhindrer dem i dette. Man at mene drenge er bange for deres maskulinitet et feministisk skabt begreb. At drenge/mænd skulle være bange for piger/kvinder er ren ønsketænkning for feministerne. Men at presse drengene til at lege med dukker osv. hvis de ikke har lyst, er det vel okay at sige fra i overfor.
At piger gerne vil være som drenge for at være lidt seje er ok, men fordøm dog ikke at drenge ikke har lyst til at være piger.
Tak!
Hvor er det befriende, at en mand er med til at bidrage konstruktivt til denne debat. Jeg har i efterhånden lang tid forsøgt at få folks øjne op for kønsstereotyper som værende begrænsende og undertrykkende - men hver eneste gang bliver jeg mødt af en horde af drenge, som er bange for at deres "maskulinitet" bliver udfordret, og som frygter at man vil gøre dem til piger.
For mig handler det ikke om at drenge og piger skal være ens. For mig handler det om, at alle mennesker - uanset køn - skal have lov til at lege og udvikle sig lige nøjagtigt som de vil, uden at blive begrænset af samfundets kønsstereotyper!
Svar: Tak!
"men hver eneste gang bliver jeg mødt af en horde af drenge, som er bange for at deres "maskulinitet" bliver udfordret, og som frygter at man vil gøre dem til piger.
"
Er den angst forkert? og er den uberettiget?
Jeg mener at angst som sådan er en legitim følelse
Og jeg mener i højeste grad at det feministiske danske samfund, lige fra børnehaven og hele vejen op gennem uddannelsessystemet er med til at feminiser drenge.
Log ind for at kommentere
Det kræver login til Politiken for at deltage i debatten. Har du ikke allerede login, kan du oprette det gratis.
OPRET NY BRUGER LOGINUdfyld debatprofil for at kommentere
Du skal have en debatprofil for at skrive kommentarer på politiken.dk.
UDFYLD DEBATPROFILDu har desværre karantæne fra at skrive på politiken.dk
Du kan ikke skrive på politiken.dk før din karantæne er påhævet.
Flere indlæg af Lars Trier Mogensen
- Det store midterparti lever i en boble 24. maj 00.01
- Finanspagten er en ny Versaillestraktat 18. maj 00.01
- 'Corydon-doktrin' er dyr for Danmark 11. maj 00.01
- 2020 er dagens bullshit-bingotal 08. maj 14.37
- Tør S-R-SF investere i de unge? 03. maj 00.01
Det store midterparti lever i en boble
Danske politikere kæmper den sidste krig - modsat resten af verden.
Knud Romer: Facebook er en kræftsvulst på internettet
Drop Facebook omgående, lyder opfordringen fra forfatter.
Det er ikke synd for mig
Hvis det ikke var for den anonyme sæd, havde jeg måske ikke været her i dag.
Unge debattører dyster på skarpe holdninger
I aften afvikles første semifinale i DM i Debat.
Pensionsmilliarder viser vej ud af krisen
Hvorfor investerer vi ikke danske lønmodtageres pension i ... danske lønmodtagere?
Ekstra Bladets sexkøbsannoncer bør forbydes ved lov
Ekstra Bladet bliver statspolitisk blåstemplet ved at modtage 10 mio. kr. årligt i...
Pinligt angreb mod Zornig
Overgreb mod børn bør ikke anskues som 'en meget privat sag', men som et højaktuelt samfundsproblem.
Tiggerne i S-togene provokerer mig
Tiggeriet er forulempende og provokerende for de rejsende.
Kollektivt fjolleri hjalp finanskrisen på vej
Krisen er vores fælles ansvar, ikke bare grådige finansfolks og uansvarlige bankers.
Anmelderne: Josh Brolin redder de gamle drenge
ibyen anbefaler
-
23. maj. 2012 KL. 16.12 Biografen Jagten
- 24. maj. 2012 KL. 13.00 Kunst Emily Wardill
- 22. maj. 2012 KL. 10.56 Scenen Cirkusrevyen 2012
restaurant & cafe
Seneste Leder
-
24. maj 00.01
-
23. maj 00.01
-
22. maj 00.01
-
21. maj 00.01
-
20. maj 00.01
-
19. maj 00.01
-
18. maj 00.01
-
17. maj 00.01
-
16. maj 00.01
-
15. maj 00.01
- › Se flere
Seneste læserbreve
-
24. maj 19.05
-
24. maj 17.08
-
24. maj 13.42
-
24. maj 09.29
-
24. maj 09.25
-
23. maj 17.59
-
23. maj 16.40
-
23. maj 13.21
-
23. maj 12.07
-
22. maj 13.56
- › Se flere
Seneste Skriv
-
24. maj 07.00
-
19. maj 12.11
-
18. maj 12.47
-
18. maj 11.09
-
18. maj 10.39
-
15. maj 07.43
-
14. maj 12.41
-
11. maj 17.34
-
11. maj 11.17
-
10. maj 09.14
- › Se flere
Seneste Dagens tegning
-
24. maj 00.01
-
23. maj 00.01
-
22. maj 00.01
-
21. maj 00.01
-
20. maj 00.01
-
19. maj 00.01
-
18. maj 00.01
-
17. maj 00.01
-
16. maj 00.01
-
15. maj 00.01
- › Se flere
Mest læst i dag
-
23. maj 10.38
-
24. maj 10.25
-
24. maj 07.00
-
24. maj 00.01
-
24. maj 00.01
-
24. maj 00.41
-
24. maj 10.43
-
23. maj 14.48
-
23. maj 13.36
-
23. maj 12.04
Mest læst i går
-
23. maj 10.38
-
23. maj 10.13
-
23. maj 00.01
-
22. maj 13.02
-
22. maj 08.45
-
23. maj 00.01
-
23. maj 13.36
-
23. maj 12.04
-
21. maj 10.34
-
23. maj 14.48
Coldframe i cedertræ
Dyrk i dit drivhus - også på altanen eller terassen ! Cedertræ er en fuldstændig vedligeholdelsesfri træsort, der får en smuk grå patina henover årene, og udover det så dufter cedertræ fantastisk og giver varme til omgivelserne.
|
|
|
|
||||
|
Pluspris 150 kr.
Alm. pris 180 kr
|
|
Pluspris 1395 kr.
Alm. pris 1680 kr